دانلود تحقیق درباره ورزش و آرتروز

دانلود تحقیق درباره ورزش و آرتروز

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه :13

 

بخشی از متن مقاله

ورزش و آرتروز
آرتروز شايعترين بيماري مفصلي در انسان است . در کشورهاي توسعه يافته ، التهاب مفصل زانو علت ناتواني طولاني مدت در سالمندان به شمار مي رود .
× سن قوي ترين عامل خطر زا جهت ايجاد بيماري است . در يک تحقيق بعمل آمده تنها ۲٪ زنان زير ۴۵ سال دچار آرتروز بودند ولي ميزان شيوع در زنان بالاي ۴۵ تا ۶۴ سال ۳۰٪ و بالاي ۶۵ سال ۶۸٪ بوده است .
× ضربه هاي شديد و استفاده مکرر از مفاصل نيز از عوامل خطرزاي مهمي براي آرتروز محسوب مي شوند . الگوهاي درگيري مفاصل تحت تأثير اضافه بار تحميل شده بر مفاصل در اثر مشاغل يا سرگرمي ها مي باشد . براي مثال :
×آرتروز مچ پا در بالرين ها ، آرنج و مفصل کف دستي – انگشتان درشت پرتاب کننده هاي توپ بيسبال ، شايع است در حاليکه در افراد عادي آرتروز هيچ يک از مفاصل فوق شايع نيست .
×فعاليت هاي شغلي از جمله مشاغل کارگرداني که با متد دستي سر و کار دارند ،
×کارگران نخ ريسي ، کشتي سازي و کارگران معادن زغالسنگ مي تواند موجب آرتروز در مفاصل خاصي شود .
×چاقي عامل خطرزايي براي آرتروز زانو و دست محسوب مي شود و طبق بررسي هاي بعمل آمده کاهش وزني معادل ۵ کيلوگرم شانس پيدايش آرتروز علامت دار زانو را تا ۵۰ ٪ کاهش مي دهد .
بيشتر محققان بر اين باورند که اولين تغييرات بيماري از غضروف شروع مي شود ؛
غضروف مفصل دو عملکرد اساسي در مفصل دارد :
×اول آنکه سطحي فراهم مي آورد که به طور چشمگيري صاف بوده ، فشارهاي وارده را تحمل مي کند و بدين نحو با حرکت مفصل استخوانها براحتي روي يکديگر مي لغزند و در اثر نرم کنندگي مايع داخل مفصل ضريب اصطکاک ناشي عضروف بر غضروف ديگر ، ۱۵ بار کمتر از لغزش دو قطعه يخ بر روي يکديگر است !
× دومين عملکرد عضروف مفصلي آن است که از تمرکز فشارها و در نتيجه خرد شدن استخوان حين تحمل فشار جلوگيري مي کند . هر گاه ساختار بيولوژيک عضروف مفصلي و استخوان غير طبيعي شود و يا اينکه فشار بيش از حد بر مفصل وارد شود . آرتروز پديد مي آيد .
درد مفصلي در آرتروز به صورت درد عمقي و در ناحيه مشخص در مفصل درگير بوده و با حرکت مفصل تشديد و با استراحت تسکين مي يابد .
در صورتي که بيماري پيشرفته باشد ، درد دائمي بوده و گاهي خواب فرد را مختل مي کند . خشکي مفصل پس از برخاستن از بستر يا پس از مدتي فعاليت ( مثلاً رانندگي ) ممکن است بارز باشد . اما معمولاً کمتر از ۲۰ دقيقه طول مي کشد . علائم ديگر مانند تب ، بي حالي ، کاهش وزن و غيره به همراه اين بيماري وجود ندارد . ممکن است پزشک در معاينه متوجه تورم استخوان يا بافت نرم اطراف مفصل ، تغيير شکل و مختصري در زندگي مفصل شود . با توجه به علائم ، پزشک درخواست عکس راديولوژي و آزمايشات مي کند و بيماري را تشخيص مي دهد .
هدف از درمان آرتروز :
× کاهش درد
× حفظ تحرک
× به حداقل رساندن ناتواني مفصل در افراد مي باشد .
کاهش فشار وارده بر مفصل از طريق :
× پرهيز از ايستادن طولاني ، زانو زدن ، چمباتمه زدن
× کاهش وزن
× استراحت
× استفاده از عصا و غيره از درمانهاي غير دارويي محسوب مي شود .
استفاده از داروها و جراحي ارتوپدي در موارد شديدتر در نظر گرفته مي شود .
ورزش جزء حياتي از درمان آرتروز به شمار مي آيد و علاوه بر اينکه از خشکي مفاصل جلوگيري مي کند به تقويت عضلات اطراف مفاصل نيز کمک مي کند . همچنين فرد بيمار با انجام تمرينات ورزشي مناسب احساس نشاط و شادابي کرده ، انرژي کلي بدن بهبود مي يابد .
انواع مختلفي از تمرينات ورزشي براي مبتلايان به آرتروز وجود دارد :
· ورزش هاي هوازي
· قدرتي ( استقامتي )
·کششي
·خم و راست شدن
·و تمرينات ويژه براي مفاصل خاص .
ورزشهاي هوازي مثل شنا « پياده روي ، دوچرخه سواري ، بالارفتن از پله ها و غيره با بالابردن ضربان قلب به تقويت عملکرد قلب و ريه کمک مي کند . همچنين انجام اين تمرينات سبب کاهش درد ، خشکي و ناتواني مفاصل مي شود .
اهداف برنامه تمريني ، ۳۰ دقيقه فعاليت در اکثر روزهاي هفته است ولي ...
-به آهستگي و بتدريج شروع کنيد . اگر تا کنون ورزش نکرده ايد ، ۵ دقيقه تمرين کنيد و اگر مي توانيد آنرا در طي روز چند بار تکرار کنيد . هر هفته به ميزان ده درصد ، زمان تمرينات را طولاني تر کنيد . براي مثال اگر درهفته اول روزي ۱۰ دقيقه پياده روي مي کرديد از هفته دوم روزي يازده دقيقه و ...
-خودتان را به مبارزه بطلبيد ولي خيلي هم به خودتان فشار نياوريد ! هدف قوي تر شدن پمپ قلبتان است و در اين ميان ممکن است عرق کنيد و کمي نفستان تنگ شود ولي به ورزش ادامه دهيد .
- وزن ايده آل خود را به دست آوريد . تحمل وزن اضافي مخفاصلتان را فرسوده خواهد کرد .
حتي کاهش وزن در حد چند گرم فشار اضافي را از روي مفاصل ملتهب بر مي دارد . ورزش در کنار تغذيه سالم بهترين شيوه درمان براي کاهش وزن است .
تمرينات استقامتي و کششي
بلند کردن وزنه هاي سبک و يا استفاده از تجهيزات پيشرفته ، سبب پرورش کلي عضلات بدن مي شود . اين تمرينان باعث افزايش جريان خون عضلات و قدرت و تحمل آن مي شود . قبل از انجام تمرينات قدرتي نکات ذيل را به خاطر داشته باشيد :
1. قبل از تمرين بدن خود را گرم کنيد . اين کار به ورزش هاي سبک مثل پياده روي انجام دهيد .
2. تمرينات کششي مقدم بر ساير تمرينات ( قدرتي )‌هستند .
3. به هنگام بلند کردن وزنه به روش صحيح نفس بکشيد . هنگام بلند کردن وزنه نفس عميق بکشيد و در پايان عمل ، نفس را با قدرت و به آرامي بيرون دهيد .

*** متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است ***


دریافت فایل


دانلود تحقیق درباره ورزش و آرتروز

دانلود تحقیق درباره ورزش و آرتروز,مقاله ورزش و آرتروز,

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید