پاورپوینت درباره رعایت انصاف ، افشای اطلاعات و روندهای آینده درحسابداری

پاورپوینت درباره رعایت انصاف ، افشای اطلاعات و روندهای آینده درحسابداری

این محصول در قالب پاورپوینت (power point) و قابل ویرایش در 68 اسلاید تهیه شده است. در بخش زیر برای اطلاع بیشتر از محتویات این پاورپوینت و اطمینان از خرید، مطالب چند اسلاید آورده شده است. با مطالعه این بخش با اطمینان بیشتر خرید کنید.

لینک دانلود پایین صفحه

 

 

انصاف بعنوان بی طرفی در گزارشگری

اصل بی‌طرفی Scott: مقررات و رویه‌های حسابداری باید مطلوب و عاری از سوء‌گیری باشد يعني منافع گروه خاصی را تامین نکند.

فرض بی‌طرفی موسسه آرتور اندرسن: فرض اساسی(زیربنای اصول) بوده که بیان می‌دارد که گزارشات حسابداری بایستی حقوق اقتصادی و منافع همه بخشهای استفاده‌کننده را به نحو مطلوب تامین نماید.

ویژگی کیفی رعایت انصاف Patilo: حسابداری یک نهاد اجتماعی است و در برابر جامعه مسولیت دارد. بنابراین در تعیین قواعد و مقررات حسابداری بایستی ویژگی کیفی رعایت انصاف مدنظر قرار گیرد. رعایت انصاف خود شامل عدالت، حقیقت و مطلوبیت میشود. 

از نظر تاریخی: انصاف ≠ محافظه کاری: یعنی انصاف را از روی واژه رقیب تعریف کرده‌اند. اما مشکل اینجاست که در طول زمان، تئوریسن ها نتوانستند از خود محافظه کاری هم تعریف جامع و روشن ارائه نمایند. چون تعریف محافظه کاری به استفاده کنندگان گزارشات حسابداری برمی‌گردد که بسیار متنوع بوده و نیز هدفها يا خواست‌هاي متفاوت از شركت دارند. در تعريف محافضه‌كاري فقط گفته شده است كه: حفظ منافع گروهي خاص

Skinner: گزارشات حسابداري زماني سودمند است كه منصفانه باشد يعني سوء‌گيري به نفع گروه خاصي از استفاده‌كننده نداشته باشد. اسكينر انصاف را بر اساس سودمندي در تصميم‌گيري تعريف ميكند.

Lee: اطلاعات زماني منصفانه است كه براساس مدارك معتبر و قابل تائيد تهيه شده باشد و ضمنا منافع گروه خاصي (كه با زيان زدن به منافع گروه‌هاي ديگر ممكن ميشود) را لحاظ نكند. 

 

 

راهكار عملي تا تعريف شدن دقيق انصاف

در فضاي كنوني امريكا، تئوريسين‌ها، بي‌طرفي را رعايت كردن استانداردهاي حرفه‌ايي مي‌دانند. آنها معتقدند كه اگر مديري منصف باشد و بخواهد گزارشگري منصفانه كند آنگاه برايش فرقي نمي‌كند كه رويه‌هاي تهيه يك گزارش مطلوب را خودش تعيين كند يا كه گروه معتبر ديگري آنها را به وي توصيه كند. اين يعني بي‌طرفي در تهيه گزارشات و نتيجه‌ آن نيز رعايت انصاف است.

دليل ادعاي فوق، بند اظهارنظر حسابرسان مي‌باشد: آنها براي گزارشاتي كه مطابق با استانداردها باشند عبارت به نحو مطلوب ارائه مي‌كند را بكار مي‌برند. يعني مطلوب بودن كه لازمه آن منصفانه بودن و منصفانه بودن كه لازمه آن بي طرف بودن است، در رعايت استانداردها ديده ميشود.

 

ايرادات تفسير كنوني رعايت انصاف به شكل رعايت استانداردها

1) با برخي تعاريف عدالت كه مطلوبيت توزيع ملاك شان است، همخواني ندارد يا جمع نمي‌شود.

دليل: استانداردها فقط در مورد نحوه تهيه اطلاعات بحث مي‌كنند و در مورد نحوه توزيع راهكاري ندارند، لذا انصاف با مفهوم رعايت استانداردها، نوعي مطلوبيت در گزارشگري را مد نظر قرار مي‌دهد و مطلوبيت در توزيع را ناديده مي‌گيرد و اين ناعادلانه است.

2) انعطاف پذيري استانداردها دست مدير را براي دستكاري اطلاعات باز مي‌كند. بدين شكل، ديگر گزارشات: بي‌طرف، مطلوب و در نهايت منصفانه نيستند.


دریافت فایل


پاورپوینت درباره رعایت انصاف ، افشای اطلاعات و روندهای آینده درحسابداری

پاورپوینت,رعایت انصاف,افشای اطلاعات,حسابداری

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید