پاورپوینت معماري ايراني- شيوه آذري

پاورپوینت معماري ايراني- شيوه آذري

.

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود پاورپوینت با موضوع معماري ايراني- شيوه آذري

 در قالب ppt ودر93اسلاید، قابل ویرایش

برشی ازمتن تحقیق:

  • معماري شكوهمند سلجوقي با شيوه رازي و تأثيرات آن با حمله ي مغولان از بين رفت و آنچه از اين معماري برجاي مانده در واقع ته مانده اي از دوران شكوهمند معماري بعد از اسلام ايران است.
  • هنگامي كه مغولان از سمت شرق به ايران حمله كردند آوازه ي آنها به شهرهاي مسير چپاول آنها كه مي رسيد، مردم شهرها به سمت جنوب مهاجرت اجباري كردند و در جاهايي ساكن مي شدند كه احتمال حمله كمتر بود. در اين بين يك تعامل و گفتمان اجباري و خوب ميان هنرمندان ناحيه ي شرق و جنوب و مركز پديد آمد.

هنگامي كه وزيران كاردان ايراني مغولان وحشي و بيابان گرد را رام كرده و به آنها كه قدرت در دستشان بود، آداب و رسوم مملكت داري آموختند بسياري از آنها كه حكومتي به نام ايلخاني تشكيل داده بودند درصدد جبران ويراني ها برآمدند و حداقل براي ادامه و تثبيت مملكت خود نياز به بناهاي شاخص با معماري خوب داشتند و در اين ميان باقي مانده ي هنرمندان را از تمام نقاط كشور فراخواندند و اكثر اين معماران از جنوب – فارس و شهر شيراز- براي آباداني پايتخت مغولان به سمت آذربايجان رفتند. 

  • با ورود معماران و هنرمندان جنوب به سرزمين آذربايجان كه خود هم پيشينه ي طولاني در معماري داشت، سبك فاخر و ارزشمند آذري به وجود مي آيد كه مرزهاي ايران كنوني را در مي نوردد و شيوه اي فرامرزي مي شود.
  • با كشته شدن تجار مغول در بارگاه خوارزميان، در سال 616ه.ق مغولان با سركردگي چنگيز به ايران حمله كردند و هولاكو از نوادگان چنگيز در 656ه.ق تمام ايران بزرگ را فتح و مراغه را پايتخت خويش اعلام نمود. اين اتفاق كه در عرض 40 سال مي افتد، تمام ساختار مملكت و پيشينه را بر هم مي زند و آغازگر دوران جديدي مي شود كه باز ايرانيان از آن سربلند بيرون مي آيند.

پس از هولاكو از سال 663ه.ق ايلخانان به حكومت رسيدند و تا 736ه.ق با قدرت و 20 سال بعد از آن با ضعف حكومت كردند و در دوران آنها به خصوص در دوران غازان خان و سلطان محمد خدابنده – اولجايتو – تبريز و سلطانيه زنجان كانون سياسي و اجتماعي و اقتصادي مي شود.

همزمان با نوادگان چنگيز خان كه با نام حكومت ايلخانيان بر گستره ي ايران بزرگ حكومت كردند، خاندانهاي ديگري نيز مانند آل كرت، اتابكان فارس، اتابكان يزد، قراختاييان كرمان، خاندان اينجو، آل مظفر و اتابكان لر در ولايتهاي مختلف ايران حكومت كردند.  

  • در سال 782ه.ق تيمور به ايران حمله كرد و در سال 788ه.ق كليه ي سرزمينهاي مربوط به حكومت ايلخانان مغول را تصرف كرد و سلسله ي تيموريان را راه اندازي كرد.
  • تيمور سمرقند را پايتخت خود عنوان نمود و در هنگام فتح سرزمينهاي مختلف هنرمندان و دانشمندان و صنعتگران ماهر را به سمرقند منتقل مي كرد.
  • وضعيت فرهنگ و علم ايران در آغاز دوران حمله مغول با پايان آن قابل مقايسه نيست و در همه ي زمينه ها با ركود و ضعف شديد مواجه هستيم اما با اين تفاسير همان مقدار از علم و هنر باقي مانده نيز مرهون دانشمندان و هنرمندان ايراني است.

عطا ملك جويني

خواجه رشيدالدين فضل ا...

حمد ا... مستوفي و بيضاوي

عطار

مولوي

سعدي

حافظ

خواجوي كرماني

عراقي

كمال الدين اسماعيل

عبيد زاكاني

شاه نعمت ا... ولي

جامي

خواجه نصيرالدين توسي

غياث الدين جمشيد كاشاني

علامه حلي

قطب الدين شيرازي

... و ....

 

 


دریافت فایل


پاورپوینت معماري ايراني- شيوه آذري

پاورپوینت معماری ایرانی شیوه آذری

فنی و مهندسی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید