دینا فایل / تحقیق در مورد سوره فتح آیه 8 تا 11
تحقیق در مورد سوره فتح آیه 8 تا 11
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 14 صفحه
قسمتی از متن .doc :
انا ارسلناك شاهدا و مبشرا و نذيرا: اين آيه در سوره احزاب هم با همين عبارت اضافهاى وجود دارد.آنجا مىفرمايد: يا ايها النبى انا ارسلناك شاهدا و مبشرا و نذيرا: اى پيامبر، ما تو را فرستادهايم گواه بر مردم و گواه بر امت.«شاهد»و«شهيد»معنى حضور را مىدهد.در زبان عربى به«گواه»از آن جهت«شاهد»مىگويند كه كسى حق دارد در مورد واقعهاى گواهى بدهد كه در آن واقعه حاضر باشد،يعنى انسان در مورد واقعهاى كه در آن حضور دارد و احساس مىكند و بالعيان آن را مىبيند حق دارد شهادت بدهد.اين مسالهاى است در باب«قضاء»(قضاوت)،مىگويند شهادت به علم جايز نيست،شهادت به عين و به حس جايز است،يعنى اگر شما چيزى را يقين داريد و شك نداريد ولى نديدهايد،مثلا يقين داريد العياذ بالله زيد همسايه شما شراب مىخورد،از صد احتمال يك احتمال هم نمىدهيد كه شراب نخورد،يعنى هيچ احتمال اينكه بتوانيد توجيه هم بكنيد نمىدهيد،يقين داريد شراب مىخورد،اما به چشم خودتان نديدهايد،يقين داريد كه فلان مرد و زن زنا كردهاند ولى به چشم خود نديدهايد،حق نداريد كه اين را شهادت بدهيد بگوييد فلانى زنا كرده يا فلانى شراب خورده است،و اگر شهادت بدهيد و قاضى از شما بپرسد كه اين را كه تو شهادت مىدهى ديدهاى يا نديدهاى،و شما بگوييد من نديدهام ولى يقين دارم،اگر شما عادلترين عادلهاى عالم هم باشيد، اعدل عدول هم باشيد، سلمان فارسى هم باشيد قاضى حق ندارد بر اين گونه شهادت ترتيب اثر بدهد. حديثى هست، حضرت صادق عليه السلام فرمودند(با دستشان اشاره كردند):«على مثل ضوء الشمس»مثل اينكه نور خورشيد را مىبينى،فقط اگر اين طور باشد شهادت بده،غير از اين نه.به همين جهت براى آنچه كه ما در فارسى مىگوييم«گواه»در زبان عربى كلمه«شاهد»به كار مىبرند،يعنى حاضر،يعنى آن كسى كه حاضر واقعه بوده نه آن كسى كه عالم به واقعه است،چون غايب از واقعه هم گاهى عالم به واقعه مىشود،ولى كافى نيست.علم به واقعه ولى عن غياب كافى نيست،حضور آن واقعه و شهود آن لازم است.
تحقیق در مورد سوره فتح آیه 8 تا 11