تحقیق درباره تفسیر سوره فلق

تحقیق درباره تفسیر سوره فلق

این محصول در قالب ورد (WORD) و قابل ویرایش در 12 صفحه تهیه شده است. در بخش زیر برای اطلاع بیشتر از محتویات این فایل و اطمینان از خرید، مطالب چند صفحه آورده شده است. با مطالعه این بخش با اطمینان بیشتر خرید کنید.

لینک دانلود پایین صفحه

 

بسم الله الرحمن الرحيم

قل اعوذ برب الفلق (1)

من شر ما خلق (2)

و من شر غاسق اذا وقب (3)

و من شر النفاثات في العقد (4)

و من شر حاسد اذا حسد (5)

 

 

به نام خداوند بخشايشگر مهربان

بگو پناه ميبرم به پروردگار صحبدم (1)

از شر هر چه که او خلق کرده و داراي شر است (2)

و از شر شب وقتي که با ظلمتش فرا ميرسد (3)

و از شر زنان جادوگر که به گره ها مي دمند و افسون ميکنند (4)

و از شر حسوديکه بخواهد زهر حسد خود را بريزد و عليه من دست بکار توطئه شود (5)


سوره مدني است اگر چه بعضي آنرا مکي ميدانند.

سوره شريفه با امر خداوند رحمن و رحيم و با بيان کلمه " قل " يعني " بگوي " به پيامبرش ميباشد. امر خداي تبارك و تعالي برسول گراميش، در صرف گفتار يک يا چند جمله؛ قطعا نيست. اينکه ميفرمايد " بگو " يعني ( از يک جهت ) : " اينگونه عمل کن " ! زيرا بلافاصله بعد از امر به گفتن با کلمه " قل "؛ ميفرمايد : " پناه ميبرم " ؛ " اعوذ " . پس پناه بردن في الواقع يک فعل است نه صرف يك قول تنها ؛ يک عمل است .

در بادي امر، بذهن اينگونه متبادر ميشود که ؛ اين امر، که با کلمه قل شروع ميشود چند وجه بشرح زير داشته باشد:

     1   آنکه خداوند تبارك و تعالي در يک مکالمه دو طرفه ميخواهد برسولش دستوري داده باشد که تا منفعتي براي پيامبرش حاصل شود؛ يعني بيان يک تاکتيک و طرح يک استراتژي در موفقيت. بدينمعني كه در حال آموزش نبي خويش باينكه؛ حرف بزن و عمل کن.يعني اينگونه حرف بزن ؛ زيرا حرف مقدمه عمل است.

      از جهت روانشناسي اين يک گونه تلقين به نفس نيز ميباشد که يک وقتي يک کسي از آدمي ميخواهد که جمله اي را تکرار کنيم با اين هدف که تکرار اين جمله يا بيان آن باعث ثبات رواني ميشود ودر اينجا صرفا منظور آموزشي و تربيتي در کار است.

     2 وجه ديگر آن اين است که خداوند برسولش ميفرمايد که چنين بگوي ؛ در برابر کساني که دارند با تو گفتگو ميکنند؛ يعني فرد يا افرادي مخاطب رسولش هستند و خداوند که مربي رسول است ميخواهد باو بياموزد که بديگران و در پاسخ ديگران چنين بگوي . اين مطلب نيز ميتواند يک زيروجه آموزشي داشته باشد بدين معني که خداي تبارك و تعالي غيرمستقيم از طريق رسولش ميخواهد به بندگانش بياموزد که بايد باو پناه برد.


دریافت فایل


تحقیق درباره تفسیر سوره فلق

تفسیر سوره فلق, قل اعوذ برب الفلق , فلق,

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید
روانشناسی و علوم تربیتی
کتب علوم جفر و رمل
کتب علوم جفر و رمل
کتب علوم جفر و رمل
علوم انسانی
سایر رشته های علوم انسانی
سایر رشته های علوم انسانی
گرافیک ، هنر دیجیتال ، طراحی
سوالات و پاسخ و منابع آزمون نظام مهندسی معدن پی جویی و استخراج
دینا فایل مرجعی برای پیدا کردن و دانلود فایل های مورد نیاز شما می باشد که از سیستم و سایت های مختلف این فایل ها با استفاده از ربات های پیشرفته استخراج و جمع آوری شده اند که می توانید با سرچ ساده در بالای همین باکس و یا مراجعه به صفحه اول سایت دینا فایل در کادر جستجو کلمات کلیدی خودتان را وارد نمایید تا تمامی فایل های موجود را جمع آوری و نمایش دهد . به راحتی به سایت اصلی مراجعه فرمایید و نسبت به پرداخت و دانلود اقدام نمایید