تحقیق روش جلوگيري از اسراف و كاهش ضايعات

تحقیق روش جلوگيري از اسراف و كاهش ضايعات

تحقیق-روش-جلوگيري-از-اسراف-و-كاهش-ضايعات

دانلود تحقیق روش جلوگيري از اسراف و كاهش ضايعات،
فرمت فایل : Word قابل ویرایش.
تعداد صفحه: 9 

بخشی از این تحقیق :
اسراف در قرآن
در اسلام حرمت اسراف از ضروريات بشمار مي آيد و كتاب و سنت بر حرمت آن تأكيد دارد و اجماع قطعي در بين علماء و فقها بر آن وجود دارد. قرآن كريم در آيات فراواني از اسراف نهي كرده است:
1-سورة‌ اعراف 7: 31 «كلو واشربوا و لا تسرفوا انه لا يحب المسرفين»
استفاده از نعمتهاي الهي در حد لازم نيكو، ولي زياده روي حرام و انسانهايي كه از حدّ تجاوز مي كنند خداوند آنها را دوست ندارد.
2-سورة بني اسرائيل 27 – 26 مي فرمايد: «ولا تبذر تبذيراً انّ المبذّرين كانوا إخوان الشاطين» 
آنان كه ثروت و منابع اقتصادي را در غيرمحل صرف مي كنند برادران شيطانند.
3-سورة شعراء مي فرمايد: «و لا تطيعوا امرالمسرفين»
پيروي از مسرفين را نهي كرده است و به فرمايش علامه طباطبائي در الميزان ج 8: 82 افراط و تفريط اجتماع انسان را تهديد مي كند و موجب فساد در زمين مي گردد.
اسراف و اتلاف در روايات
اميرالمؤمنين (ع) در نهج البلاغه مي فرمايد: «أن اعطاء المال في غير حقّه تبذير و اسراف» (الدّليل علي نهج البلاغه 886) 
خرج كردن مال در غير جائيكه بايد خرج شود تبذير و اسراف است. 
امام صادق (ع) مي فرمايد: «إن السرف يورث الفقر و إن القصد يورث الغني» 
كافي 4: 53. وسايل 15. 258 
اسراف را علت فقر و ميانه روي را سبب غني و آباد شدن كشور دانسته است.
در روايات ديگر از امام صادق (ع): «إن مع الاسراف قلّه البركه»: اسراف بركت را از بين مي برد.
و در روايت ديگر اسراف كننده از كساني شمرده شده كه دعاي او مستجاب نمي شود و خداوند به او خطاب مي كند: «اَلم اَمرك بالاقتصاد»كافي 4: 56، الوسائل: 261: 15
اسلام و منابع ملي
مالكيت منابع طبيعي: حق مالكيت بر زمين در صدر اسلام بر مبناي عقيده و تلاش در راه تحقق آن بدست آمده و حقوق و مالكيت مسلمانها و غير مسلمانهايي كه سر جنگ با مسلمين نداشتند محترم شمرده مي شود و توزيع اوليه، ثروت به نفع عموم مي باشد. اسلام تمام آبهاي سطحي و زيرزميني را جزء مشتركات قرار داده و معادن و جنگلها و مراتع و درياها از انفال و مشتركات محسوب مي شوند.
اولويت منافع جامعه بر فرد
علاوه بر حقوق ياد شده پيامبر بزرگوار اسلام، ضوابطي را اعلام داشت كه مصلحت جامعه را هنگام تعارض با منافع افراد تضمين مي نمود كه برخي از آن مقررات به شرح زير است:
1-جلوگیری از اتلاف: در اسلام حقي كه از راههاي مشروع به دست آمده محترم است و هيچ كس حق تلف كردن آن را ندارد و چنانچه كسي زياني را وارد سازد ضامن است و در فقه به قاعده اتلاف و عدم تسبيب مشهورند.
2-جلوگيري از اسراف كه شرح آن بيان شد.
3-عدم اكل مال به باطل: حق تملك بايد با رعايت ارزشها و موازيني كه در احكام اسلامي بيان شده باشد و فعاليتهاي اقتصادي كه در اين جهت انجام مي گيرد در قرآن عمل صالح خوانده مي شود و در مقابل درآمدهاي نامشروع مانند ربا، غصب و انجام معاملات حرام اكل مال به باطل ناميده مي شود.
دانلود فایل


تحقیق روش جلوگيري از اسراف و كاهش ضايعات

روش جلوگيري از اسراف و كاهش ضايعات, دانلود تحقیق روش جلوگيري از اسراف و كاهش ضايعات, تحقیق در مورد روش جلوگيري از اسراف و كاهش ضايعات, تحقیق روش جلوگيري از اسراف و كاهش ضايعات, تحقیق درباره روش جلوگيري از اسراف و كاهش ضايعات, تحقیق راجع به روش جلوگير,,,

صنایع غذایی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید