پاورپوینت حقوق زن و مرد در اسلام و تفاوتهای آن

پاورپوینت حقوق زن و مرد در اسلام و تفاوتهای آن

.

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود پاورپوینت با موضوع حقوق زن و مرد در اسلام و تفاوتهای آن

 در قالب ppt ودر77اسلاید، قابل ویرایش

برشی ازمتن تحقیق:

 

مقدمه

نگرش اسلام به شخصيت زن يا مرد را هرگز نمي توان تنها با مراجعه به قوانين مربوط به آنها درمواردي نظير ارث، ديه، مهريه، نفقه، شهادت، قضاوت، ولايت، حضنت و حق طلاق دريفت و بر مبناي آن قضاوت نمود. منشا بسياري از بدفهمي ها و برداشت هاي ناصواب در اين زمينه ناشي از مقايسه سطحي حيان اين گونه از قوانين در نظامهاي حقوقي مي باشد؛ بدون آنكه به مباني حقوق اسلامي و حقوق سكولاريستي توجه كافي صورت گيرد. بدون شك بنيادهاي انديشه سكولاريسم را كه متكي بر اومانيسم و انسان محوري شكل گرفته و با تعرف خاص از انسان و جهان پيوند خورده و بر سرتاسر فرهنگ، اقتصاد، سياست، حقوق و ادبيات گروه بي شماري از انسانها سايه افكنده است، بايد با بنيادها و اصول انديشه اسلامي نسبت به انسان و جهان مقايسه نمود. تنها در اين صورت است كه انسان شناسي اسلامي و انسان شناسي مادي از يكديگر بازشناخته مي شوند. جايگاه و بهاي انسان در هر كي از دو نگرش معلوم مي گردد و هدفمندي آفرينش و جهان و اينكه آيا دفتر هستي ابتدا و انتهايي دارد، در هر دو ديدگاه روشن مي شود و مهم تر از همه پذيرش يا رد رابطه ميان عالم تشريع(حقوق) و عالم تكوين از يكديگر تميز داده مي شود و عدالت كه يكي از مهمترين مباني حقوق است جايگاه خويش را باز مي يابد و از همين جاست كه مسير نظامهاي حقوقي از هم جدا مي گردد و آثار و لوازم آن در قوانين و مقرارت بروز و ظهور مي يابد.

 

فصل اول :
ساختار و مباني
الف) ساختار
درك درست و جامع از شخصيت زن در اسلام مبتني بر مجموعه اي از نظامها است كه با توجه به پيوند ناگسستني ميان آنها لازم است مورد عنايت قرار گيرد.
1- نظام توصيفي زن
اين نظام به توصيف واقعيت هاي شخصيت زن در ابعاد گوناگون مي يپردازد. گزاره ها در اين نظام تنها به جنبه هاي « هست» و « نيست» مي پردازد و به طور مستقيم به ساير جنبه هاي شخصيت زن توجه مي كند. از آنجا كه اين گزاره ها عموماً به بيان امور تكويني زن مي پردازد، گاه از آنها به « نظام تكويني» زن ياد مي شود و گاه به اين دليل كه اين نظام عمدتاً به جنبه هاي اعتقادي
(هستي شناسي، انسان شناسي و جهان شناسي) اختصاص دارد آن را «نظام اعتقادي» مي توان ناميد.

2- نظام ارزشي زن

مجموعه گزاره هايي كه به جنبه هاي ارزشي شخصيت زن پرداخته و جايگاه هر رفتار، واكنش يا روحيه زن را تعيين مي كند. اين گزاره ها عمدتاً از « خوب» يا « بد» بودن و يا از « زيبايي» يا « زشتي» يك عمل، انديشه يا انگيزه سخن مي گويند. هر چند نظام ارزشي در تعريف كنوني از حوزه اخلاق در تعريف سنتي آن، بسي فراتر
مي رود، گاه به تسامح آن را « نظام اخلاقي» نيزمي ناميم. البته در جاي خويش
مي توان استدلال كرد كه اخلاق- در تمايز با فقه و حقوق – دقيقاً همين جايگاهي را دارد كه در اين جا به آن نظام ارزشي اطلاق شده است.

 

 

 

 

 


دریافت فایل


پاورپوینت حقوق زن و مرد در اسلام و تفاوتهای آن

پاورپوینت حقوق زن و مرد در اسلام و تفاوتهای آن

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید