دینا فایل / تحقیق درباره بهبود بخشي در سازمانها
تحقیق درباره بهبود بخشي در سازمانها
↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓
فرمت فایل: word
(قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:10
قسمتی از متن فایل دانلودی:
گمباكايزن – نگرشي مبتني بر عقل سليم و كم كردن
هزينه در مديريت نوين
كايزن چيست ؟
كايزن تركيبي دو كلمهاي از يك مفهوم ژاپني است كه تعريف آن تغيير به سمت بهتر شدن يا بهبود مستمر و تدريجي است. در واقع كايزن بر اين فلسفه استوار است كه براي ايجاد بهبود در سازمانها لازم نيست به دنبال تغييرات انفجاري يا ناگهاني باشيم، بلكه هر نوع بهبود يا اصلاح به شرط آنكه پيوسته و مداوم باشد، ارتقاي بهره وري را در سازمانها به ارمغان خواهد آورد.
KAI + ZEN = KAIZEN
معني اصلي واژه كايزن ساده و گوياست : كايزن يعني بهبود مستمر، بهبود مستمري كه تمامي افراد يعني مديران كاركنان و كارگران را در بر ميگيرد: فلسفه كايزن براين اصل استوار است كه شيوه زندگي انسان شامل زندگي شغلي، زندگي اجتماعي و زندگي خانوادگي بايد پيوسته و مداوم بهبود يابد. فرهنگ كايزن و تعامل آن در بين لايهها و سازمانهاي مختلف اجتماعي در ژاپن باعث شده است تا كارخانه به دانشگاه تبديل شود و دانشگاه به كارخانه، كارگر از مدير بياموزد و مدير از ايدههاي كارگر بهرهمند گردد. پژوهشگر لباس كار بپوشد و به جاي نشستن در برج عاج به صحنه توليد بيايد و فعالان صحنههاي توليد به فكر و تدبير در باب بهبودكار خويش بپردازند و به پژوهش روي آورند. پيام استراتژي كايزن در اين جمله خلاصه ميشود كه حتي يك روز را نبايد بدون ايجاد نوعي بهبود در يكي از بخشهاي سازمان يا شركت سپري نمود.
در مديريت بر اساس كايزن، بالاترين سطح كيفيت با كمترين هزينه، بدون نياز به فناوري پيچيده، و مبتني بر عقل سليم به دست ميآيد. در اين ميان همكاري و توجه نيروي انساني اهميت زيادي دارد. واقعيت اين است كه براي كسب موفقيت – در جهان شديداً متغير و غير قابل برگشت – چارهاي جز توجه به نيروي انساني، جزئيات عمليات كاري و تعيين رهيافت مناسب،وجود ندارد. مديريت گمبا كه ژاپن را در بسياري موارد و بويژه در صنعت به حد اعلاي ترقي رسانده است. امروزه به عنوان ابزاري موثر در جهان به كار گرفته ميشود.
1- معرفي كايزن : در سال 1986 ميلادي كه كتاب كايزن (KAIZEN)، كليد موفقيت رقابت ژاپني، منتشر شد، واژه كايزن به عنوان يكي از مفاهيم كليدي مديريت مطرح و پذيرفته شد. در زبان ژاپني، كايزن، يعني بهبود مستمر، البته بهبودي كه همگان اعم از مديران و كاركنان بايد به آن توجه كنند و تقريباً كم هزينه باشد. فلسفه كايزن بر اين اساس بنا شده كه شيوه زندگي، اعم از كاري، اجتماعي و خانوادگي، بر تلاش در جهت بهبود مستمر تمركز يابد. (8). مفهوم كايزن پاسخ به اين سوال است كه چرا شركتها در ژاپن براي مدتي طولاني، ساكن و بدون حركت نميمانند. استفاده از كايزن به جاي واژههايي مانند بهره وري، كنترل كيفيت فراگير، توليد بدون عيب، توليد بهنگام، و سيستم پيشنهادها تصوير واضحتري از عملكرد كارخانههاي ژاپني را نشان ميدهد. پاره از مفاهيم اصولي كايزن عبارتند از :
- كايزن و مديريت؛
- تأكيد بر فرايند، به جاي تأكيد بر نتيجه هدف؛
- پيروي از چرخهها؛
- اولويت بخشي به كيفيت در درجه نخست؛
- اظهار نظر بر اساس آمار و دادههاي صحيح؛
- مشتري را فرايند بعدي قلمداد كردن (11)
2- گمبا، محل واقعي انجام كار : در زبان ژاپني، گمبا (GEMBA) به معناي محل واقعي و جايي است كه عمليات اصلي سازمان در آن انجام ميشود. در صنعت ژاپن، واژه گمبا به اندازه واژه كايزن شهرت دارد. دو واژه كايزن و گمبا، واژههايي هستند كه در قلب مديران ژاپني جاي دارند و مديران معمولاً تصميمات خود را بر اساس درك كامل اين دو واژه اتخاذ ميكنند.
و....
تحقیق درباره بهبود بخشي در سازمانها,بهبود بخشي در سازمانها,بهبود,بخشي,در,سازمانها