تحقیق درباره سويا

تحقیق درباره سويا

نوع فایل : ورد ( word ) قابل ویرایش

تعداد صفحات : 14 صفحه

 

 

سويا يكي از گياهان قديمي بومي آسيا و منچوري چين و ژاپن است . اين گياه هميشه به صورت اهلي ديده شده است اين گياه به عنوان گياه دانه روغني از سال 1900 مورد استفاده قرار گرفته است و كشور آمريكا با توليد ساليانه صدها ميليون تن بزرگترين توليد كننده اين گياه مي باشد . كشورهاي برزيل ، چين ، آرژانتين از بزرگترين كشورهاي توليد كننده اين دانه مي باشند . آمريكا 63% توليد جهاني را به خود اختصاص داده است و اين 4 كشور مجموعا 90 تا 95 % توليد را به عهده دارند . سهم جهاني توليد ايران 001/0 در صد است . ( 94 تا 95 درصد روغن كشور از طريق واردات تامين مي شود ) .

سابقه كشت و كار سويا در ايران مشخص نيست . فقط در ناحيه گيلان نوعي سويا به نام پشم باقلا يا خرس باقلا كشت مي شده است.

در دهه 50 كشت سويا در استان گلستان توسعه چشم گيري يافت و تا امروز 90 تا 95% دانه هاي روغني كشور در اين استان توليد مي شود و ميزان توليد سويا در اين استان در سال 1380 چيزي نزديك به 000/200 تن بوده است .

امروزه سويا بيش از 30 تا 35 % تجارت روغن و 70تا 75 % تجارت كنجاله دنيا را به خود اختصاص داده است . دانه سويا 15تا30% روغن و 30تا50% پروتئين دارد و به عنوان مهمترين پروتئين نباتي شناخته شده است .

 

مورفولوژي سويا :

سويا در نوشته هاي چين آمده است كه از حدود 2800سال قبل از ميلاد مسيح در چين جزء 5 گياه عمده بوده است . ( برنج ، گندم ، ارزن ، جو ، سويا )

سويا از خانواده لگومينوز است 42=x2=n2 كرومزوم دارد ، يكساله است و به صورت اهلي يافت شده است . اهلي شدن آن را به امپراتور شين هوا در سال 1700 سال قبل از ميلاد مسيح نسبت داده اند و جد مشترك آنها Glycin Soya  بوده است . كه نام سويا يا سوژا از آن مشتق شده است . تابع آب و هواي گرم است به نور و آب فراوان نياز دارد . طول ساقه به 180 سانتي متر مي رسد و دو بخش رويشي و زايشي آن بدين شرح است :

مورفولوژي رويشي :

گياهي است با ارتفاع متوسط تا بلند 75تا180 سانتي متر شاخه بندي به صورت انشعابات زياد و پراكنده و يا احتمالا به صورت تكشاخه در برخي ارقام مشاهده مي شود انشعابات از ساقه اصلي منشاء مي گيرد ميزان انشعاب بستگي به عوامل محيطي و ژنتيكي از قبيل : طول روز ، فاصله بوته ها از هم ، حاصلخيزي و تراكم دارد .

برگهاي سويا به سه نوع ديده مي شوند : Cotyle done  

  • اولين جفت بر لپه اي يا كوتيل دوني است
  • برگهاي بعدي ساده مي باشند
  • برگهاي بعدي سه برچه اي يا شبدري ظاهر مي شوند كه تا انتها برگها بدين صورت مشاهده مي شوند .

روي برگها كرك و موي زيادي مشاهده مي شود . طول كركها 1 ميلي متر فاصله آنها از هم 1 ميلي متر و تقريبا 10درصد سطح برگ را شامل مي شوند . سطح زيرين برگ داراي روزنه بيشتري از سطح برگ است .

ريشه : 

يك ريشه اصلي قوي و تعداد زيادي ريشه هاي جانبي دارد كه عمدتا در لايه هاي رويي خاك متمركزند .

ريشه چه كه روي ريشه هاي فرعي بوجود مي آيد عمليات جذب آب و مواد غذايي را انجام مي دهد . همچنين يكسري ريشه نابجا از پائين هيپو كوتيل ظاهر مي شود بر روي ريشه سويا مانند ساير گياهان خانواده نخود ( لگومينوز ) برجستگيهاي كروي شكل مشاهده مي شود .

كه اين برجستگيها محل زندگي باكتريهاي ريبوزوم ژاپنيكم مي باشد . كه عمليات تثبيت ازت را در خاك انجام مي دهد و در صورت فعال بودن تمامي ريشه را گره دار مي كند . اولين غده 10تا15روز پس از كاشت روي ريسه ظاهر مي شود و در هنگام بلوغ ريشه كاملا ريشه گره دار مي شود .

اين باكتريها قادرند علاوه بر نياز گياه تا 4 تن محصول در هكتار 180تا200كيلوگرم ازت خالص را به خاك اضافه كنند . نشانه فعال بودن اين گره ها آن است كه اگر يكي از برجستگيها را برش دهيم بايد به رنگ صورتي يا قرمز باشد . سفيد بي رنگ و قهوه اي تيره نشان دهنده عدم فعاليت است .

گسترش افقي و عمودي ريشه بر حسب شرايط كشت متغير است . در خاك هايي كه نفوذ خوبي داشته باشند قدرت نفوذ ريشه به 200سانتي متر مي رسد ولي اكثرا در عمق 60سانتي متر خاك متمركزند در حالت زراعي و مزرعه تمركز ريشه ها بيشتر در لايه هاي 15سانتي متر خاك است . ساقه در سويا از ساقه مستقيم تشكيل شده كه از آن شاخه هاي جانبي منشعب مي شود . هر چه واريته دير رس تر باشد ساقه ها بلند تر خواهد بود .


دریافت فایل


تحقیق درباره سويا

تحقیق درباره سویا , تحقیق سویا

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید