راهنمای اجرا و تفسیر آزمون اندريافت كودكان CAT

راهنمای اجرا و تفسیر آزمون اندريافت كودكان CAT

راهنمای اجرا و تفسیر آزمون اندريافت كودكان CAT

تعداد صفحات: 13

نوع فایل: WORD

+ فایل هدیه:  تصاویر آزمون cat (10کارت)

 

فهرست مطالب:

توضیحات تصاویر

تعبیر و تفسیر CAT

1- موضوع اصلي

2- قهرمان اصلي

3- نيازهاي اصلي قهرمان

4- مفهوم محيط

5- اشخاص به صورت  ..........  ديده مي شوند

6- تعارض هاي شاخص

7- دفاع هاي اصلي

8- شدت سوپر ايگو       

9- يكپارچگي ايگو

 

 

بخشی از متن فایل:

- نيازهاي اصلي قهرمان

 نيازهاي رفتاري در داستان : رفتارهاي  داستاني قهرمان احتمالا يك نوع رابطه اي با گوينده داستان خواهد داشت: نيازهاي بيان شده در داستان ممكن است مستقيما به نيازهاي بيمار شباهت داشته باشد. امكان دارد بخشي از اين نيازها، در زندگي واقعي ودر رفتار آزمودني بيان شود ويا بر ضد تجليات زندگي بوده وتشكيل خيالپردازي را بدهند. به عبارت ديگر، داستان هاي بسيار پرخاشگرانه گاهي ممكن است توسط كودك پرخاشگر ويا توسط كودك ملايم ويا كسي كه خيال هاي پرخاشگري     ( پرخاشگري انفعالي ) دارد، گفته شود. به هر حال نيازهاي قهرمان ممكن است منعكس كننده نيازهاي گوينده داستان نباشد. به عبارت ديگر، او ممكن است با توضيح دادن پرخاشگري، از اشياء مختلف يا اشاره بر اميدهاي ايده آلي اش مانند استعداد وشهامت اخلاقي بترسد، وآنها را به فرد مهم در زندگي اش نسبت داده ومقداري از آنها را دروني كند. بطور خلاصه، نيازهاي رفتاري قهرمان كه در داستان بيان شده، بايد با توجه به تمام متغيرها وتحولات گوناگون زندگي مورد بررسي قرار گيرند وسپس در زير مفهوم وسيع تري از فرافكني يا تحريف احساس رده بندي شوند.

براي تعبير كننده كار مشكلي است كه مشخص كندتا چه اندازه اي نيازهاي آشكار شده درقهرمان با اجزاي مختلف سازنده شخصيت گوينده داستان مربوط مي شوند، ورابطه بين اين اجزا با رفتارهاي آشكار گوينده داستان چيست. دراينجاست كه تطبيق با تاريخچه باليني درشرايط بيمارستان بسيار مفيد ومناسب است. اگر گزارش مي شود كه بچه اي خجالتي، منفعل وگوشه گير است، در حالي كه تست C.A.T سرشار از پرخاشگري مي باشد، در اينجا ماهيت جبراني خيالبافي آشكار است. به عبارت ديگر، هدف علم روانشناسي گسترش هرچه بيشتر ملاكهايي براي افزايش اعتبار پيش گويي ها، به وسيله ارتباط دادن خيالبافي به رفتار واقعي والگوي هاي رفتاري قابل تشخيص است. دراينجا مطالعه عملكرد ايگو بسيار مفيد است. ارتباط سائق هاي بيان شده در داستان با يكديگر نيز مي توانند به عنوان سر نخي بكار  برده شوند، به اين ترتيب كه، اگر توالي يك  داستان، پاسخ  پرخاشگرانه اي را  نشان  مي دهد، بطوري كه پرخاشگري در انتهاي آن كنترل مي شود پس اين شخص خيالبافي ويا نياز نهفته را به صورت واقعيت بيان نمي كند. اين پيش فرض مي تواند با اطلاعات رفتاري موجود تطبيق داده شود. ملاكهاي مفيد ديگري نيز براي جستجو كردن پيش فرض ها درباره آنچه" برون ريزي" گفته  مي شود وجود دارد. جزئيات زياد و واقع بيني در توصيف نيازها بر همانندي آنها در واقعيت اشاره    مي كند. ولي احتمال ارتباط ساخت مبهم نيازهاي قهرمان به واقعيت كمتر است.

اشخاص، اشياء ويا شرايط مطرح شده                       

 كودكي كه يك نوع اسلحه يا انواع آن را درتعدادي از داستانها مطرح مي كند ( حتي اگر آنها را در بافت داستان استفاده نكرده باشد )، ويا كودكي كه درتمام قسمت ها از غذا صحبت به ميان مي آورد ( حتي بدون خوردن آن )، احتمال دارد كه چنين قضاوت شود كه او داراي نياز پرخاشگري ويا ارضاي دهاني نسبي باشد. ازآنجايي كه معرفي فرد يا موقعيتي به صورت غير مصور بسيار بسيار مهم است، بنابراين براي توجه به اين نكته بايد علامت تعجبي در كنار آن در برگ تجزيه وتحليل گذاشت. عوامل وشرايط خارجي مانند عدم عدالت، سخت گيري، بي تفاوتي، محروميت وفريب ( كه شامل افراد ويا اشياء مطرح شده در داستان است )، مشخص كننده ماهيت و چگونگي دنيايي است كه كودك در آن زندگي مي كند.

اشخاص، اشياء ويا شرايط حذف شده

اگر يك شخص ويا افراد بيشتري دريك تصوير حذف شده باشند ويا در داستان ذكر شده ازآنها چشم پوشي شود، دراينجا بايد به معني ومفهوم پوياي آن  توجه كنيم.

 

 


دریافت فایل


راهنمای اجرا و تفسیر آزمون اندريافت كودكان CAT

راهنمای اجرا و تفسیر آزمون اندريافت کودکان CAT,راهنمای آزمون اندريافت کودکان CAT,اجرا و تفسیر آزمون اندريافت کودکان CAT,دانلود کارت های آزمون cat,

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید