تحقیق در مورد طرح طرقبه 11 ص

تحقیق در مورد طرح طرقبه 11 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 11 صفحه


 قسمتی از متن .doc : 

 

مقدمه طرح طرقبه

شهر طرقبه یکی از مهمترین مراکز گردشگری در منطقه محسوب می شود . روزانه دهها هزار گردشگر به منطقه مراجعه و از موقعیت طبیعی آن برخوردار می شوند . تاکنون برای شهر طرقبه ، طرح های هادی به صورت تیپ و بدون توجه به ویژگی ها و قابلیت های گردشگری آن تهیه می شده این گونه طرح ها نه تنها به توسعه واقعی منجر نمی شود بلکه باعث نابودی باغها از بین رفتن ساختار طبیعی ویژه ، معماری محلی و نظایر آنها خواهد شد . به این ترتیب ضروری است که برای حفظ و ارتقای کیفیت های شهری و محیطی ، کنترل توسعه کالبدی و رشد جمعیتی و تجهیز بنیان های گردشگری طرح ویژه گردشگری برای این منطقه تهیه شود .

1 – مطالعات پایه :

1.1 – روند تحول جمعیتی و اقتصادی

1-1-1 : تحولات جمعیتی طرقبه : بعد خانوارد در سال 1375 ، 1/4 نفر بوده که تقریبا هم تراز با مشهد قرار دارد (6/4) روند تحمولات جمعیتی در فاصله 40 ساله 1375-1335 دارای فراز و نشیبهای بسیاری بوده است که از تحولات زیستی و اشتغال در مشهد و نیز تبدیل عملکردهای باغداری و دام داری منطقه به گردشگری ناشی شده است . در سالهای پس از انقلاب و تحت تاثیر رشد جاذبه های کلان شهر مشهد ، نزدیکی فاصله طرقبه به مشهد و جایگزینی گردشگری به جای باغداری باعث کاهش جمعیت شده است (جدول : تحولات جمعیتی شهر طرقبه در فاصله سالهای 1375-1335)

1-2- وضعیت فعالیت و اشتغال : ملاحظه می شود که اشتغال در بخش خدمات در هر دو جنس بالاترین نسبت را دارد . بااین تفاوت که مردان بیشتردر امور خدمات گردشگری و فروش فعالند در حالی که زنان در بخش خدمات عمومی و اجتماعی بیشتر شاغلند . (جدول وضع شاغلان شهر طرقبه بر حسب گروههای اصلی فعالیت 1375)

گسترش کالبدی شهر مشهد باعث کاهش فاصله بین شهر طرقبه با مشهد شده است . به همین دلیل با وجود گسترش فرصت های شغلی جمعیت طرقبه متناسب با توسعه اقتصادی رشد نیافته است . زیرا بسیاری از شاغلین شهرهای فوق در مشهد ساکن هستند .

با توجه به تحول جمعیتی و وضعیت فعالیت و اشتغال می توان گفت :

1-3 : فضای سبز

طرقبه از دید باز به علت استقرار در دامنه های بینالود و داشتن دره ها و رودخانه های سرسبز و پرآب همواره به عنوان ناحیه خوش آب و هواو ییلاقی مورد علاقه مردم مشهد بوده است به طوری که به این شهر حال و هوای باغ شهر بخشیده است . باغ ها کالبد اصلی فضای سبز را تشکیل می دهند و درختان آن بیشتر از نوع سردسیری از قبیل گیلاس ، سیب و گلابی است .

تجزیه و تحلیلی فضای سبز محدوده شهری طرقبه :

در زمینه برنامه ریزی و طرح های توسعه فضای سبز شهری ، اقلیم ، خاک ، آب از جمله عوامل مهم به شمار می روند .

اقلیم : طرقبه دارای آب و هوای سرد خشک و تابستان های خنک و مطبوع است . دوره خشکی در این شهر گاه به 200 روز می رسد . (گونه های گیاهی به کار رفته باید از نوع مقاوم در برابر خشکی باشند ) دوره یخبندان بین 91 الی 118 روز و دمای حداقل مطلق 2/17 – است بنابراین آستانه تحمل گیاهان به سرما باید بیشتر از این درجه باشد .

منابع آبی : استقرار در مسیر رود دائمی جاغرق

خاک : نقشه ارزیابی منابع و قابلیت اراضی منطقه مشهد نشان می دهد که خاک های شهر طرقبه به طور عمده از نوع مخروط افکنه های آبرفتی است که قابلیت متوسطی برای توسعه درختکاری دارد (نقشه طبقه بندی فضای سبز طرقبه و تجزیه و تحلیل فضای سبز )

با توجه به مسائل مطرح شده می توان گفت شرایط اقلیمی ویژه طرقبه جاذب جمعیت در فصول خاص سال است و باید تدابیر خاص برای رفع نیاز مراجعه کنندگان و ساکنین اندیشیده شود که این تدابیر می تواند در غالب طرح های ویژه برای این محدوده باشد .

1-4 : دیدو منظر :

در شکل گیری یک منظر سلسله مراتبی از عوامل دخالت دارند که مهمترین آنها شرایط اقلیمی است . مناظر اغلب تحت تاثیر پدیده های طبیعی و انسانی نظیر سیل و توفان ، آتش ، چرای دام ، جنگل زدایی و توسعه تغییر می کنند . در محدوده شهر طرقبه چشم اناز عمومی منطقه نمایانگر کنش متقابل فرآیندهای طبیعی و اثرات حاصل از اختلالات انسانی است . هر چند شدت توسعه در این مناطق به حدی نرسیده که منظر طبیعی به کلی دگرگون گردد اما تا حدود زیادی تغییر در چشم اندازهای طبیعی را به دنبال داشته است و منجر به ایجاد سطوح مختلفی از کیفیت بصری در الگوهای مختلف چشم انداز گردیده است .

سیمای ورودی شهر : ورودی شرقی شهر طرقبه به دلیل وجود اختلاف سطح بین خیابان اصلی و خیابان منشعب از آن مشخص و متمایز است . در پیرامون این ورودی فضاهای باز و باغ ها وجود دارند .

سیمای خیابان : خیابان اصلی طرقبه به دلیل وجود درختان کهنسال چنار مانند یک تونل سبز در طول شهر کشیده شده است و موجب جذابیت بصری خیابان شده است .

سیمای میدان : دو میدان در شهر طرقبه وجود دارد . اولین میدان بعد از ورودی شرقی شهر با عملکرد غالب ترافیکی وجود دارد سیمای نامطلوب کاربری ها ، مبلمان شهری ، نامناسب و آگهی های تبلیغاتی از کیفیت بصری میدان کاسته است اما در میدان مرکزی شهر به دلیل وجود فروشگاههای صنایع دستی و محصولات بومی ، جذابیت خاصی وجود دارد . با توجه به توضیحات داده شده پس از این نقاط ، حورها و پهنه های خوش منظر و با ارزش بصری شناسایی می شود (نقاط خوش منظر نقاطی است که از ان ها مناظر زیبایی از جهات مختلف در حوزه ی دید قرار می گیرد )

مجموعا بخش وسیعی از محدوده مورد مطالعه یعنی حدود 60 درصد از نظر بصری دارای کیفیت خوب تا بسیار خوب و 20 درصد کیفیت متوسط و 20 درصد دارای کیفیت بصری بد است .

1-5 – معماری

ناحیه طرقبه تحت تاثیر رشد و توسعه سریع مشهد در چنددهه اخیر به شدت دچار تحول شده است . این تحول را در زمینه های مختلف اجتماعی و کالبدی می توان مشاهده کرد . از نظر کالبدی این تحول اثر مستقیم بر روی ساخت و ساز و الگوی بکار گرفته شده از نظر فرم ، رنگ ، مصالح ، ارتفاع و سایر شاخص های ساختمانی داشته است و باعث به وجود آمدن شکل جدیدی از گونه های معماری غیر متعارف شده است . روند جدید ساخت و ساز ، منطقه را از هویت تاریخی و ارزش های بومی خود دور می کند و شهرهایی به وجود می آورد که هیچ گونه ارتباطی با نقش دیرینه خود به عنوان روستاهای ییلاقی ندارند . این جریان موجب می شود که در فاصله زمانی کوتاه دیگر تفاوتی میان این منطقه و شهر مشهد وجود نداشته باشد و ازنظر کالبدی کاملا مشابه باشد .


دریافت فایل


تحقیق در مورد طرح طرقبه 11 ص

تحقیق در مورد طرح طرقبه 11 ص ,طرح طرقبه 11 ص,دانلود تحقیق در مورد طرح طرقبه 11 ص ,طرح,طرقبه,11,ص

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید