دینا فایل / تحقیق درباره تاثير تحريمهاى اقتصادى امريكا بر امنيت ملى جمهورى اسلامى ايران
تحقیق درباره تاثير تحريمهاى اقتصادى امريكا بر امنيت ملى جمهورى اسلامى ايران
↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓
فرمت فایل: word
(قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:17
قسمتی از متن فایل دانلودی:
مقدمهاى در بيان علل ظهور شرايط تنازعى در روابط ايران و امريكا
از زمان پيروزى انقلاب اسلامى ايران در فوريه 1979، جنجالهاى متنوع وپردامنهاى در روابط ايران و امريكا شكل گرفته است. اين جدالها بر رويكردهاىمتفاوت و حتى متضاد رهبران و مقامات عاليه دو كشور استوار مىباشد. نوع رفتار واتهامات متقابل ايران و امريكا به گونهاى نمايان گرديده كه مبتنى بر رنجش عميق سياسىآنان مىباشد. چنين روندى از حوادث، بر توانمندى و مؤلفههاى امنيت ملى جمهورىاسلامى ايران تاثيرات قابل توجهى برجاى گذاشته است.
جدالهاى سياسى يكى از اصلىیترين مؤلفههاى كاهنده امنيت ملى محسوب میگردند. اين امر مىتواند در سطوح مختلفى ظاهر گردد. زمانى كه كشورها با تهديداتساختارى و كاركردى رو به رو مىشوند، انگارههاى امنيتى در ادراك رهبران و مقاماتعاليه آنان تقويت مىشود; زيرا آنان براى مقابله با تهديدات، نيازمند ابزارهاى متنوعىخواهند بود. تهيه و به كارگيرى اين ابزارها طبعا با هزينههاى فراگيرى براى كشورهاهمراه مىگردد. جدالهاى ايران و امريكا نيز با هزينههاى متنوعى در حوزه منافع ملى ومزيتهاى ژئوپلتيكى همراه بوده است.
در روند چالشهاى متقابل ايران و ايالات متحده، امريكايىها از الگوهاى گوناگونىبراى محدود كردن اهداف ياستخارجى جمهورى اسلامى ايران بهره گرفتهاند. اينامر بيانگر «استراتژى جنگ كم شدت Low Intensive War Strategy »عليه ايرانمىباشد.
اين استراتژى از نمادهاى سياسى، اقتصادى، نظامى، عمليات پنهان، جنگ تبليغاتى وحقوقى برخوردار بوده است. البته گروهها و جناحهاى مختلفى در روند برنامه ريزىاستراتژيك امريكا نقش داشتهاند. هر يك از اين مجموعهها بر اجراى رويكردهاىخاصى تاكيد دارند. بنابراين، در ميان نخبگان امريكايى، جلوههايى از اختلاف نظر درارتباط با الگوهاى رفتارى آن كشور در برخورد با جمهورى اسلامى ايران به وجود آمدهاست. هر گروه بر استراتژى و رويكرد خاصى تاكيد داشتهاست و آن را مؤثرترين راهبراى تامين حداكثر منافع ملى امريكا تلقى مىكند.
پيامد ظهور بحران در روابط خارجى كشورهاى جهان سوم
بحران در روابط كشورها و واحدهاى سياسى عمدتا در شرايطى شكل مىگيرد كهتمام تلاشهاى ديپلماتيك و اقدامات مبتنى بر حسن نيت و اعتماد سازى به نتيجه مؤثر وسازندهاى نايل نگرديده باشند. به عبارت ديگر، در شرايط ظهور بحران، گامهايى كهمبتنى بر «روشهاى صلح جويانه» است ; تحت الشعاع اقدامات و «روندهاىمخاطرهآميز» قرار مىگيرد.
ظهور بحران، (Crisis) در روابط كشورها، بيان گر «اراده معطوف به ستيزش و منازعه Conflictual will »مىباشد. در چنين شرايطى، اهداف سياسى و مطالبات كشورها بايكديگر سازش ندارد. هر يك از رهبران كشورها، مطلوبيت هايى را براى خود قايلمىباشد كه اين امر منجر به ايجاد ذهنيتى مىشود كه رهبران سياسى كشورها اقداماتخود را توجيه نموده و تلاش ساير واحدها براى نيل به هماهنگى رفتارى را انكارمىكنند.
زمانى كه «بحران» در روابط كشورها ايجاد مىشود، «احساسات سياسى»، جايگزينخرد سياسى» مىشود. گروههاى اجتماعى در چارچوب «اهداف سياسى رهبران» بسيجگشته و شكل خاصى از «رويارويى confrontation »واحدهاى سياسى ايجاد مىشود.
در برخى از مواقع، كشورها در صددند تا «قدرت سياسى» واحدى كه با آن درگيرمنازعه شدهاند را تحت الشعاع اراده خود قرار دهند. در مقاطعى ديگر، سطح منازعهتشديد گرديده و رهبران سياسى كشور متخاصم در صدد بر مىآيند تا «اقتدار سياسى Political Authority »و «مشروعيت legitimacy »كشور مورد مجادله را تحت تاثير قراردهند. در اين شرايط، تهديدات فراگيرى براى «امنيت ملى National Security »و «ثباتسياسى Political Stability »ايجاد مىشود.
و...
تاثير,تحريمهای,اقتصادی,امريکا,بر,امنيت,ملی,جمهوری,اسلامی,ايران,تحقیق درباره تاثير تحريمهای اقتصادی امريکا بر امنيت ملی جمهوری اسلامی اي