تحقیق درباره اگر برخى از اولياء صغير يا مجنون باشند

تحقیق درباره اگر برخى از اولياء صغير يا مجنون باشند

↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓

فرمت فایل: word 

 (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:24

 

 

قسمتی از متن فایل دانلودی:

اگر برخى از اولياء صغير يا مجنون باشند:

محقق حلى بدون اينكه راى فقهى خويش را بيان كند، فرموده است:

«فان حضر بعض و غاب الباقون قال الشيخ للحاضر الاستيفاء بشرط ان يضمن حصص الباقين من الدية و كذا لو كان بعضهم صغارا». (50)

محقق حلى در اين فرض پس از نقل راى شيخ طوسى تنها احتمال اين را داده است كه قاتل را تا زمان افاقه مجنون و بلوغ صغير در حبس نگاه دارند. علامه حلى حبس جانى تا زمان افاقه مجنون يا بلوغ صبى را به عنوان احتمال ذكر نموده است:

«و لو كان فيهم غايب او صغير و مجنون قيل: كان للحاضر الاستيفاء و كذا الكبير و العاقل لكن يشرط ان يضمنوا نصيب الغايب و الصبى و المجنون من الدية و يحتمل حبس القاتل الى ان يقدم الغائب و يبلغ الصغير و يفيق المجنون‏».

حضرت امام خمينى قدس سره در اين باره فرموده‏ اند:

«و لو كان بعضهم مجنونا فامره الى وليه و لو كان صغيرا ففى رواية: انتظروا الذين قتل ابوهم ان يكبروا فاذا بلغوا خيروا فان احبوا قتلوا او عفوا او صالحوا».

جالب است كه فقيه مزبور بين مجنون و صغير تفكيك فرموده است و امر مجنون را به عهده ولى او گذارده ولى در مورد صغير حكم به انتظار جانى تا زمان بلوغ نموده است. ولى به نظر مى‏رسد روايت موثق مزبور ناظر به موردى است كه تمامى اولياء دم صغيرند و نه برخى از آنان و از اينروست كه شيخ طوسى با آنكه در صورت انحصار اولياء در صغير به انتظار تا زمان بلوغ نظر داده است ،در موردى كه برخى از آنان بالغند، بشرط ضمان حصه سايرين براى آنان حق استيفاء قصاص قايل شده است.  و اين راى صحيح مى‏نمايد چنانكه تمامى ادله‏اى كه در فرع پيشين از صاحب جواهر براى اثبات حق استيفاء هر يك از اولياء بدون اذن سايرين، نقل كرديم در اينجا نيز جارى است.

صاحب جواهر در اين فرع چنين فرموده است:

«بل عن الخلاف اجماع الفرقة و اخبارها عليه و عن المبسوط عندنا، بل هو معقد اجماع الغنية و هو واضح الوجه بناء على عدم اعتبار الاذن، اما عليه فلعل وجهه ترتب الضرر على الكامل (البالغ) بالتاخير الذى هو معرض زوال الحق و حبسه الى ان يبلغ الصبى و يفيق المجنون او يموت فيقوم ورثتهم مقامهم او يرضى الكامل بالدية ضرر على القاتل و تعجيل عقوبة لا دليل عليه.»

4 - عدم پرداخت ديه توسط قاتل با وجود تقاضاى اولياء دم:

قتل عمد اولا موجب قصاص است نه ديه. محقق حلى در اين باره چنين فرموده است:

«قتل العمد يوجب القصاص لا الدية‏»  .

صاحب جواهر در ذيل آن افزوده است:

«عينا قطعا بل ضرورة و لا تخييرا»

و از اين عبارت استفاده مى‏شود كه وى قصاص را واجب عينى براى جانى مى‏داند و نه تخييرى بين قصاص و ديه،  ضمن اينكه در دو جاى ديگر به اين نكته تصريح نموده است.

و از طرفى در اينكه قصاص حق اولياء دم است ترديدى وجود ندارد، بنابراين اولا قصاص حق اولياء دم است و بر جانى عينا تكليف است كه خود را جهت قصاص تسليم نمايد، و نه جانى مى‏تواند اولياء دم را مجبور به پذيرش ديه يا افزون بر ديه نمايد و نه اولياء دم مى‏توانند جانى را به پرداخت ديه يا كمتر و يا بيشتر از آن وادارند.

و...


دریافت فایل


تحقیق درباره اگر برخى از اولياء صغير يا مجنون باشند

تحقیق درباره اگر برخی از اوليا صغير يا مجنون باشند,تحقیق,درباره,اگر,برخی,از,اوليا ,صغير,يا,مجنون,باشند

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید