تحقیق در مورد آفرينش

تحقیق در مورد آفرينش

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .DOC ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 8 صفحه


 قسمتی از متن .DOC : 

 

« انسان و آفرينش او »

موضوع تربيت انسان است و اگر هدف ساختن و بعمل آوردن او باشد ضروري است به كشف و شناخت او اقدام گردد . بايد بدانيم او كيست و برچه اساس آفريده شده داراي چه جوانب و ابعادي است ؟ چه استعدادهائي دارد ؟ تمايلات فطري او كدامند ؟ ……

شناخت انسان گام اول تربيت اوست ، بدون آن هيچ هدف و برنامه اي را نميتوان دنبال كرد اين امر مخصوصاً بايد به موقع صورت گيرد از آن بابت كه اگر سن انسان بالا رود امكان اصلاح و سازندگي او بسيار دشوار خواهد شد .

دراين معرفي ما به اين مساله توجه داريم كه او كيست ؟ آفرينش او برچه اساس است ؟ طبيعت انساني او داراي چه نقطه هاي مثبت يا منفي است ؟ سير او به كدام سو و جهت است ؟ آيا تعهد ووظيفه اي براي او مطرح است .يا نه ؟

انسان چيست ؟

همه مكاتب چه مادي چه عرفاني تصوري از انسان دارند كه برآن اساس او را معرفي كرده اند . با اين تفاوت كه ماديون او را چون ديگر موجودات زنده اي دانسته اند كه داراي غريزه ، مراحل رشد و نمو، تمايلات و رغبتها ، تحرك و پويائي ، و بالاخره حدي و محدوديتي است . ولي عرفا علاوه براين جهات او را داراي روح الهي و مقام خليفه الهي ذكر كرده اند . او موجودي انديشمند ، ناطق ، عاقل ، ابزار ساز ، جوياي كمال ، اجتماعي و سياسي است ، كه رفتارش درگروه تغيير ميكند . به لحاظ اصل خلقت جاهل است ولي ميتواند چيزي بياموزد و با اين تفاوت كه برخلاف حيوان قادر است آموخته هاي خود را به ديگران منتقل نمايد .

درجنبه ، آموزندگي نه از طريق القاء بلكه از طريق تلقين ، مطالعه ، تدبير ، تفكر و تعقل ، عبرت آموزي نيز ميتواند به پيش رود ضمن آنكه قادر به تزكيه خويش و آراستن خود از آلودگيها و حركت براساس اهداف و است . جنبه هاي غريزي در او كمتر از حيوانات است ولي قدرت يادگيري او از حيوانات بيشتر است .

آفرينش انسان

انسان از بزرگترين معجزات آفرينش است بخصوص از آن بابت كه نه فرشته است ، نه شيطان و نه حيوان ولي در سير حركت خود فرشته ميتواند شود و حتي بالاتر از او ، شيطاني بعمل آيد و در مواردي حتي از حيوان نيز پست تر گردد .

آفرينش انسان براساس :

حق است واين تنها ويژگي انسان نيست ، بلكه همه پديده ها اين چنين آفريده شده اند .

هدف و طرح و نقشه است و سرسري و تصادفي آفريده نشده .

قدر و اندازه و حساب است نه بي حساب و دور از تعادل .

كرامت است بحدي كه ميتوان گفت حتي واجد كرامت و شرافت ذاتي است .

فضيلت است نسبت به بسياري از آفريده هاي خداوندي .

حسن است و زيبائي است در خلقت .

او پديده از دو موجود و داراي منشاء خاكي است كه ريشه علوي دارد . روح خدا در او دميده شده است – خلقتش توام با رنج و گذشته از مراحل گوناگون است كه سرانجام بصورت انساني كامل درميآيد .

ابعاد وجودي انسان

انسان به ظاهر يك موجود است ولي داراي ابعاد وجودي متعدد و جلوه اي از جهان عظيم و پردامنه با همه وسعت آن است .

ابعاد وجوديش آنچنان متنوع و گوناگون و با ديگران در فرق و تغيير است كه او را با هيچيك از انسان ها درعين شباهت ظاهر شبيه نميتوان دانست . و وجود اين تنوع در وجود ، و تفاوت باديگران خود نعمتي براي تكامل و سببي براي تعارف و الفت است .

همه ابعاد وجودي او نياز به پرورش دارند . آنچنان كه نميتوان رشد يك بعدي را بدون رشد بعدي ديگر مورد نظر و قرار داد . و تربيت نميتواند از هيچ بعدي غافل باشد . عظمت وجودي و آفرينش او خود سبب و انگيزه اين توجه بايد باشد و ركن اساسي كار هر مربي توجه به اين جنبه است .

طبيعت انساني او .

طبيعت انساني انسان از نظر جهان بيني هاي گوناگون متفاوت معرفي شده و ما را توان آن نيست كه دراين بحث به همه آن جوانب اشاره كنيم . ما دراين قسمت تنها به جهان بيني اسلامي آنهم براساس آيات قرآن توجه كرده و گمان ما اين است كه با ذكر اين جنبه ها از ديگر مسائل و مكاتب بي نياز باشيم .

الف : درجنبه هاي ضعف و نفي :

آيات متعدد قرآن نشان ميدهند كه انسان :

ضعيف و ناتوان آفريده شده (28 – نساء )

بسيار ستمگر و نادان است (72 – احزاب )

شتابكار و عجول است ( 11- اسراء )

بسيار ستمكار و كفران كننده است (34 – ابراهيم )

بسيار مال دوست است (20 – فجر )

فردي است بسيار بيتاب (20 – معارج )

اگر مستغني شود طغيان ميكند (6- علق )

تنگ چشم است وممسك (12 –يونس )

اگر بدبختي به او رسد زود نوميد ميشود (83 – اسراء )

حريص و آزمند است (19 – معارج )

كافر نعمت و ناسپاس است (67 – اسراء )

بدنبال جارو جنجال است (54- كهف )

بخل و امساك همراه اوست (128 – نساء )

بسيار نوميده شونده است (49 – فضلت )

دربرابر خير بسيار منع كننده است (21 – معارج )

تنها در سختيها ياد خدا ميكند (33- روم )

ازترس كمبود انفاق نميكند (100 – اسراء )

دردوستي مال و ثروت عجيب علاقمند است (8- عاديات )

و بالاخره دائماً درحال خسران و زيان است (1- عصر ) و …….

ب- درجنبه قدرت و طلب :

او موجودي است كه از يگانه باريتعالي هست شده و موجوديت گرفته و به خداي تعالي بازگشت ميكند . داراي روح الهي است ، در احسن تقويم آفريده شده ، مورد كرامت و بزرگداشت خداست . خليفه خداوند درروي زمين است .


دریافت فایل


تحقیق در مورد آفرينش

تحقیق در مورد آفرینش ,آفرینش,دانلود تحقیق در مورد آفرینش ,آفرینش

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید
نظریه های عمومی مدیریت
عمومی و آزاد
عمومی و آزاد
عمومی و آزاد
گرافیک ، هنر دیجیتال ، طراحی
سوالات و پاسخ و منابع آزمون نظام مهندسی معدن پی جویی و استخراج
دینا فایل مرجعی برای پیدا کردن و دانلود فایل های مورد نیاز شما می باشد که از سیستم و سایت های مختلف این فایل ها با استفاده از ربات های پیشرفته استخراج و جمع آوری شده اند که می توانید با سرچ ساده در بالای همین باکس و یا مراجعه به صفحه اول سایت دینا فایل در کادر جستجو کلمات کلیدی خودتان را وارد نمایید تا تمامی فایل های موجود را جمع آوری و نمایش دهد . به راحتی به سایت اصلی مراجعه فرمایید و نسبت به پرداخت و دانلود اقدام نمایید