دانلود پاورپوینت درباره شيخيه

دانلود پاورپوینت درباره شيخيه

این محصول در قالب پاورپوینت (power point) و قابل ویرایش در 174 اسلاید تهیه شده است. در بخش زیر برای اطلاع بیشتر از محتویات این پاورپوینت و اطمینان از خرید، مطالب چند اسلاید آورده شده است. با مطالعه این بخش با اطمینان بیشتر خرید کنید.

لینک دانلود پایین صفحه

 

 

بنیانگذار شيخيه

 شيخ احمد احسائي

شيخ احمد احسايى (1166-1241ق) است كه در احساء در شرق عربستان به دنيا آمد. وى براى تحصيل به نجف و كربلا ‏رفت و اجازه اجتهاد گرفت. تعبيرات فلسفى قديم متأثر از آثار سهروردى را با اخبار اهل‏بيت( ‏ع) درهم ‏آميخت و روش جديدى را بنا ‏نهاد. مثلاً قائل است كه:  

وجود و ماهيت هر دو اصيل هستند.

 حكيم الهى حاجى سبزوارى : از معاصران ما برخى قواعد حكمت را قبول ندارند و به «اصالت وجود و ماهيت» قائل شدند و در بعضى از آثار خود آوردند وجود منشأ كارهاى خير و ماهيت، منشأ كارهاى شر است و همه اين آثار، اصيلند. پس منشأ صدور آنها به طريقه اولى، اصيل خواهد بود.

 علامه حسن زاده آملى: شيخ احمد احسايى كه قائل به اصالت وجود و ماهيت است و قواعد فلسفى را معتبر نمى‏داند، بدون آنكه متوجه باشد در گرداب ثنويت (و شرك) افتاده است كه قائل به يزدان و اهريمن هستند و سهمى از توحيد ندارند.

 

مهم‏ترين موارد اختلاف شيخيه با ديگر مسلمانان :
1. معاد: شيخ  قائل به معاد روحانى است و از آن به «هور قليايى» كه نوعى جسم لطيف است تعبير مى‏كند.                  هورقليا كلمه‏اى سريانى به معنی قالب مثالى است و از اصطلاحات فلسفى شيخ احمد احسايى است.
 شيخ احمد دو جسم براى انسان قائل است:
الف) كالبد ظاهرى : كه بدن جرمانی و دنیوی است و در قبر، تجزيه و زوال مى‏پذيرد و عناصر آن به طبيعت برمى‏گردد.
ب) جسد هور قليايى: كه فناپذيرى جسد اول را ندارد و بعد از متلاشى شدن جسم، آنچه كه در روز رستاخيز محشور می شود همين جسم مثالى و هورقليايى است كه ثواب و عقاب اخروى به همين جسم بر مى‏گردد.

2. معراج: شيخ احسايى، اصل معراج پيامبر اكرم ‏(ص) را پذيرفته است و قائل به جسمانى بودن آن مى‏باشد منتها تفسيرى در جسمانى بودن معراج دارد كه با ديدگاه مسلمانان تطبيق ندارد. مى‏گويد: پيامبر اكرم ‏(ص) در هر فلكى از افلاك، جسمى متناسب با جرم آن فلك به خود مى‏گرفت تا ورود در افلاك مختلف براى بدن ظاهرى و جسمانى او مشكل ايجاد نكند.
بدن پيامبر لطيف‏تر از آسمان‏ها بود و با بدن هورقليايى به آسمان رفت.


دریافت فایل


دانلود پاورپوینت درباره شيخيه

دانلود,پاورپوینت,درباره شیخیه,بنیانگذار شیخیه

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید