تحقیق در مورد واترمارکینگ 18 ص

تحقیق در مورد واترمارکینگ 18 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 18 صفحه


 قسمتی از متن .doc : 

 

‏ ‏ 

‏به نام خدا

‏فصل ‏اول‏ :

‏واترمارکینگ

‏پیشگفتار‏:

‏کلمه واترمارک یا اثر آب، به 700 سال قبل بر می‏ ‏گردد ‏ که در کارخانه های سنتی تولید کاغذ، الیاف نم دار را به وسیله یک مهر سخت تحت فشار قرار می‏ ‏دادند تا نم الیاف بر روی کاغذ بماند. از این روش برای حک مهر کارخانه بر روی کاغذ استفاده می‏ ‏شد. اولین بار در ایتالیا از واترمارکینگ برای مشخص کردن سازنده کاغذ استفاده شد که ارزش قانونی هم داشت. حتی در یک پرونده جنایی از همین کاغذ ها به عنوان مدرک استفاده شد.

‏اما با آغاز عصر ارتباطات و پیشرفت رایانه ها، واترمارکهای دیجیتال معرفی شد و به طور سریع پیشرفت کرد. به طوری که تا سال 1995 کلا 13 مقاله در مورد واترمارکینگ وجود داشته ولی تا سال 1998 این تعداد به 107 مقاله رسید.

‏به طور کلی واترمارکینگ به پنهان کردن یک داده ( واترمارک) در داده پوشاننده (پوشش) به منظور اعمال حق مالکیت روی پوشش، گفته می‏ ‏شود. که شباهت زیادی به استگانوگرافی دارد. استگانوگرافی حمل مخفی یک داده در داده دیگر است. در هر دو این روشها از افزونگی موجود در پوشش استفاده می‏ ‏شود. این پوشش می‏‏تواند صدا، تصویر، عکس و حتی متن باشد. زیرا همانطور که می‏ ‏دانید این پوششها حاوی افزونگی زیادی هستند. البته با استفاده از روش طیف گسترده می‏ ‏توان راز را در نویز موجود در پوشش نیز قرار داد.

‏از آنجایی که هر دو روش استگانوگرافی و واترمارکینگ یک داده را در داخل داده دیگری مخفی می‏ ‏کنند و بدین طریق یک داده را در داده دیگر حمل می‏ ‏کنند به هم شباهت دارند. اما با توجه به هدف طراحی از یکدیگر متمایز می شوند. هدف از استگانوگرافی مخفی کردن یک داده در پوشش است بطوریکه وجود داده مخفی در پوشش آشکار نشود و هدف آن مقاومت در برابر تغییرات نیست. اما واترمارکینگ با هدف اعمال مالکیت طراحی شده است و هدف آن حمل اطلاعات نه لزوما مخفی در پوشش است بطوریکه در برابر تغییرات روی پوشش مقاوم باشد و در صورت ایجاد تغیییرات روی پوشش اطلاعات مخفی قابل بازیابی باشد. در واترمارکینگ هدف مخفی ماندن وجود واترمارک نیست لذا امکان دارد که وجود واترمارک در پوشش کاملا قابل رویت باشد.

‏دسته بندی انواع روشهای واترمارکینگ

‏اگر بخواهیم یک دسته بندی روی روشهای واترمارکینگ انجام دهیم، می‏ ‏توان آنها را به دو دسته کلی واترمارک های آشکار و مخفی دسته بندی کرد، که هر کدام از آنها مزیت های خود را دارند.

‏در زیر یک نمونه از واترمارکهای آشکار آورده شده است که یک متن (واترمارک) بر روی پوششی از نوع تصویر آورده شده است.

‏شکل 1‏- تصویر با واترمارک شفاف

‏همانطور که از شکل (1) نیز مشخص است حذف واترمارکهای آشکار کاری مشکل است و تاحدی باعث خراب شدن تصویر می‏ ‏شود و از طرفی وجود واترمارک و محتوای واترمارک برای همه مشخص است حتی در جایی که صاحب محصول نخواهد که محتوای واترمارک آشکار باشد. از دیگر انواع واترمارکهای آشکار می‏ ‏توان به واترمارکهای سخت و غیر شفاف اشاره کرد، از جمله لوگو برنامه های تلویزیونی نمونه ای از آنها است. اما واترمارکهای مخفی همانطور که از نام آن نیز مشخص است مخفی هستند و به آسانی نمی‏ ‏توان از وجود آنها آگاه شد. از این نوع واترمارک ها می‏ ‏توان برای تشخیص مالکیت و همچنین تشخیص جامعیت یک تصویر استفاده کرد. در زیر مزایای استفاده از واترمارکینگ مخفی در مقایسه با واترمارکهای آشکار برمی شماریم:

‏خراب نکردن صورت ظاهری تصویر

‏آسان کردن بررسی مالکیت و جستجو در شبکه: امروزه با گسترش شبکه بررسی آن به منظور یافتن تصاویری که دارای حق مالکیت هستند بیشتر شده است. بدین منظور ماشین های جستجویی نیز طراحی شده اند و شرکتهایی هم مسئولیت بررسی شبکه به منظور پیدا کردن تصاویر داری حق مالکیت را به عهده گرفته اند. که این روش ها معمولا به گونه ای است که می‏ ‏توان با محاسبات کم و دسترسی به حجم کم اطلاعات به وجود یا عدم وجود واترمارک پی برد و نیاز به پردازش تصویر برای بررسی واترمارک نیست.

