تحقیق در مورد نقش ثروت در پيشرفت اسلام 13ص

تحقیق در مورد نقش ثروت در پيشرفت اسلام 13ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 13 صفحه


 قسمتی از متن .doc : 

 

بسم الله الرحمن الرحيم

تهيه كننده:

نام تحقيق:

نقش ثروت در پيشرفت اسلام

استاد مربوطه:

تابستان 85جذبه اخلاق خوب

يكي از دانشمندان مذهبي مي گفت تاجري را ديدم كه دوست و دشمن او را تعريف و ستايش مي كردند. از اين كار تعجب كردم سبب آن را پرسيدم گفتند: ستايش كه از او مي كنند بخاطر اخلاق پاك و خوب اوست. گفتم: يكي از سرگذشتهاي خوب او را براي من تعريف كنيد. گفتم: اين مرد در اول جواني اش ازدواج كرد و بعد به مشهد مقدس مشرف شد. از آنجا براي همسر جوان خود انگشتر فيروزه اي به مبلغ سه هزار تومان خريداري نمود. همينكه به تهران رسيد نزديك اذان بود براي اداي نماز به مسجد رفت و به عنوان اعتياد انگشتر فيروزه اي را از دست بيرون آورد و جلوي خود گذاشت و در حال نماز همراهش نباشد. در كنار او مرد ديگري مشغول نماز بود و در حال نماز چشم خود را به انگشتر دوخته بود تا اينكه آهسته دست خود را روي انگشتر گذاشت و آن را برداشته و در جيب خود نهاد. وقتي هم نمازش تمام شد حركت كرد برود اما تاجر مشت او را گرفت و گفت از صورت تو پيداست كه دزد نيستي بلكه تنگدستي به تو فشار آورده من هم چون مي دانستم وقتي كه مي خواستي اين انگشتر را بفروشي از تو شاهد مي خواهند كه آيا از خودت هست يا نه؟ و شاهدي هم نداري و نيز قيمت آنرا نمي داني آنوقت تو را متهم به دزدي مي كنند و مال و آبرويت مي رود از اين جهت خواستم قيمت آن را به تو بگويم و اگر هم از تو شاهد خواستند من حاضرم شهادت بدهم وقتي سخنان تاجر به اينجا رسيد صورت مرد از خجالت خيس عرق شد و گفت آري اين اولين مرتبه اي است كه دستم را به دزدي آلوده شده است و علت آن اين است كه من كاسب بودم و شكست خوردم و به خاطر خجالت در برابر عيال و فرزندان ناچار دست به دزدي زدم. تاجر گفت ناراحت نباش الان با هم به بازار مي رويم بعد به بازار رفتند و انگشتر را به قيمت فوق العاده اي فروختند و با قسمتي از قيمت آن براي مرد خانه اي خريد كه دو قسمت بود يك قسمت آنرا براي منفعت مرد اجاره داد و در قسمت ديگر مرد را سكونت داد. بدين نحو او را از اجاره نشيني خلاص نمود و به وسيله بقيه پول هم براي او مغازه اي خريد تا در ان كسب كند و زندگي خود را تأمين نمايد. آيا كسي در دنيا هست كه اين عمل را ستايش نكند و چنانچه اين مرد مورد مدح و ستايش همگان است. ثروتمندان بايد از او عبرت بگيرند و براي نجات فقرا و تهي دستان مخصوصاً افراد نيازمندي كه در چنگال مشكلات زندگي اسير و گرفتارند اقدام كنند تا با اين عمل خود هم ثواب و پاداش دنيا و هم اجر و ثواب كاملتر آخرت را خداي بزرگ به آنها مرحمت نمايد.

« محبوبترين اعمال در پيشگاه »

« خداوند خوشحال كردن »

« مؤمن و سير كردن شكم او است »

( امام صادق (ع) )

نظم اقتصاد در زندگي

اكنون اوضاي جهان غالباً تحت رعايت برنامه و نظم درآمده و با وسيله اقتصاد پيشرفت مي كند و بايد گفت هر جمعيت يا ملت با هر گروهي يكي از اين دو وسيله ر از دست بدهند به همان نسبت از كاروان ترقي عقب مي افتد و بلكه به عميق ترين دره ها سقوط مي كنند!

با كمال تأسف مسلمانان امروز غير از عده اي معدود. اين دو حربه پيشرفت را از دست داده اند و به همين جهت هر روز عقب ماندگي آنها را در قسمتهاي مختلف زندگي كاملاً مشاهده مي كنيم . با وجود اينكه جبهه هايي كه در طرف مقابل قرار دارند هر روز در شئون مختلف زندگي پيشرفت مي نمايند. فرض مي كنيم پيشرفتهاي غربي ها را ناديده گرفتيم اما چطور مي توانيم پيشرفتهاي صنعتي را كه ژاپن در دنيا نموده با وجود اينكه صد سال پيش يك دولت عقب مانده بوده ناديده بگيريم آيا غير از اين است كه اين سرزمين بوسيله برنامه و نظام و اقتصاد ترقي كرد و به همين جهت آنقدر پيشرفت نمود كه اكنون دنياي صنعتي مغرب زمين را تهديد مي كند در صورتي كه اسلام اولين ديني است كه رعايت اين دو جنبه را يعني نظام زندگي و اقتصاد را اعلام كرد و مسلمانان را بدان موظف نمود.

اميرالمؤمنين (ع) در اخرين لحظات زندگي به فرزندانش بلكه به تمام مسلمانان پيام دامنه دار و آموزنده اي مي دهد كه از جمله رعايت نظم و برنامه زندگي است. اميرالمؤمنين مي فرمايد: اي فرزندان من واي كسانيكه پيام من را به گوش شما مي رسد خداي را در نظر بگيرد و در كارهاي خود


دریافت فایل


تحقیق در مورد نقش ثروت در پيشرفت اسلام 13ص

تحقیق در مورد نقش ثروت در پیشرفت اسلام 13ص ,نقش ثروت در پیشرفت اسلام 13ص,دانلود تحقیق در مورد نقش ثروت در پیشرفت اسلام 13ص ,نقش,ثروت,در,پیشرفت,اسل

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید