پاورپوینت تحلیل پیادروهای خیابان طالقانی اهواز

پاورپوینت تحلیل پیادروهای خیابان طالقانی اهواز

.

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود پاورپوینت با موضوع تحلیل پیادروهای خیابان طالقانی اهواز

در قالب ppt ودر51اسلاید، قابل ویرایش

برشی ازمتن تحقیق:

  • اهواز موقعيت جغرافيايي

اهواز یکی از شهرهای بزرگ ايران مرکز استان خوزستان است. این شهر که بخش مرکزی کلانشهر اهواز می‌باشد، از نظر جغرافیایی در ۳۱ درجه و ۲۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ درجه و ۴۰ دقیقه طول شرقی قرار گرفته‌است و در جلگه خوزستان به ارتفاع ۱۸ متر از سطح دریا واقع می‌باشد.شهر اهواز با ۲۲۰ کیلومتر مربع مساحت، دومین شهر وسیع ایران پس از تهران می‌باشد. جمعیت آن نیز در سرشماری سال ۱1385 ۹۶۹٬۸۴۳ نفر بوده که اهواز را در جایگاه هفتمین شهر پرجمعیت ایران قرار می‌دهد. كارون پرآب‌ترین رود ایران از کوههای بختیاری سرچشمه گرفته و با رسیدن به اهواز شهر را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده‌است که این امر جلوه زیبایی به این شهر داده‌است

اهواز مرکز استان خوزستان درجنوب غربی ایران واقع شده است این شهرستان از شمال به شوشتر ودزفول از مشرق به رامهرمز وامیدیه واز جنوب به آبادان وخرمشهر واز مغرب به دشت آزادگان محدود می شود.

  • وجهه تسميه خوزستان

درباره واژه «خوزستان»، معانی و تعابیر فراوانی وجود دارد که قدمت و دیرینگی این خطه را آشکار می‌سازد. خوزی‌ها قوم اولیه ساکن این سرزمین بودند و با ایلامیان همتبار بودند. بنابر سنگ نوشته داریوش بزرگ، در دوران هخامنشی، خوجیا (Khavjiaa یا به پارسی باستان خشتره‌پاو) نام استان خوزستان بوده است. «ابن منظور» به سال ۷۱۱ ه.ق. در «لسان العرب» اشاره دارد: و الخوز جیل من الناس، اعجمی معرب، یعنی: «خوز» قوم یا قبیله‌ای از مردم عجمند. از سوی دیگر «خوز» را به معنی «شکر» و «نیشکر» نیز معنا می‌کنند. زیرا خاک حاصلخیز و بارور خوزستان، استعداد ویژه‌ای برای رشد این گیاه داشته و آنجا بهترین محصول نیشکر را به دست می‌داده‌است.

در کتاب «مجمع التواریخ و القصص» خوزستان به نام «حجوستان» و «حبوجستان و اجار» آمده‌است که به نظر می‌آید، برگرفته از زبان پهلوی با عناوین «حبوجستان» و حوجستان است. همچنانکه در بعضی از گویشهای رایج در این استان «لفظ لری بختیاری» برای ادای حرف «خ» از «ح» نیز بهره می‌گیرند. بنابراین واژگان «اوج»، «هوز»، «هوج»، «حوز» و «خوز» در سیر تحول و تطور لفظی با پسوند «ستان» و «اوجستان» به تدریج بر اثر سایش تلفظ، از «هوجستان» به «خوزستان» تغییری یافته‌است .

  • در گویشهای فارسی باستان و زبان پهلوی «او» به «هو» قابل تغییر است؛ مانند «اورمزد» - «هورمزد» و «اوشمند» - «هوشمند» همچنانکه «هورداد و حورداد» را «خرداد» و «خورتات» نیز گفته‌اند. البته تا سالهای اخیر این اسامی را با حرف (ح) نیز می‌نوشته‌اند. از سوی دیگر «یاقوت حموی» واژه «خوز» را با نامهای «خوز» و «هوز» و «اهواز» و «هویزه» هم ریشه می‌داند. «اهواز» محرف واژه «اواز» و «اوجا» نیز هست که در کتیبه داریوش بیستون آورده شده و این نام در کتیبه نقش رستم «خواجا» یا «خوجا» حک شده که هزار سال پیش، مرکز حکومت نشین استان خوزستان بوده‌است. پس از هخامنشی، در دوران اشکانی، ساسانی و تمام دوران اسلامی شوشتر مرکز حکومتی خوزستان بوده‌است. در سال ۱۳۰۳ در پی شیوع بیماری وبا در شوشتر مرکز حکومتی خوزستان بمدت یکسال به دزفول و سپس به اهواز منتقل شد و تا کنون نیز اهواز است.

درزمان ساسانیان وقرون نخستین اسلام شاخه شرقی کارون که درآن زمان"مسرقان" نامیده می شد ازکنار شوشتر از شاخه دیگر جدا می شده تا آخر خوزستان جداگانه به دریا می ریخته ،بدین سان که ازکنار شرقی شوشتر ومیان آب گذشته ودر هفت یا هشت فرسخی شهر معروف"عسگرمکرم" رسیده وازمیان آن شهر گذر کرده وبه روستایی که به نام خودآن روستای مسرقان نامیده می شد واز آنجا به برابر اهواز رسیده واز بیرون وکناره شرقی آن را پیموده واز زیر پل معروف "اربک" بر سر راه اهواز-رامهرمز می گذشته وسرانجام در دو دهنه جدا گانه به دریا می ریخته است.شهر اهواز درقرن پنجم ازرونق وآبادانی بسیار براثر اقدامات عضدالدوله دیلمی برخوردار گردید ودرقرن ششم هجری تغییر مسیر شاخه رود مسرقان واتصال آن به شاخه اصلی کارون در محل بند قیر،طغیان فصلی بر سد اهواز فشار آورده وشهر پس از شکستن سدبه طور کامل ویران می گردد وخاندان "برسق" که حکومت وقف را در اهواز در دست داشتند مرکز ولایت را به شوشتر منتقل می گرداند واین خود سبب ویرانی بیشتر شهر اهواز می گردد واین وضعیت تا قرن دوازده هجری ادامه می یابد.

  • شهر اهواز در دوره معاصر

شهر کنونی اهواز در دوران معاصر به مرور با افزایش جمعیت وبه دلیل عدم توزیع متناسب آن در ارتباط با توسعه ورشد کالبدی به صورتی پراکنده وگسسته تشکل یافته وعدم انسجام در توسعه کالبدی به پیدایش محله های برنامه ریزی نشده وبا سیمای افسرده چون محلات حصیرآباد وزاغه های انتهای چهارصد دستگاه انجامیده است.

 

 

 

 

 


دریافت فایل


پاورپوینت تحلیل پیادروهای خیابان طالقانی اهواز

پاورپوینت تحلیل پیادروهای خیابان طالقانی اهواز

فنی و مهندسی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید