تحقیق در مورد فقر و انحرافات اجتماعي از منظر دين 18 ص

تحقیق در مورد فقر و انحرافات اجتماعي از منظر دين 18 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .docx ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 23 صفحه


 قسمتی از متن .docx : 

 

‏فقر و انحرافات اجتماعي از منظر دين‏

همان‎‏گونه كه بيان گرديد، بين فقر وانحرافات اجتماعي همبستگي وجود دارد. پژوهش‎‏هاي مختلف در اين زمينه نشان داد كه پديده فقر به عنوان يكي از علل بروز انحرافات اجتماعي محسوب مي‎‏شود، هرچند كه اين رابطه به شكل مستقيم و قطعي در ايجاد انحرافات اجتماعي قابل اثبات نيست، با اين همه وجود همبستگي بين آن دو را مي‎‏توان مشاهده نمود. از آنجا كه پديدة آسيب‎‏زاي فقر در متون ديني، بسيار مورد تأمل قرار گرفته، اين سؤال اساسي مطرح مي‎‏گردد كه آيا متون اسلامي هم، تنها همبستگي ميان فقر و بروز كجروي‎‏ها و نيز افزايش آن را تأييد مي‎‏كنند يا ناظر به رابطه مستقيم ميان آن دو هستند. در پاسخ به اين پرسش در ابتدا به طور اجمالي، مفهوم فقر از منظر ديني مورد بررسي قرار مي‎‏گيرد و سپس به تأثيرات آن در زندگي انسان‎‏ها و نيز تأثير آن در افزايش كجروي توجه مي‎‏شود.‏

‏مفهوم فقر‏ ‏

در متون ديني فقر داراي معاني متعددي است. به گونه‎‏اي كه بين اين معاني صرفاً اشتراك لفظي برقرار است. فقري كه در اين نوشتار مورد نظر است، آن چيزي است كه در مقابل غني و ثروت به كار مي‎‏رود؛ يعني نداري در برابر دارايي كه در آيات و روايات از آن با تعابيري همچون سوء و بدي، بلا و بدبختي، شر و زشتي، سختي شديد، ذلت و خذلان و امري بدتر از مرگ ياد شده است.[62] براين اساس دراينجا معاني ديگر فقر كه در متون ديني كاربرد دارند، از قبيل فقر فرهنگي، فقر نفسي، فقر معنوي و فقر ديني، مورد نظر نيست.[63] به عنوان نمونه در حديث معروف «كاد الفقران يكون كفراً» و نيز حديث مشهور پيامبر بزرگ اسلام كه «الفقر فخري»، مفهوم اقتصادي فقر مورد نظر نيست؛ بلكه به نظر بسياري از صاحب‎‏نظران فقر نفس و نيز فقر روحي مورد توجه مي‎‏باشد، و حاكي از اين واقعيت است كه همه انسان‎‏ها در مقابل ذات اقدس الهي كه غني بالذات مي‎‏باشد، في‎‏نفسه فقيرند و در هـر لـحظه لـحظه وجـودشان، مـحتـاج فيض و لطف الهـي هـستند، همچنين در ذيـل روايـت «فقر مرگ بزرگ اسـت»، از پـيامبر اكرم (ص) سؤال شد: آيا فقر اقتصادي منظور شما است؟ فرمودند: خير، منظور فقر ديني است.[64] براين اساس شناخت مفهوم فقر بايد در چارچوب منظومه فقر وغني صورت بگيرد كه هر دو مفهوم در يك سر اين طيف واقع شده‎‏اند و حالتي از افراط و تفريط را نشان مي‎‏دهند. رويكرد قرآن كريم، نسبت به اثر رفاه در زندگي و فقر در كجروي، يك سويه نيست. خداوند متعال در قرآن كريم رفاه طلبي و «اتراف» را به شدت مورد حمله و نكوهش قرار

‏مي‎‏دهد و آن را عامل مستقيم در ايجاد طغيان، فساد و ظلم و كژي‎‏ها معرفي مي‎‏نمايد.[65] در حالي كه اين مقدار از نكوهش، درباره فقر ديده نمي‎‏شود و بين آن و فساد وكجروي رابطه‎‏اي مستقيم ترسيم نمي‎‏گردد.[66] در متون ديني آنچه بيش از خود فقر و غني اهميت دارد، مبارزه با فاصله بين فقير و غني است. به عبارت ديگر موضوع اساسي از بين بردن يا حداقل كاهش فاصله طبقاتي در جامعه انسان‎‏ها است. بر همين اساس فقر به عنوان موضوع احكام مورد توجه فقها قرار گرفته و آنان براي مبارزه با فقر و نيز محو آن به شناسايي آن و دامنه‎‏اش پرداخته‎‏اند و احكام ويژه‎‏اي از قبيل زكات، خمس، صدقات، جرائم مالي (كفارات)، وقف، وصيت و... را براي مسلمانان به ويژه ثروتمندان و نيز دولت اسلامي در نظر گرفته‎‏اند.[67]‏

با توجه به آنچه بيان گرديد، مفهوم فقر يك مفهوم اضافي است و در مقايسه با مفهوم ثروت و غني قابل تعريف است. فقير كسي است كه سطح زندگي‎‏اش با سطح زندگي ثروتمندان اختلاف بسيار زيادي دارد. شهيد بزرگوار صدر با بهره‎‏گيري از مفاد روايات فقر را اين‎‏گونه تعريف مي‎‏كند: «فقر به طوري كه در نص آمده، ناهماهنگي در سطح زندگي همگاني است، نه عدم قدرت بر رفع احتياجات اساسي به آساني.»[68] ‏

از نظر وي، مفهوم فقر مفهومي انعطاف‎‏پذير است و در آن بي‎‏نيازي فرد و رسيدن زندگي فقيرانه به سطح زندگي بقيه مردم مفروض گفته مي‎‏شود. از همين‎‏رو، براي رسيدن به رفاه، لازم است از اموال ثروتمندان به فقيران داده شود. همچنين حد پرداخت زكات، رفع نياز و احتياج فقير مي‎‏باشد[69] و با توجه به اينكه حد نياز و رفع احتياج فقير در جامعه تغيير مي‎‏كند و در


دریافت فایل


تحقیق در مورد فقر و انحرافات اجتماعي از منظر دين 18 ص

تحقیق در مورد فقر و انحرافات اجتماعي از منظر دين 18 ص ,فقر و انحرافات اجتماعي از منظر دين 18 ص,دانلود تحقیق در مورد فقر و انحرافات اجتماعي از منظ

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید