تحقیق درباره اخلاص

تحقیق درباره اخلاص

این محصول در قالب ورد (WORD) و قابل ویرایش در 29 صفحه تهیه شده است. در بخش زیر برای اطلاع بیشتر از محتویات این فایل و اطمینان از خرید، مطالب چند صفحه آورده شده است. با مطالعه این بخش با اطمینان بیشتر خرید کنید.

لینک دانلود پایین صفحه

 

 

به تعبير لطيف محقق طوسى «پارسى اخلاص، ويژه كردن باشد»  ؛ يعنى، انسان قلبش را مخصوص حق كند تا احدى جز «مقلب القلوب» در حرم دل او راه نيابد و البته اگر انسان محب شود، صحنه نفس را براى محبوب، خالص مى‏كند؛ چون مى‏داند كه محبوب با مبغوض، جمع نمى‏شود.

كسى كه كارى را هم براى خدا وهم براى غير خدا انجام دهد، خدا آن كار را نمى‏پذيرد؛ زيرا دين كما و كيفا مخصوص خداست. قرآن كريم در مورد كميت مى‏فرمايد:

«و له الدين واصبا»  .

«واصب» به معناى پر، تام، جامع و كامل است و آيه شريفه بدين معناست كه مجموعه دين را خدا تنظيم مى‏كند و بنابراين، همه قوانين و مقررات بايد از راه وحى تدوين شود و حتى كلمه‏اى از آن كم و يا بر آن افزوده نشود؛ در نتيجه حذف هر چيزى به نام نسخ و نيز اثبات هر چيزى به عنوان شريعت نو بايد از راه وحى باشد.

در باره كيفيت نيز مى‏فرمايد:

«ألا لله الدين الخالص» 

فقط به نام و ياد خدا بايد اين مجموعه را فهميد و به آن عمل كرد و آن را به ديگران آموخت .

بنابراين، تنها كسانى متدين واقعى و ديندارند كه مخلص باشند. از اين‏روخداى سبحان مى‏فرمايد :

«و ما أمروا إلا ليعبدوا الله مخلصين له الدين حنفاء»

مردم هيچ مأموريتى ندارند جز اين كه دستورهاى دين را مخلصانه براى‏خدا انجام دهند؛ يعنى فهمشان و عملشان براى خدا باشد و محصول اخلاص نيز لقاى بهشت است. امام صادق (عليه‏السلام) مى‏فرمايد:

«من قال لا إله ألا الله مخلصا دخل الجنة و إخلاصه أن تحجزه لا إله إلا الله عما حرم الله عزوجل» 

و برتر از آن نيز «لقاء الله» است:

«فمن كان يرجوا لقاء ربه فليعمل عملا صالحا و لا يشرك بعبادة ربه أحدا» 

كسى كه اميد لقاى حق دارد و مشتاق جمال و جلال الهى است، بايد مؤمن باشد و عمل صالح انجام دهد و در كار خود، چه در بخش اعتقاد و چه در بخش عمل شرك نورزد.

معناى «لقاء الله» اين نيست كه انسان تنها بعد از مرگ، جمال الهى را مشاهد مى‏كند؛ بلكه قبل از مرگ نيز مى‏تواند شاهد جمال الهى باشد و فيضهاى خاص او را دريافت كند و كلام رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم:

«من أخلص لله أربعين صباحا فجر الله ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه» 

ناظر به همين بخش است. كسى كه چهل شبانه روز با اخلاص عمل كند، خداوند چشمه‏هاى حكمت را در قلب او مى‏جوشاند و بر قلم و زبانش جارى مى‏كند و در حقيقت، اين شخص، علم الهى را ملاقات و اسمى از اسماى حسناى حق را مشاهده مى‏كند و البته مراحل برتر ممكن است بعد از مرگ حاصل شود.


دریافت فایل


تحقیق درباره اخلاص

تحقیق درباره اخلاص,اخلاص,مقلب القلوب

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید