پاورپوینت تحلیل محتوای کتابهای درسی پایه اول تا سوم ابتدایی از لحاظ توجه به تربیت شهروندی

پاورپوینت تحلیل محتوای کتابهای درسی پایه اول تا سوم ابتدایی از لحاظ توجه به تربیت شهروندی

  پاورپوینت تحلیل محتوای کتابهای درسی پایه اول تا سوم ابتدایی از لحاظ توجه به تربیت شهروندی

 

فرمت فایل: پاورپوینت powerpoint ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد اسلایدها: 51 اسلاید

 

 

 

قسمتی از متن پاورپوینت:

 

تردیدی نیست که در جهان امروز اساس اقتدار و ثروت مبتنی بر دانش است. آن­چنان که رهبر معظم انقلاب با اشاره به حدیث شریف «العلم سلطان». این مهم را مورد تأکید قرار دادند و در اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله سند چشم انداز و قانون برنامه ششم توسعه مورد صراحت قرار گرفته است. کاربردی کردن دانش و سرآمدبودن یکی از شاخص ‏های اصلی توسعه است.

سیستم آموزش و پرورش ما باید برای تربیت شهروند،برنامه داشته باشد که کتاب­های درسی یکی از آنها است. با نگاهی دوباره به کتاب­های درسی متوجه خواهیم ­شد که تا چه حد در این موارد موفق بوده­ ایم (یوسف‌پور، 1388).

در همین راستا لزوم توجه به کتاب­های درسی مبتنی بر تربیت شهروندی احساس می شود. توجه به بحث تربیت شهروندی در کتاب­های درسی باعث می­شود افراد بدون نیاز به دیگران به طور مستقل از علم­شان برای حل مسائل زندگی­شان استفاده نمایند.

نهادهای اجتماعی نیز از جمله آموزش و پرورش به طور عام و برنامه درسی به طور خاص باید زمینه­های لازم را برای اعضای خود، در برقراری ارتباط صحیح با محیط و افراد مهیا کنند.

از آنجا که در کشور ما کتاب درسی به عنوان یکی از مؤلفه ­های اساسی برنامه درسی تلقی می‌‌شود که بیش از 90 /0 رفتارهای دانش­ آموز، معلم و عوامل مدیریتی مدرسه را به خود وابسته می­ نماید (یارعلی، 1387)

این سوال مطرح می‌شود که کتاب­های درسی تا چه حد به تربیت شهروندی پرداخته ­اند؟

این در حالي است كه اهميت پرداختن به پرورش تربیت شهروندی در دوره اول و دوم و سوم ابتدایی از اهمیت بيشتري برخوردار است، چرا که این دوره مقارن با رشد فرد در ابعاد مختلف جسمانی، عقلانی و عاطفی بوده و با توجه به مراحل رشد شناختی پیاژه و رشد اخلاقی کلبرگ باید از توجه خاص در این زمینه برخوردار شود.

 

بنابراین در مطالعه حاضر که با هدف بررسی توجه به ابعاد تربیت شهروندی در کتاب­های درسی پایه اول تا سوم ابتدایی انجام شده است، تلاش شده تا از طریق ارائه تصویری دقیق از وضعیت موجود توجه به این مؤلفه­ ها، بینش لازم برای برنامه ­ریزان و دست اندرکاران طراحی برنامه­ های درسی ارائه شده و توصیه‌‌هایی در جهت پرورش هر چه بیشتر ابعاد تربیت شهروندی ارائه شود.

 

این مطالعه در صدد پاسخگویی به سوال زير می باشد:

 

در محتوای کتاب­های ریاضی، پایه­ های اول تا سوم دوره ابتدایی به چه میزان به تربیت شهروندی و مؤلفه‌های آن پرداخته است؟

 

روش پژوهش

 

این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام شد.

 

در این پژوهش از تکنیک ویلیام رومی استفاده شد. مراحل اصلی تحلیل محتوا از منظر ویلیام رومی عبارتند از: تعیین هدف، نمونه گیری، رمز گذاری و مقوله بندی طبقه بندی مقوله ها، ارزیابی عینی طبقه ها.

 

جامعه پژوهش در این بررسی کتاب­های درسی پایه اول و دوم و سوم ابتدایی بود که در سال تحصیلی 1393-1392 به عنوان کتاب­های درسی دارای اعتبار بوده است که به صورت سرشماری، تمامی کتاب­ها مورد مطالعه قرار گرفت که جمعاً 3 عدد کتاب و 488 صفحه بود. تمام کتاب­های فهرست شده در جدول شماره 3-1 تحلیل شده و نمونه‌گیری صورت نگرفته است.

 

برای استخراج فراوانی مفاهیم مرتبط با تربیت شهروندی درکتاب های درسی سال اول و دوم و سوم ابتدایی، ابتدا مؤلفه­ های تربیت شهروندی بر اساس نظریه «لی­وینگ آن» در زمینه تربیت شهروندی که شامل سیزده بعد است استخراج شد و سپس نشانگرهای مربوط به هر کدام از مؤلفه­ ها تعیین گردید. (به نقل از یوسف­ پور، 1388).

 

بحث و نتیجه گیری

امروزه انسان­ها به طور پیوسته با مسائل و رویدادهای گوناگونی درگیرند و نیازمند آن هستند که به مجموعه ­ای از توانمندی­ ها و مهارت ­ها که تأمین­ کننده نیازهای علمی،فردی، اجتماعی و شغلی آن­هاست مجهز شوند تا بتوانند با تغییرات ایجاد شده مواجه شوند (شادفر، لیاقت­ دار، شریف، 1390). یکی از مهم­ترین ارگان­های مسؤول ایجاد چنین توانمندی­ هایی آموزش و پرورش می‌باشد.

 

آموزش و پرورش باید دانش­ آموزان را با پیشرفت­ های اجتماعی،اقتصادی و تکنولوژیکی آماده نموده و آنان را با مهارت هایی که بتوانند به طور حرفه­ ای در عصر یادگیری ایفاء نقش کنند تربیت کند (فالوس و استیون، 2000). آموزش و پروش جهت ایجاد دانش، مهارت و نگرش از برنامه درسی بهره می­ برد. برنامه درسی شامل فرصت­های یادگیری و کلیه تجاربی است که با نظارت و مسئولیت نظام آموزشی و به منظور ایجاد تغییر مطلوب در دانش­ها، مهارت­ها ونگرش فراگیران طراحی و اجرا می­شود (احمدی، 1376).

 

 

از آنجا که در نظام آموزشی کشور ما کتاب درسی به عنوان یکی از مؤلفه­ های اساسی برنامه درسی محسوب می‌شود، طراحی و تدوين محتواي آن باید به گونه ­ای باشد که اطمينان از پرورش تمامي استعدادهاي مخاطبان حاصل شود و مخاطبان با آموزش تربیت شهروندی در دنیای متغیر و پیشرفته امروز بتوانند همسو و هماهنگ باشند يافته‌هاي مطالعه حاضر نشان داد كه ميزان توجه كتاب‌هاي ریاضی به پرورش جنبه‌هاي تربیت شهروندی بسیار ناهماهنگ بوده است.

 

ادامه...
 
 مشاهده کلیپ و فیلم قسمتی از این پاورپوینت:

 

 

 

 

تهیه شده توسط سایت فایلکده برتر


دریافت فایل


پاورپوینت تحلیل محتوای کتابهای درسی پایه اول تا سوم ابتدایی از لحاظ توجه به تربیت شهروندی

پاورپوینت تحلیل محتوا,پاورپوینت تحلیل محتوای کتابهای درسی,تحلیل محتوای کتابهای درسی پایه اول تا سوم ابتدایی,تربیت شهروند,محتوای ریاضی

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید