انتقال پس از 3 ثانیه
تحقیق در مورد مفهوم تربيت بدني و ورزش 10 ص
نمایش شماره پشتیبانی 09394812277
انتقال پس از 3 ثانیه
تحقیق در مورد مفهوم تربيت بدني و ورزش 10 ص
نمایش شماره پشتیبانی 09394812277
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 10 صفحه
قسمتی از متن .doc :
مفهوم تربيت بدني و ورزش
تعريف تربيت بدني
لغت تربيت بدني لغتي است مركب از دو كلمه تريت و بدني كه كلمه دوم آن منسوب به بدن مي باشد كلمه تربيت در زبان فارسي به معني پروردن ، پروراندن و اسم مصدر پرورش مي باشد لغتي است عربي و انشعابي است از مصدر ربوب به معني پرورش دادن و يا كلمه رب به معني پرورش دهنده كه اسم فاعل اآن مربي ( پرورش دهنده ) و اسم مفعول آن مربي به معني پرورش يافته و پرورش شده مي باشد. ولي بطور كلي تربيت بدني به معني پرورش بدن به وسيله ورزش آمده است.
از تربيت بدني تعريف به ظاهر متفاوتي شده كه در معني يكي است مثلا تربيت بدني را بخشي از علم تعليم و تربيت مي دانند كه هدف آن پرورش تن و روان است يا تربيت بدني از تعليمات عمومي جامعه است كه هدف آن رشد رواني جسماني و ايجاد روح همكاري و تعادل و تلاش براي نيل به هدف پرورش در افراد جامعه است و يا تربيت بدني پرورش بدن و تفكر است با انواع ورزشها.
تعريف ورزش:
لغت ورزش در زبان فارسي همانطوريكه از علامت مصدر آن (ش) مشخص مي شود اسم مصدري است ار فعل ورزيدن كه بطور كلي به معني عمل كردن ، انجام كار پياپي ، به كار گماري فكري و جسمي و يا به معني اجراي مرتب تمرينهاي بدني به منظور تكميل قواي جسماني و روحي استعمال مي شود فعل امر آن ورز اسم فاعل آن ورزنده و اسم مفعول ان ورزيده مي باشد. با افزودن حرف ، كلمه و يا اسمي به ورز به صورت اسم مركب استعمال مي شود كه از جمله كارورز و يا كارورزي را مي توان نام برد . از مشتقات آن لغات ورزشكار ( كسي كه ورز ش مي كند) ورزشگاه ( محل انجام ورزش ) مي باشد . از لحاظ كيفيت تدريس آن درمدارس ابتدائي ، متوسطه و عالي اطلاعات ورزش دبستاني ، ورزش دبيرستاني و ورزش دانشگاهي به طور معمول گفته مي شود.
از ديدگاه تاريخ به دو قسمت ورزش باستاني يا كهن و ورزش مدرن يا جديد تقسيم مي شود .از لحاظ انطباق يا عدم انطباق حركات آن با زندگي روزانه به ورزش طبيعي يا ورزش صفي از لحاظ امكان اجراي آن درفصول مختلف سال به ورزش زمستاني و ورزش تابستاني از نقطه نظر مقدار فشاري كه به بدن وارد مي آورد و كيفيت و اثرات آن به ورزش سبك و ورزش سنگين و از ديدگاه علوم اجتماعي به ورزش انفرادي و رزش اجتماعي يا گروهي و يا تيمي تقسيم مي شود و اگر در جهت اصلاح نقايص بدن باشد ورزش اصلاحي و يا ورزش نوتواني ناميده مي شود.
با افزودن نام رشته هاي مختلف علوم اسامي مركب جديدي از آن ساخته مي شود كه از جمله : پزشكي ورزش ( ورزش از ديدگاه علم پزشكي ) اقتصاد ورزشي ( ورزش از ديدگاه علم اقتصاد) ، روان شناسي ( ورزش از ديدگاه علم روان شناسي ) و جامعه شناسي ورزشي ( ورزش از ديدگاه علم جامعه شناسي ) و مانند آن را مي توان نام برد. با افزودن اسامي رشته ها ي ورزشي مي توان نوع رشته ورزشي را مشخص نمود مثل ورزش واليبال ، ورزش شناو مانند آن.
چنانکه از تعاريف بر مي آيد ورزش ابزاري است در دست تربيت بدني براي رسيدن به اهداف آن.
*اهداف اصلي تربيت بدني و ورزش :
اهداف اصلي تربيت بدني را مي توان به سه دسته تقسيم كرد :هدف هاي جسماني ، هدف هاي رواني، هدف هاي اجتماعي.
مهمترين هدف هاي هر دسته را مي توان به ترتيب زير ذكر كرد:
الف) هدف هاي جسماني:Physiological Objects
- تقويت قواي عمومي بدن و ايجاد ورزيدگي و هماهنگي در بين اعضاء و اندامها به منظور برخوردار شدن از قدرت ، سرعت ، چابكي ومهارت.
- ايچاد هماهنگي بين اعصاب و عضلات و تقويت و قدرت تصميم گيري و انطباق .
- ايجاد سرعت و مهارت در واكنش هاي عضلاني.
- ايجاد استقامت در برابر فشارهاي جسمي و كارهاي طولاني و دراز مدت و افزايش قدرت تحمل.
- ازدياد نيروي بدني و تامين سلامتي و بهداشتت بدن در برابر عوارض و بيماريها.
- اصلاح و بازسازي و نوتوان بدن و توانبخشي به منظور رفع نواقص و نارساييهاي فيزيكي و ايجاد بهره وري .
ب)هدف هاي رواني :Psychological Objects
-كشف استعدادها ي نهفته و شناخت استعدادها ي رواني حركتي و پرورش و شكوفايي و ديگر قابليتهاي ذاتي واستعدادهاي خدادادي.
- برتريت شخصيت و پرورش روحيه تعاون و همياري و اجتناب از خود پسندي و خود بزرگ بيني .
- انگيختن فرد براي تحرك و جلوگيري از خمودگي نگرانيهاي رواني ، انزوا جوئيها ، ياسهاو ترسها.
- برقراري تعادل رواني و تعديل عواطف و حالاتي چون : خشم ، ستيز ، ترس ، ناسازگاري
- تقويت و پرورش هوش و قوه كنجکاوي و همچنين توان برخورد با مسائل و مشكلات.
ج:هدف هاي اجتماعي:Sociological Objects
پرورش و پذيرش احترام به قوانين گروهي و مقررات اجتماعي.
-پرورش توان مديريت و حس مسئوليت پذيري و قدرت سرپرستي و رهبري .
-پرورش احساس نوع دوستي و جوانمردي و همدردي با مسائل و مشكلات جامعه
-پرورش نيروي بدني مورد نياز جامعه .
-پرورش روحيه ايثار و از خود گذشتگي .
ورزش و سلامت جسم
امروزه، تمام پيشرفتهايي كه زندگي ما را راحتر كردهاند، از قبيل پولهاي الكترونيكي و اعتباري، تجارت اينترنتي، رباطهاي انساننما و صدها دستاورد تكنولوژي و فنآوري جديد، از انسان موجودي ماشيني و بيتحرك ساخته است، كه نتيجه آن ظهور و بروز انواع بيماريها از جمله بيماريهاي قلبي ـ تنفسي و... است.
كاهش فعاليت و كمتحركي موجب افزايش عوارض فراگير و شايع چاقي و بيماريهاي مربوط به آن شده است. اين روند موجب افزايش چربي خون و چسبيدن آن به ديوارههاي عروق خوني و تشكيل رسوبهاي چربي ميشود. هر چه بر ميزان چربي افزوده شود، از تمايل فرد به تمرينات جسمي كاسته ميشود؛ دور باطلي كه باعث تشديد مشكل ميشود. در ادامه اين روند، سرانجام در جريان خون به قلب اختلال ايجاد شده و حمله قلبي بهوجود ميآيد. و از عوارض رواني بيماريهاي قلبي، اضطراب و افسردگي است، كه بر ميزان دردها ميافزايد.