توصيف و اولويت بندي عوامل انگيزش شغلي معلمان تربيت‌بدني

توصيف و اولويت بندي عوامل انگيزش شغلي معلمان تربيت‌بدني

 78 صفحه

ورد

عنوان تحقيق

توصيف و اولويت بندي عوامل انگيزش شغلي معلمان تربيت‌بدني نيشابور براساس نظريه هرزبرگ

 

 

چکیده

هدف از این پزوهش،توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت بدنی بر اساس نظریه هرزبرگ بود.جامعه اماری این پزوهش معلمان تربیت بدنی زن و مرد در مقاطع مختلف تحصیلی نیشابور در سال تحصیلی 84-1383بودند که 100 نفر بودند و همگي در تحقیق شرکت کردند. این پزوهش که از نوع  توصیفی  است  به شکل میدانی انجام گرفته است.ابزار اندازه گیری یک پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نظریه هرزبرگ بودکه به تمامی 100 نفر برای تکمیل ارایه شد که به 91 مورد ان پاسخ داده شد.از امارهای توصیفی و استنباطی برای توصیف و تحلیل داده ها استفاده گردید.نتایج نشان داد که در بین عوامل انگیزشی رشد فکری وارتقاء،قدردانی،پیشرفت،ماهیت مسوولیت ماهیت کار و موفقیت به ترتیب بیشترین اهمیت را در انگیزش شغلی معلمان دارند.در بین عوامل بهداشتی روابط ،حقوق و دستمزد،امنیت شغلی،شرایط کار،قوانین و مقررات و سرپرستی به ترتیب دارای بیشترین اهمیت هستند.اولویت بندی عوامل انگیزشی در معلمان زن و مرد به طورجداگانه نشان داد که در بین معلمان زن قدردانی،رشد فکری و ارتقاء،پیشرفت،ماهیت کار،ماهیت مسوولیت وموفقیت و درمعلمان مرد رشد فکری و ارتقاء،قدردانی،پیشرفت،ماهیت مسوولیت،موفقیت و ماهیت کار به ترتیب بیشترین اهمیت را دارند.همچنین اولویت بندی عوامل بهداشتی در معلمان تربیت بدنی زن و مرد نشان داد که در معلمان زن روابط ،شرایط کار،حقوق ودستمزد،امنیت شغلی،قوانین ومقررات و سرپرستی به ترتیب بیشترین اهمیت را در بین عوامل دارند.در معلمان مرد حقوق ،امنیت شغلی،شرایط کار،روابط ،قوانین و مقررات وسرپرستی به ترتیب اولویت قرار دارند.

در مورد مقایسه برخی عوامل جمعیت شناختی با عوامل انگیزشی،تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که فقط در مورد جنسیت با عوامل انگیزشی تفاوت معنی داری وجود دارد(05/0p <  ). در بقیه موارد مانند سطوح مختلف سنی ، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت تفاوت معنا داری مشاهده نگردید (05/0p ≥  ).

واژگان كليدي:

1ـ انگيزش شغلي 2ـ معلمان تربيت بدني 3ـ نظريه هرزبرگ

 

 

بحث و نتيجه‌گيري

تحقيقات صورت گرفته در داخل و خارج كشور، چه آنهايي كه بر اساس نظريه هرزبرگ انجام گرفته و چه آنهايي كه بر اساس ساير نظريه‌ها بوده است، كم و بيش ديدگاههاي هرزبرگ را تاييد كرده‌اند بجز تحقيق باقري رفسنجاني كه نتايج آن كاملا عكس نظريه هرزبرگ است و همچنين تحقيق چاك و ويتاكو كه يافته‌هاي آنان تفاوت معناداري با نظريه هرزبرگ دارد. كه بايد در روش تحقيق و صحت انجام آن تامل كرد. در مورد نقش عوامل بهداشتي در انگيزش شغلي، نتايج تحقيقات داخل كشور اغلب تفاوتهايي را نشان مي‌دهد كه مي‌توان آن را چنين توجيه كرد: تحقيقات هرزبرگ در جاهايي جواب مي‌دهد كه امكان فراهم ساختن هر دو گروه از نيازها (بهداشتي و انگيزاننده ما)، وجود داشته باشد. همچنين در مورد نقش ويژگيهاي فردي در انگيزش شغلي در تحقيقات مختلف نتايج متفاوتي بدست امد. گروهي از تحقيقات رابطه معني‌داري بين ويژگيهاي فردي و انگيزش را نشان نداد. در پاره‌اي از تحقيقات تفاوتهايي بدست آمد. بطور كلي به دليل پيچيده بودن انسان و تنوع نيازهايش و همچنين شرايط خاص محيطي و فرهنگي جوامع، مناطق و همچنين سازمانهاي مختلف، نمي‌توان نتايج انجام گرفته در يك محيط خاص را به ساير جوامع يا مكانهاي ديگر تعميم داد. همانظور كه در مورد ويژگيهاي افراد در سازمانهاي مختلف تفاوتهاي مند و نقيض را با عوامل مختلف مشاهده كرديم.

 

 

 

بيان مساله 


دریافت فایل


توصيف و اولويت بندي عوامل انگيزش شغلي معلمان تربيت‌بدني

توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت‌بدنی

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید