پاورپوینت فتوپریودیسم

پاورپوینت فتوپریودیسم

فرمت فایل: پاورپوینت قابل ویرایش     تعداد اسلاید: 14

 

قسمتی از پاورپوینت :

 

طول روز

طول روز معمولا فاصله بین طلوع خورشید یا غروب آن است.

بدیهی است که این فاصله زمانی در فصول مختلف سال نسبت به عرض جغرافیایی محل در روی کره زمین متفاوت است. مثلا در ایران بلندی روز از اول فروردین شروع شده که طول شبانه روز

 12 ساعت است. در اوایل پاییز هم همینطور. در تابستان روزها بلند و شبها کوتاه خواهد بود ودر زمستان بر‌عکس.

 

گیاهان کوتاه روز در روزهایی که طول آن کوتاهتر از حد بحرانی است گل می‌دهند و گیاهان بلند روز در روزهایی که طول روز بلندتر از حد بحرانی است به گل می‌نشینند.
 
حد نصاب طول روز مناسب برای گل‌زایی گیاه و دانه دادن آن در اصطلاح دوره بحران نوری نامیده می‌شود.  
 
مرحله تشکیل گل همان واکنشهایی است که گیاه نسبت به تناوب نوری روزانه نشان دهد.

 
 
رده بندی گیاهان بر حسب نیاز آنها به نور
گیاهان کوتاه روز یا نیکتی پریودیک

 

این گیاهان در صورتی گل می‌دهند که مرحله نوری کمتر از اندازه معینی باشد که آن را مرحله نوری بحرانی گویند. تصریح می‌شود که مرحله تاریکی باید پیاپی باشد و روشنایی  شبانه اگر چه کوتاه باشد (چند دقیقه) برای جلوگیری از تشکیل گل کافی است.

 

رده بندی گیاهان بر حسب نیاز آنها به نور
گیاهان بلند روز یا همروپریودیک

 

در این مورد نیز یک مقدار بحرانی وجود دارد و این بار مرحله نوری مناسب بیش ازاین مقدار است. در واقع احتیاجات فتوپردیویک یک گیاه روز بلند به دو منظور است یعنی دو  حالت مراحل نوری حداقل دیده می‌شود: یکی مربوط به حداقل غذایی و دیگری مربوط به  مرحله نوری بحرانی که طولانیتر است. و باید هر دو آنها را حفظ کرد.

 

 

مکانیزم فتوپریودیسم

اگر دوره تاریکی را در گیاهان کوتاه روز کم کنیم، تاثیر نور قرمز را که طول موجی حدود 660 میلی ‌میکرون دارد و در آنها کاملا مثبت است. اما اگر به جای نور قرمز ، نور مادون قرمز که طول موجی حدود 730 میلی ‌میکرون دارد، بر آنها بتابانیم، تاثیر نور قرمز را کاملا خنثی می‌کند. و این حالت مانند این خواهد بود که گیاه هرگز در معرض نور قرمز قرار نگرفته است. اگر نور قرمز مادون قرمز چندین بار و پی‌در‌پی به گیاه تابانده شوند، گیاه به آخرین تابش واکنش نشان می‌دهد.

 


دریافت فایل


پاورپوینت فتوپریودیسم

پاورپوینت فتوپریودیسم, پاورپوینت, فتوپریودیسم

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید