پرسشنامه مهارت های شناختی و فراشناختی

پرسشنامه مهارت های شناختی و فراشناختی

با توجه به تئوری‌ها و پژوهش‌های انجام‌شده و با توجه به ابعاد دانش شناختی و فراشناختی که از فصل دوم پژوهش استخراج شد،تستی تنظیم شد،که به طورمختصر عبارتنداز:

 فراشناخت مفهومی چند وجهی است که شامل دانش ها(باورها)، فرایندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت یا کنترل می کند(ولز، 1979؛ فلاول، 1979؛ نلسون و همکاران، 1999؛ موسس و بیرد، 2002؛ اسپادا و همکاران، 2007). فلاول و همکاران(1993) دانش فراشناختی را به سه طبقه ی دانش در مورد شخص، دانش در مورد تکلیف و دانش در مورد راهبرد تقسیم می کنند، پاریس و همکاران(1984) دانش فراشناختی را به سه طبقه ی خبری، فرایندی و شرطی تقسیم کرده اند که از بعضی جهات با طبقات دانش فراشناختی فلاول و همکارانش همپوشی دارد. بیکر(1989) معتقد است دو نوع فراشناخت به هم پیوسته، یعنی دانش درباره شناخت و تنظیم شناخت و نظارت بر آن وجود دارد. بر حسب نظر رفوث و همکاران، فرادانش، فرا نظارت و استفاده ی مناسب و بجا از راهبرد، مولفه های فراشناخت هستند. پرسلي، بوركوسكي و اشنايدر(1987)، جاکوبز و پاریس1987، براون 1987، ویلسون و وینگ، 1998 ، وايستاين و هيوم[1](1998) راهبردهاي شناختي را به سه دسته تقسيم كرده اند ( تكرار و مرور ذهني، بسط و گسترش معنايي، سازماندهي).

آندرسون(2002) بر اساس يافته هاي پژوهشي قبل، پنج مولفه عمده و اصلي براي راهبردهاي شناختی و فراشناختي بر مي شمارد ؛ 1- آمادگي و برنامه ريزي براي يادگيري   2- انتخاب و استفاده از راهبرد شناختي مناسب    3- استفاده از راهبرد نظارت كردن    4- هماهنگ سازي راهبردهاي شناختي مختلف با يكديگر    5- استفاده از راهبرد ارزشيابي كردن. دمبو نيز راهبردهاي فراشناخت را در سه مقوله طبقه بندي كرده است(نقل از؛ سيف،1380) که عبارتند از   1- راهبردهاي برنامه ريزي 2- راهبردهاي كنترل و نظارت 3- راهبردهاي نظم دهي.

گریگوری و اسپرلینگ(1994) در بررسی اعتبار وروایی پرسشنامه 52 سوالی فراشناخت نشان داده اند که فراشناخت دارای دوعامل کلی دانش راجع به شناخت وتنظیم شناخت است. اونیل و عابدی (1996) در بررسی تاییدی اعتبار و روایی پرسشنامه شناخت و فراشناخت، با چهار بعد برنامه ریزی، نظارت، استراتژی شناختی وآگاهی(هر بعد دارای5 سوال) نشان دادند که در تحلیل عامل تاییدی 5 عامل به دست آمده است. بيشتر فعاليت هاي شناختي، وابسته به عوامل فراشناختي هستند كه اين فعاليت ها را نظارت و كنترل مي كنند(اسپادا و همکاران، 2007). فلاول براین باور بود که اصطلاح فراشناخت به فرآيندهاي شناختي گفته مي شود كه در كنترل جنبه هاي شناخت نقش دارند(پوردون و كلارك، 1999). در واقع فراشناخت به دانش فرد درباره فرایندهای شناختی خود و چگونگی استفاده بهینه از آن ها برای رسیدن به هدف های یادگیری گفته می شود. به طورکلی ازدیدگاه های مختلف برای شناخت و فراشناخت دو الی پنج مولفه درنظر گرفته شده است. تستی مشتمل بر 42 سوال بنا بر تئوري‌های مختلف که در فصل دوم به صورت مبسوط آورده شده است و در بخش بالا به صورت خلاصه آمده است، نوشته شد. سوالهای آن به صورت طیف لیکرت چهارگزینه ای، بصورت خیلی زیاد(4)، نسبتا زیاد(3)، نسبتا کم(2)، و خیلی کم(1) نمره گذاری می شوند. بجز سوال 37و39که برعکس نمره گذاری می شود. این تست شناخت و فراشناخت  را در پنج بعد می سنجد، شمارة سؤالات مرتبط با ابعاد درنظر گرفته شده عبارت است از :

 

برنامه ریزی:  پرسش های 8 ، 9 ،10، 5، 3، 2، 15، 40، 1

مرور ذهنی:  پرسش های30، 28، 36، 29، 31، 25، 27، 35، 19

کنترل و نظارت:  پرسش های 26،11، 12، 41، 32، 16، 7 ، 4، 18، 33، 42، 23

ارزشیابی:  پرسش های 6، 24، 22، 17، 14، 21، 20

سازمان دهی:  پرسش های 39، 34، 38، 37، 13

برای بررسی اینکه آیا آیتم ها تاچه حد سازه های مدنظر را می سنجد، از نظر متخصصان استفاده شد (پرسشنامه توسط 5 نفر از متخصصان مورد ارزیابی قرارگرفت). از آنها خوسته شد که  نظر خود را پیرامون هر آیتم از هر سازه در این مورد که چقدر آن آیتم سازه مورد نظر را می سنجد، از خیلی زیاد (5) تا خیلی کم(1) مشخص کنند. ضریب توافق بین رتبه های متخصصان در مورد آیتم های هر سازه با مشخص آماری کندال «ضریب هماهنگی یاتطابق» محاسبه شد که در جدول 4-3 آمده است.با توجه به ضرایب بدست آمده ضریب تطابق کندال برای همه  مولفه ها معنادار بود که نشان دهنده روائی محتوائی مولفه هاست. همچنین برای بررسی سوال ها و پاسخ دانشجویان به سوال ها و وارسی مولفه های تست 42 سوالی در یک نمونه 30 نفری که معرف جامعه پژوهش باشد اجرا شد. روش آلفاي كرونباخ براي بررسي اعتبار عاملهاي اين پرسشنامه  استفاده شد.

ضريب آلفا براي مولفه مرورذهنی 822/0 بیشتر از  بقیه بود و ضريب آلفا براي مولفه سازمان دهی 650/0 کمتر از  بقیه بود، چون این ضرایب برای نمونه 30 نفری بدست آمد. چون نمونه این پژوهش 1000نفر است، بنابراین ضرایب آلفای بدست آمده برای نمونه 30نفری قابل قبول است

 

نوع فایل:

قابل ویرایش

فرمت فایل:

doc

تعداد صفحات :

8 صفحه


دریافت فایل


پرسشنامه مهارت های شناختی و فراشناختی

پرسشنامه,مهارت های شناختی و فراشناختی ,تست مهارت,شناختی,فراشناختی,گرد آوری,نظریه,ویژگی ها ,عناصر تشکیل دهنده,گویه های اولیه,فرم نیمه تجربی,ب?

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید
روانشناسی و علوم تربیتی
کتب علوم جفر و رمل
کتب علوم جفر و رمل
کتب علوم جفر و رمل
علوم انسانی
سایر رشته های علوم انسانی
سایر رشته های علوم انسانی
گرافیک ، هنر دیجیتال ، طراحی
سوالات و پاسخ و منابع آزمون نظام مهندسی معدن پی جویی و استخراج
دینا فایل مرجعی برای پیدا کردن و دانلود فایل های مورد نیاز شما می باشد که از سیستم و سایت های مختلف این فایل ها با استفاده از ربات های پیشرفته استخراج و جمع آوری شده اند که می توانید با سرچ ساده در بالای همین باکس و یا مراجعه به صفحه اول سایت دینا فایل در کادر جستجو کلمات کلیدی خودتان را وارد نمایید تا تمامی فایل های موجود را جمع آوری و نمایش دهد . به راحتی به سایت اصلی مراجعه فرمایید و نسبت به پرداخت و دانلود اقدام نمایید