پاورپوینت مستند نگاری سرای معین التجار اهواز

پاورپوینت مستند نگاری سرای معین التجار اهواز

.

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود پاورپوینت با موضوع مستند نگاری سرای معین التجار اهواز

در قالب ppt ودر25اسلاید، قابل ویرایش

برشی ازمتن تحقیق:

تاريخچه:

سراي معين التجار يکي از بناهاي دوره قاجار مي باشدکه توسط حاج محمد تقي معين التجار بوشهري و با همکاري  محمد حسن خان سعد الدوله ساخته شده است .

سراي معين التجار داراي يک راسته بازار بوده است که اين مجموعه در قديم تا پشت بيمارستان جندي شاپور وسعت داشته و يک مکان تجاري به حساب مي آمده تا اينکه در سال 1313 با ساختن پل، بازارنصف شد و رونق اصلي بازار و داد و ستد نيز در قسمت سرا همچنان ادامه داشته است. به گفته يکي از کارکنان قديمي بانک ملي اهواز اولين بانک ملي در خوزستان در سال 1307 در سراي معين التجار تاسيس شد و تا سال 1332 در اين مکان فعاليت داشته است . با تخليه اين محل جنبه اداري از اينجا برچيده شد . بعد ازبانک اين مکان تبديل به گمرک مي شود. در سال 1332 کشتي هاي تجاري به اينجا مي آمدند و بارهاي خود را در سراي معين التجار تخليه مي کردند.در اين اواخر از سراي معين التجار به صورت غرفه ، غرفه و يا به عنوان انبار از آن استفاده مي کردند.

در سال 74 به علت آتش سوزي قسمت اعظم آن از بين رفت و بيشتر ستونهاي آن و سقف متوجه آسيب قرار گرفت. آنچه مسلم است اينکه سراي معين التجار واقع در پشت راسته بازار و کنار رود کارون يکي از بناهاي دوره قاجار بوده که بيشتر جنبه اقتصادي داشته است و رونق خاصي به بازار مي داده است .

عمده مصالح به کار رفته در اين بنا آجر، تير چوب جهت اجراي سقفها و ستونهاي آجري ، وشفته آهک جهت اجراي پي ها و گچ و خاک جهت گيرايي مي باشد .

در اواخر از تير آهن جهت داجراي مجدد سقفها استفاده شده که بعلت بار بيش از حد باعث فرو ريختن ديوارها و ايجاد ترک در آنها گرديده است که نشان دهنده مرمت غلط و خارج از اصول بوده است.

     

آسيبهاي وارده بر سراي معين التجار:

به دليل عدم توجه و رسيدگي ، همچنين متروکه ماندن سراي معين التجار آسيبهاي شديدي به اين اثر ملي وارد شده است.که نياز به مرمت فوري آن دارد.

آسيبهاي عمده سراي معين التجار شامل تخريبهاي متعدد که توسط افراد در اين بنا صورت گرفته است ، کاربري غلط در بنا و استفاده نا متعارف از بنا ،دخل و تصرف در اصل بنا

 

ب- آسيب هاي سازه ايي :

شامل بارگذاري غلط روي عناصر باربر – استفاده از مصالح نا همگون در بنا

ج- آسيبهاي طبيعي :

شامل نفوذ رطوبت نزولي و نزولات جوي ، فرسايش مصالح بوسيله باد رطوبت صعودي

به طور خلاصه آسيبهاي ذيل در بنا مشاهده گرديده و اقدامات پيشنهادي در جهت دفع خطر از بنا همچنين مرمت کامل بنا پيشنهاد خواهد شد .

  1. فرسودگي و تخريب پاي ديوارها

2. فرسودگي جداره ها و تزئينات آجري

3. داغ رطوبت

4. فرسودگي و تخريب ستونهاي چوبي

5. تخريب ديوارهاي باربر طبقه همکف

6. داغ رطوبت – دوده زدگي

7. تخريب سقف

8. تخريب پله ها

9.تحريف در بنا

10. فرسودگي فيلتر تعديل نيرو

11. ترک خوردگي و داغ رطوبت

12. فرسودگي پاي ستونها

13. تخريب طا ق و قوسها

14. تخريب ورودي ها

 

 

 

 

 


دریافت فایل


پاورپوینت مستند نگاری سرای معین التجار اهواز

پاورپوینت مستند نگاری سرای معین التجار اهواز

فنی و مهندسی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید