دانلود مقاله فریت آلفا

دانلود مقاله فریت آلفا

فرمت : ورد


تعداد صفحات : 10 صفحه

فریت
فریت آلفا:
فریت آلفا (Alpha Ferrite) یا فریت محلول جامد کربن در آهن آلفا است. ساختار بلوری این فاز BCC است، و در صفر درصد کربن، آهن آلفا است. دیاگرام فازی نشان می دهد که کربن فقط کمی در فریت حل می شود و حداکثر حلالیت آن در 723 درجه سانتی گراد برابر با 0.02 درصد است. با کاهش دما حلالیت کربن در فریت آلفا کاهش می یابد و در صفر درجه سانتی گراد برابر با 0.008 درصد است. حد حلالیت بسیار محدود کربن در فریت آلفا، توسط منطقه بسیار کوچک فریتی در سمت چپ دیاگرام آهن - کربن مشخص شده است.
همانند آهن FCC، در آهن BCC نیز دو نوع فضای بین نشینی، یکی اکتاهدرال و دیگری تتراهدرال وجود دارد که ممکن است اتم های کربن را در خود جای دهند. از آنجایی که فضاهای بین نشینی در فریت بسیار کوچکتر از آستنیت هستند، حد حلالیت کربن در اولی بسیار کمتر از دومی است. در فریت یک فضای اکتاهدرال می تواند اتمی به شعاع 0.35 آنگستروم و یک فضای تتراهدرال می تواند اتمی به شعاع 0.19 آنگستروم را در خود جای دهد. لازم به اشاره است که فضاهای اکتاهدرال در فریت متقارن نیستند و بنابراین موقعی که یک اتم کربن در فضاهای مزبور قرار می گیرد فقط اتم ها با فاصله a/2 را شدیدا جابجا می کند. مشخص شده است که در فریت اتم های کربن ترجیح می دهند که در فضاهای اکتاهدرال قرار گیرند و بنابراین انبساط زیادی در شبکه، در جهت محورهای 100 به وجود می آورند. از آنجایی که در فریت تعداد محدودی اتم های کربن می توانند در شبکه باقی بمانند، شبکه کریستالی اساسا به صورت مکعبی شکل باقی خواهد ماند. اگر اتم های بسیار زیادی از کربن که در آستنیت موجوداند، در اثر سریع سرد کردن در حفره های اکتاهدرال محبوس شوند، در اثر انبساط و اعوجاج شدید که در جهت محورهای 100 به وجود می آید، شبکه کریستالی مکعبی فریت به صورت تتراگونال (مکعب مستطیل) در می آید. ساختمان مزبور از جمله مشخصه های مارتنزیت است.


/
فریت دلتا (Delta Ferrite)، محلول جامد کربن در آهن دلتا است. این فاز دارای ساختار بلوری BCC است، اما ثابت شبکه آن با ثابت شبکه فریت آلفا متفاوت است. حداکثر حلالیت کربن در فریت دلتا در 1495 درجه سانتی گراد برابر با 0.09 درصد است. از آنجایی که درجه حرارت معمولی جهت شروع عملیات حرارتی فولاد ها در منطقه آستنیت می باشد و فریت دلتا نیز در دما های پایین تر به آستنیت تبدیل می شود، فریت دلتا فقط از نظر عملی مورد توجه قرار گرفته و کاربرد صنعتی چندانی ندارد. از آنجایی که فریت دلتا اولین فازی است که در ضمن انجماد و جوشکاری فولاد ها تشکیل می شود، شیب های غلظتی ناشی از عناصر آلیاژی و یا ناخالصی ها و هم چنین جدایش بین دندریتی در ضمن تشکیل این فاز به وجود می آیند. اعمال کار گرم و همگن کردن فولاد ها در منطقه پایداری آستنیت به طور قابل ملاحظه ای جدایش حاصل از انجماد را کاهش می دهد. البته در بسیاری از کاربردها درصدی از جدایش قابل تحمل است. گاهی برخی از معایب و مشکلات به وجود آمده در حین عملیات حرارتی ناشی از جدایش به وجود آمده در حین تشکیل فریت دلتا از مذاب است.
فولاد زنگ نزن آستنیت-فریتی یا دوفازی (Duplex Stainless Steel) تقریبا از مقادیر یکسان آستنیت و فریت تشکیل شده است. این آلیاژها تقریبا حاوی 22-25%Cr ، 5-7%Ni ،تا 4%Mo و مقادی

دریافت فایل


دانلود مقاله فریت آلفا

تحقیق فریت آلفا,مقاله فریت آلفا,دانلود تحقیق فریت آلفا,پروژه فریت آلفا

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید