دانلود تحقيق وجود آب و اهميت آن در طبيعت و آبهاي معدني

دانلود تحقيق وجود آب و اهميت آن در طبيعت و آبهاي معدني

وجود آب و اهميت آن در طبيعت و آبهاي معدني

فرمت : DOC

تعداد صفحات : 18

مورد استفاده : تحقیقات دبیرستانی و دانشجویی و اطلاعات عمومی

(بهمراه فایل رایگان "خواص درمانی سنگ مرمر" در 3 صفحه)

 

سرفصلها:

وجود آب و اهميت آن در طبيعت

(قسمتی از متن)

آب مايه حيات است. شصت و هفت درصد وزن بدن انسان را آب تشكيل مي دهد كه حدود نيمي از آن در سلول هاي بدن و باقيمانده آن در خون و ساير مايعات بدن يافت مي شود. آب مواد غذايي و همچنين موادي را كه بايند دفع شوند در بدن جابجا مي كند .

خاصيت قطبي آب

براي نشان دادن خاصيت قطبي مولكولهاي آب چنانچه يك شانه پلاستيكي را به موهاي خشك خود كشيده ايد يا ميله اي را كه بر اثر مالش بار دار شده است به جريان بار يك و مداوم آب از شير آزمايشگاه مطابق شكل نزديك كنيد مشاهده مي كنيد كه جريان آب منحرف مي شود زيرا مولكول هاي قطبي آب به سمت بار الكتريكي ساكني كه در شانه يا ميله ايجاد شده است جذب مي شود.

تجزيه الكتريكي آب
آب تركيبي از هيدروژن و اكسيژن است و اجزاي تشكيل دهنده ي آن را مي توان با عبور دادن جريان برق از درون آب معين كرد . اين عمل الكتروليز ناميده مي شود . الكتروليز آب در ظرفي به نام ولتا متر انجام
مي گيرد. الكترودهاي ولتامتر را به دو سر يك باتري مناسب وصل مي
كنيم. الكترودي كه به قطب مثبت باطري وصل مي شود آند و الكترودي كه به قطب منفي وصل مي شوت كاتد ناميده مي شود.
آب به عنوان حلال
يكي از خواص قابل توجه آب توانايي آن در حل مواد ديگر است . پاره اي از نمك ها مانند كلريد سديم در آب حل مي شوند. علت حل شدن موارد جامد يوني در آب اثر جاذبه مولكولهاي قطبي آب براي يون هاي مثبت و منفي تشكيل دهندهي شبكه بلور است. به اين ترتيب مولكول هاي آب به درون شبكه بلور نفوز مي كنند و بر نيروهايي كه يون ها را در شبكه بلور به يكديگر متصل نگهداشته اند غلبه كرده يون ها را از هم جدا مي كنند. به طوري كه يون ها در آب حل مي شوند. يون هاي مثبت و منفي به وسيله لايه اي از مولكول هاي آب احاطه مي شوند و اين گونه يون هاي آب پوشيده مي نامند. در مقابل آن دسته از مواد جامد يوني كه انحلال پذيرند، مواد مولكولي غير قطبي مانند نفت و بنزين در آب (كه قطب است)حل
نمي
شوند.
چرخه آب در طبيعت

چهار پنجم از سطح زمين پوشيده از آب است اما تنها 3 درصد به صورت آب شيرين است. آب رودخانه ها كه درصد كمي از كل آب را تشكيل مي دهد بخشي است كه بيشترين مورد مصرف انسان قرار مي گيرد. آب از سطح در ياها و اقيانوس ها بخار مي شود و بخار آب بوسيله جريان باددر سطح زمين جابجا مي شود.

آب سخت
سختي آب معمولاً مربوط به وجود يونهاي كلسيم است. كربنات كلسيم در آب حل نمي شود اما آب باران كه داراي مقداري دي اكسيد كربن باشد مي توان سنگهاي آهكي را در خود حل كند. در اين واكنش كربنات هيدروژن كلسيم تشكيل مي شود كه انحلال پذير است:
كشش سطحي آب

به طوري كه قبلاً ديديم مولكول هاي آب خاصيت قطبي دارند و يكديگر را جذب مي كنند. در زير سطح آب هر مولكول از هر جهت تحت تاثير نيروهاي جاذبه ي مولكولهاي ديگر است اما مولكول هاي موجود در سطح تحت تاثير كششي از سمت بالا نيستند.

تصفيه آب طبيعي

براي تامين آب آشاميدني شهرهاي بزرگ ابتدا آب رودخانه ها را در حوضهاي بزرگ ذخيره مي كنند. بر اثر تابش نور خورشيد بسياري از باكتريهاي مولد بيماري ها كه در آب موجودند كشته ميشوند. آب داراي مواد ريز كلوييدي است كه منشا آنها به طور عمده خاك رس است. اين ذره ها باره الكتريكي دارند و يكديگر را دفع مي كنند و از اين رو به صورت معلق اند.

آلودگي هاي آب

آب جاري در جويها و آبي كه در منازل پس از مصرف در آشزخانه، حمام و توالت وارد فاضلاب مي شود، آلوده است و در شهرهاي بزرگ كه از سيستم فاضلاب شهري استفاده مي شود لازم است كه آب را پيش از رها كردن به رودخانه ها يا براي مصارف كشاورزي تصفيه كنند، تصفيه فاضلاب شهري در سه مرحله صورت مي گيرد.

آبهاي معدني

خواص درماني آبهاي معدني (سرد و گرم)

 در اطراف دامنه هاي رشته كوه ساوالان (سبلان) آبهاي معدني (سرد و گرم) وجود دارد كه به لحاظ تنوع در خواص شيميايي درماني ويژگيهاي فيزيكي استفاده از آنان براي درمان بيماريها موثر است و شهر سرعين و ويلادرق مركز آبهاي معدني (گرم و سرد) كشور هستند. چشمه هاي جوشان بر روي زمينهاي آبرفتي قرار گرفته اند و متعلق به دوران سوم و اوايل دوران چهارم زمين شناسي است.

جدول مشخصات عمومي آبهاي معدني (گرم و سرد ) استان اردبيل

 

استفاده از" آب درماني " در رفع خستگي ورزشكاران

شايد آسان‌ترين ، راحت‌ترين و ارزان‌ترين وسيله‌اي كه ورزشكاران و مردم براي رفع خستگي، كسالت و به دست آوردن آرامش و راحتي از آن استفاده مي كنند ، آب باشد.

گرفتن دوش آب گرم پس از ورزش و مسابقه ، يا پس از انجام كارهاي سنگين روزانه ، تقريبا يك امر طبيعي و عادي است كه تمام بازيكنان و افراد ، آگاهانه يا بدون آگاهي از آن استفاده مي‌كنند .

آب درماني چگونه باعث رفع خستگي ورزشكاران مي‌شود ؟

براي شناخت و آگاهي از چگونگي عمل و علل رفع خستگي ورزشكاران ، متعاقب استفاده از هيدروتراپي بايد تاثيرات فيزيولوژيكي آب درماني را نيز بررسي كرد . به طور كلي ، در هنگام قرار گرفتن در آب ، تغييرات زير در بافت‌ها و اندام‌هاي بدن رخ مي‌دهد :

موارد كاربرد آب درماني در ورزش

از هيدروتراپي به غير از رفع خستگي و آرامش در ورزشكاران، در موارد ديگري نيز مي‌توان استفاده كرد .

مهم‌ترين كاربردهاي آب درماني شامل موارد زير است:

موارد منع استفاده از آب درماني

اگرچه استفاده از آب درماني يك روش بدون خطر و بي‌عارضه است و مي‌توان آن را براي اكثر ورزشكاران تجويز كرد، بهتر است در هنگام استفاده از آن به نكاتي چند توجه داشت :

دوش گرفتن ورزشكاران

نكات مورد توجه در هنگام دوش گرفتن

چون اكثر بازيكنان و ورزشكاران در حال حاضر تنها وسيله‌اي كه براي رفع خستگي در دسترس دارند ، همين دوش آب گرم مي‌باشد، لازم است به نحو صحيح از آن استفاده كنند ، پس جا دارد چند نكته را تذكر دهيم :


دریافت فایل


دانلود تحقيق وجود آب و اهميت آن در طبيعت و آبهاي معدني

آب, آبهای معدنی, خواص آب, آب درمانی

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید