تحقیق در مورد نقش انگيزش و انگيزه در عملكرد ورزشكاران و مربيان 11 ص

تحقیق در مورد نقش انگيزش و انگيزه در عملكرد ورزشكاران و مربيان 11 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 11 صفحه


 قسمتی از متن .doc : 

 

نقش انگيزش و انگيزه در عملكرد ورزشكاران و مربيان

بي شك در ورطه روانشناسي فاكتورها و عوامل مختلفي به چشم مي خورند كه هر يك به نوعي رفتار يك ورزشكار يا مربي را تحت الشعاع قرار مي دهند.

استرس، التهاب، بهت زدگي ، جو گرفتگي يا ترس از تماشاگر، در صد افت يا افزايش انرژي رواني ، نحوه انتقال يافته هاي تمرين و بروز آن در عملكرد بموقع، خستگي كاذب و ترس از باخت و اعتماد به نفس كاذب از برد و .... از جمله عواملي هستند كه مي توانند نحوه رفتار يك ورزشكار را از محدوده طبيعي خويش خارج كرده و او را در راه رسيدن به هدف دستخوش تغيير كنند.

از جمله عوامل مهم كه بي ترديد مي توان آن را مهمترين عامل دروني يك ورزشكار يا مربي دانست، عامل انگيزه و انگيزش مي باشد.

بدون شك اين عوامل نقش به سزايي در توانايي و عدم توانايي، شكوفايي يا عدم شكوفايي و در نهايت عملكرد كلي يك ورزشكار دارند.

در مقوله امروز ما به بحث در مورد انگيزه و انگيزش در ورزشكاران و عوامل مربوطه و نقش آن در فعاليت بين مربي – محيط و ورزشكار خواهيم پرداخت.

انگيزش در ورزشكاران

كلمه انگيزش و انگيزه را ممكن است چندين بار در روز در مكالمات روزمره به كار بريم، ولي اگر با ديدي وسيع و عميق بخواهيم اين كلمه را براي خود معني كنيم، به راستي چه معنايي را براي اين كلمه در نظر مي گيريم. آيا تاكنون فكر كرداه ايد كه انگيزه ----------------------------انگيزه هاي دروني از درون فرد سرچشمه مي گيرند و منشاء انگيزه هاي بيروني ، محيط پيرامون فرد است. كساني كه محركشان نيروني انگيزشي دروني است، از يك كشش دروني جهت رشد و كسب قابليتها و از خود سازماني در راه رسيدن به يك هدف يا تحقق يك امر خارجي و يا نيل به موفقيت برخوردارند.

يعني چه؟ آيا معني آن با انگيزش يكي است. اگر تفاوت دارد، تفاوت آن در كجاست.

براي جواب دادن به اين سوالها در اين فصل ما به تعريف انگيزش و ارتباط آن با روان شناسي ورزشكاران و در كل به حيطه انگيزش در ورزش مي پردازيم.

تعريف انگيزه

انگيزه به معناي لغوي يعني سبب، علت و آنچه كه كسي را به كاري وادار مي كند.

انگيزه يك عامل دروني است كه انسان يا به طور كلي موجود زنده را به حركت در مي آورد.

تفاوت انگيزه با انگيزش

همانطور كه مي دانيم انگيزش به معناي تحريك و ترغيب است و حالتي است كه در اثر دخالت يك انگيزه به ارگانيسم دست مي دهد.

بعنوان مثال نياز به جنس مخالف انگيزه و عاشق شدن و احساس تمايل به جنس مخالف انگيزش است و يا كمبود مواد غذايي بدن يا نياز به آب انگيزه و حالت گرسنگي يا احساس گرسنگي انگيزش است.

نقش انگيزش در ورزش

نيازي به تاكيد بر نقش و اهميت موضوع انگيزش در ورزش نيست. پيچيدگي اين موضوع بر اكثر افراد آشكار است. بغرنجي آن تا حدي است كه تعداد زيادي از مربيان اعتقاد دارند كه انگيزش موضوعي ناشناختني است و اگر هم شناختني باشد، بر انگيختن ديگران غير ممكن است. افرادي كه در مورد انگيزش صحبت كرده و يا مطالبي نوشته اند ، به انگيزه هاي دروني و بيروني نيز اشاره نموده اند. آنها مي گويند" انگيزه هاي دروني از درون فرد سرچشمه مي گيرند و منشاء انگيزه هاي بيروني ، محيط پيرامون فرد است." كساني كه محركشان نيروي انگيزشي دروني است، از يك كشش دروني جهت رشد و كسب قابليتها و از خود سازماني در راه رسيدن به يك هدف يا تحقق يك امر خارجي و يا نيل به موفقيت برخوردارند. كيفيات، ميزان توانايي هاي شخصي، خود سازماني ، كسب مهارت در كار و نيل به موفقيت اهدافي هستند كه به وسيله انسانهاي درون انگيخته تعقيب مي شوند و دستيابي به اين اهداف همانا پاداش آنهاست.

در ورزش نيز افرادي كه به خاطر علاقه دروني به فعاليت ورزشي مي پردازند، جزو اين دسته از افراد هستند. آنها براي ارضاء تمايل و احساس غرور دروني ، ورزش مي كنند. اين تمايل آنها را به صرف بيشترين ميزان تلاش و تكاپو، حتي در شرايط فقدان مشوقين، تماشاچيان و ارزشيابان يا تحليل گران ورزشي وا مي دارد. انگيزش خارجي يا بيروني همانطور كه ذكر شد، در جريان تقويت هاي مثبت يا منفي كه فرد از طرف منابع بيروني دريافت ميكند شكل مي گيرد . تقويت استفاده از محركهايي است كه وجود يا عدم وجود آنها امكان وقوع رفتار را افزايش يا كاهش مي دهد. تقويت كننده ها يا محسوسند و يا غير محسوس . وقتي تقويت كننده ها دريافت شوند ، به عنوان پاداشهاي خارجي شناخته مي شوند . به احتمال زياد ورزشكاران به منظور دريافت هر دو نوع پاداش دروني و بيروني به ورزش مي پردازند. ميزان اهميتي كه هر ورزشكار به يكي از اين دو عامل مي دهد، متفاوت است. اين تفاوتهاي فردي را مربي بايد به ورزشكاران بشناسد.

انگيزش مستقيم و غير مستقيم

مربي ممكن است كه از روشهاي مستقيم و غير مستقيم ايجاد انگيزه هر دو روش را تواماً به كار گيرد. وقتي مربي بازيكني را خلوتي فرا مي خواند و با توجه به شناختي كه از بافت روحي و خصوصيات شخصيتي او دارد، صحبتهايش را آنچنان تنظيم مي كند كه ورزشكار را به تمرينات سخت و جدي وا مي دارد، از روش انگيزش مستقيم استفاده مي كند.

روشهاي مستقيم انگيزش

يكي از سه روش قرار داد، همانند سازي و دروني سازي براي انگيزش مستقيم ورزشكاران به كار گرفته مي شوند.

روش اول : قرارداد:


دریافت فایل


تحقیق در مورد نقش انگيزش و انگيزه در عملكرد ورزشكاران و مربيان 11 ص

تحقیق در مورد نقش انگیزش و انگیزه در عملکرد ورزشکاران و مربیان 10 ص ,نقش انگیزش و انگیزه در عملکرد ورزشکاران و مربیان 10 ص,دانلود تحقیق در مورد

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید
نظریه های عمومی مدیریت
عمومی و آزاد
عمومی و آزاد
عمومی و آزاد
گرافیک ، هنر دیجیتال ، طراحی
سوالات و پاسخ و منابع آزمون نظام مهندسی معدن پی جویی و استخراج
دینا فایل مرجعی برای پیدا کردن و دانلود فایل های مورد نیاز شما می باشد که از سیستم و سایت های مختلف این فایل ها با استفاده از ربات های پیشرفته استخراج و جمع آوری شده اند که می توانید با سرچ ساده در بالای همین باکس و یا مراجعه به صفحه اول سایت دینا فایل در کادر جستجو کلمات کلیدی خودتان را وارد نمایید تا تمامی فایل های موجود را جمع آوری و نمایش دهد . به راحتی به سایت اصلی مراجعه فرمایید و نسبت به پرداخت و دانلود اقدام نمایید