‏نشان دادن مالکیت در مواقع مورد نیاز: گاهی اوقات ما نیاز داریم که مالکیت تصویر فقط زمانی که نیاز داریم آشکار شود نه همیشه. برای برآورده کردن این امر استفاده از واترمارکهای مخفی ضروری به نظر می‏ ‏رسد.

‏واترمارک به نام دریافت کننده محصول: در برخی موارد نیز نیاز است که گیرنده محصول از تعلق محصول به خودش آگاه شود ولی نیاز ندارد که این موضوع برای همه مشخص باشد. همچنین این روش به بررسی تخلف خریداران در کپی برداری از محصول نیز کمک می‏ ‏کند.

‏عنوان گذاری در یک داده: به عنوان مثالی از این نمونه می‏ ‏توان از قرار دادن نام خواننده و نام آلبوم و بعضی از مشخصات دیگر یک موزیک در فایل های MP3‏ نام برد که بدون افزایش حجم فایل صوتی مورد نظر انجام می‏ ‏گیرد. به عنوان یکی دیگر از مثال ها می‏ ‏توان از قرار دادن اطلاعات سازنده فیلم در یک

DVD‏ نام برد، که به منظور حفظ حق مالکیت انجام می‏ ‏گیرد و از کپی برداری غیر مجاز از یک DVD‏ جلوگیری می‏ ‏کند.

‏معرفی یک دسته بندی دیگر‏

‏با توجه به میزان مقاومت تصویر در برابر تغییرات قابل اعمال، می‏ ‏توان روشهای واترمارکینگ را به سه دسته تقسیم بندی کرد که در ادامه به بررسی آنها می‏ ‏پردازیم.

‏واترمارکینگ شکننده:‏این واترمارک ها به گونه ای است که در اثر کوچکترین تغییر در تصویر از بین می‏ ‏رود لذا برای بررسی جامعیت تصویر مناسب است. زیرا با کوچکترین تغییر در داده واترمارک شده، واترمارک از بین می‏ ‏رود و شخص دریافت کننده از تغییر ایجاد شده آگاه خواهد شد.

‏واترمارکینگ قوی: ‏این نوع از واترمارکینگ معمولا برای اعمال مالکیت روی ‏داده های چند رسانه ای به کار می‏ ‏روند و به گونه ای طراحی می‏ ‏شوند که در برابر تغییرات جزئی قوی باشد و به راحتی اطلاعات واترمارک از بین نرود و بتوان بعد از تغییرات هم مالک پوشش را تشخیص داد.

‏از انواع آن می‏ ‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

‏قوی در برابر بریدن: یعنی واترمارک در یک قسمت خاص از تصویر تنها نباشد که با بریدن آن قسمت از تصویر و حذف آن بتوان واترمارک را حذف کرد.

‏قوی در برابر تغییر مقیاس و چرخش: گاهی دشمن با تغییر اندازه تصویر و یا چرخش چند درجه ای غیر محسوس تصویر سعی در از بین بردن واترمارک دارد لذا واترمارک باید در برابر این تغییرات قوی باشد.

‏قوی در برابر انتقال: یعنی نتوان با شیفت به اندازه یک پیکسل به چپ یا راست تصویر، واترمارک را از بین برد.

‏قوی در برابر فشرده ساز های پر اتلاف: واترمارک باید به گونه ای باشد که اگر به عنوان مثال با فشرده ساز jpeg‏ فشرده شد از بین نرود.

‏واترمارکهای نیمه شکننده: ‏این روش واترمارکینگ به گونه ای است که در برابر بعضی تغییرات شکننده و در برابر بعضی دیگر از تغییرات مقاوم است. به عنوان مثال چون برای انتشار تصاویر در اینترنت معمولا از فشرده ساز jpeg‏ استفاده می‏ ‏شود بهتر است که واترمارک در برابر این فشرده ساز مقاوم باشد ولی در برابر دیگر تغییرات شکننده باشد.

‏در ادامه بیشتر به معرفی روشهای ایجاد واترمارک های قوی خواهیم پرداخت. و توضیح خواهیم داد که چگونه می‏ ‏توان روشهای قوی تری را ارائه داد. و در آخر روشی جدید برای تولید واترمارک ارائه خواهیم داد که از پوشش سیگنال صحبت استفاده می‏ ‏کند

‏تکنیکهای واترمارکینگ‏

‏جانشینی: ‏تکنیکهای جانشینی به جایگذاری بیتهای راز در بیتهای کم ارزش یک بخش از تصویر، تمام تصویر یا قراردادن یک بیت در یک بیت از هر بخش از تصویر می‏ ‏پردازد. از آنجایی که چشم انسان قادر به تشخیص تغییر رنگ ناشی از عوض شدن بیت کم ارزش نیست این روش در پنهان کردن راز از چشم انسان موفق است. اما این روش در برابر تغییرات بسیار حساس است و در اثر کوچکترین تغییر تصویر واترمارک از بین خواهد رفت. در زیر دو روش از روشهای جانشینی را مورد بررسی قرار می‏ ‏دهیم.


دریافت فایل


تحقیق در مورد واترمارکینگ 18 ص

تحقیق در مورد واترمارکینگ 18 ص ,واترمارکینگ 18 ص,دانلود تحقیق در مورد واترمارکینگ 18 ص ,واترمارکینگ,18,ص

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید