تحقیق در مورد دادیسم

تحقیق در مورد دادیسم

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 17 صفحه


 قسمتی از متن .doc : 

 

تعريف در رابطه با دادا

هيچ دادائيستي خاطراتش را نخواهد نوشت! هر چه را «از تاريخ دادا» ناميدند باور نكنيد. ولو مقدار زيادي از آن هم حقيقت داشته باشد، چون مورخي كه صلاحيت نوشتن آن را داشته باشد هنوز به دنيا نيامده است.

مارسل يانچو

… باز يك نمايشگاه دادائيستي ديگر! مردم چه شان شده؟ مي خواهند دادا را مثل يك شيء عتيقه به موزه بسپارند؟ داداد يك بمب بود… عجيب نيست كه كسي نزديك نيم قرن بعد از انفجار يك بمب، بخواهد تكه هاي آن را جمع كند و به هم بچسباند و آن را به نمايش بگذارد؟

ماكس ارنست

اين اختلاف در تاريخگذاري كه در بالا مي بينيم، از ترديدي حكايت دارد كه بر تاريخ ولادت اين جنبش هنري حاكم است، جنبشي كه ظاهراص هم هنر را انكار مي كرد و هم اهتمام جنبش هاي متعارف را مردود مي شمرد. جستجوي ريش ها و تلاش براي ترسيم و تعريف اين «دون كيشوت» مآب‌ترين پديده روزگار ما سرگرمي بيهوده محققان و غارشناسان هنري بسياري در پنجاه سال گذشته بوده است. اب اين همه كمتر جنبشي تا بدين حد در برابر تفسير جدي مقاومت كرده است.

دادائيستها، با همه سوء ظن‌شان به برنامه ها و تنفرشان از نظام هاي رسمي، منتظر كردن مرامنامه‌هاي پي در پي و غالباً ضد و نقيض لذت مي بردند. در حالي كه معتقد بودند تعريف كردن دادا عملي «غير دادائيستي» است، هميشه سعي مي كردند آن را تعريف كنند و در اين ميان اشتياق زيادي به مغلطه بازي و تناقض گويي از خود نشان مي دادند. مثلا تسارا از يك طرف اعلام مي كرد «ديگر مانيفست بي مانيفست» و از طرف ديگر وقت و نيروي زيادي را صرف نوشتن آنها يكي بعد از ديگري مي كرد. اما خود او بعدها در يكي از اشعارش گفت: «اگر همه مخالف خواني مي كنند و براي اين است كه حق دارند». عجيب نيست كه ماكش ارنست از والت ويتمن به عنوان يكي از محبوب ترين شاعران خود ياد مي كرد.

مانيفست ظاهراً پاسخگوي نياز مردم به بيان صحيح و جدل انگيز بود. ولي با لجاجت، فقط هدف دادائيستها را برآورئده مي كرد كه دست انداختن بورژوازي بود. مردم بيانيه سرراستي مي خواستند كه جوهر اين جنبش هنري تازه را برايشان توضيح بدهم، ولي در تله كلماتي مي افتادند كه قصدشان در درجه اول اين بود كه ثابت كنند زبان چيز زائدي است. با وجود اين، اين اعلاميه ها و بيانيه هاي زير، با همه تناقضهاي شديد و عمديشان دستكم قدري از جوهر و لحن داداد را غير مستقيم منتقل مي كنند:

كسي كه با اين مانيفست مخالف باشد دادائيست است.

… من در اصل با هر مانفستي مخالفم، همان طور كه با هر اصلي مخالفم… اين مانيفست را براي اين مي نويسم كه نشان بدهم مردم ضمن اينكه با هم يك نفس عميق در هواي تازه مي كشند مي توانند دست به هر كار مخالفي هم بزنند.

تريستان تسارا

براي ما هيچ چيز مقدس نبود. جنبش ما نه عرفاني بود، نه كمونيستي، نه هرج و مرج طلب. همه اين جنبشها يك جور برنامه اي براي خود داشتند، ولي مال ما كاملا نيهيليستي (هيچ گرايانه) بود. ما به همه چيز، حتي خودمان، تف مي‌كرديم. سمبول ما پوچي بود، يك خلاء، يك فضاي خالي ….

جورج گروس

اسم ما را محترمانه گذاشتند نيهيليست. متوليان تحميق مردم روي هر كسي كه راهش را از راه آنها جدا مي كرد همين اسم را مي گذاشتند.

ژان آرپ

داداد درد مي آورد، شوخي نمي كند، چون تجربه افراد انقلابي است نه آدم هاي بي فرهنگي كه مي خواهند هنر زينتي براي احساسات دروغينشان باشد … من كمترين ترديدي ندارم كه هنر، در طول زمان، كلا دادائيستي خواهد شد، چون خود داداد ميل دايم به نوسازيش را به دنبال مي آورد.

ريشارد هولسن بك

جنبشي را كه والتر زرنر هيچ گرا، تريستان تساراي پرجوش و خروش و هوگو بال متني و عاقل را در بر مي گيرد راحت نمي توان طبقه بندي كرد. بيشتر دادائيستها مردان جواني بودند كه با هم ائتلافي موقف عليه گذشته تشكيل داده بودند، ولي هر كدام راه خود را مي رفتند، به سوي پاسخي شخصي به هنر و دنيايي كه در آن ظاهراً بلوغ شخصي مصادف مي شد با اضمحلال عمومي. هوگو بال كه «كاباره ولتر» را در زوريخ تاسيس كرد، هدف از اين كار خود را «جلب توجه، از وراي مرزهاي جنگ و ملي گرايي، به چند روح مستقلي كه با آرمان هاي ديگري زندگي مي كنند» اعلام كرد اگرچه تدريجاً دادائيست ها هدف هاي مشخصتري را مطرح كردند، بايد دانست كه بيشترين تاكيد آنها بر نياز به آزادي فردي در دوره بحراني سياسي و اخلاقي و هنري بود. و اين جوهر دادست و شالوده هر آنچه كه از دنبال مي‌آمد.


دریافت فایل


تحقیق در مورد دادیسم

تحقیق در مورد دادیسم ,دادیسم,دانلود تحقیق در مورد دادیسم ,دادیسم

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید
نظریه های عمومی مدیریت
عمومی و آزاد
عمومی و آزاد
عمومی و آزاد
گرافیک ، هنر دیجیتال ، طراحی
سوالات و پاسخ و منابع آزمون نظام مهندسی معدن پی جویی و استخراج
دینا فایل مرجعی برای پیدا کردن و دانلود فایل های مورد نیاز شما می باشد که از سیستم و سایت های مختلف این فایل ها با استفاده از ربات های پیشرفته استخراج و جمع آوری شده اند که می توانید با سرچ ساده در بالای همین باکس و یا مراجعه به صفحه اول سایت دینا فایل در کادر جستجو کلمات کلیدی خودتان را وارد نمایید تا تمامی فایل های موجود را جمع آوری و نمایش دهد . به راحتی به سایت اصلی مراجعه فرمایید و نسبت به پرداخت و دانلود اقدام نمایید