تحقیق پيشرفت هاي اخير ميكروفيلتراسيون در صنعت شير و مقايسه با باكتوفوكاسيون

تحقیق پيشرفت هاي اخير ميكروفيلتراسيون در صنعت شير و مقايسه با باكتوفوكاسيون

تحقیق-پيشرفت-هاي-اخير-ميكروفيلتراسيون-در-صنعت-شير-و-مقايسه-با-باكتوفوكاسيون

دانلود تحقیق پيشرفت هاي اخير ميكروفيلتراسيون در صنعت شير و مقايسه با باكتوفوكاسيون،
فرمت فایل : Word قابل ویرایش.
تعداد صفحه: 29 

بخشی از این تحقیق :
ميكروفيلتراسيون تكنيكي از فرايندهاي غشايي است كه طي آن مولكولهاي سنگين مواد محلول در يك حلال سبك يا سوسپانسيون ذرات كلوييدي به 2 جريان با غلظت هاي متفاوت تفكيك مي شود . جداسازي با غشا متخلخل با قابليت نفوذ پذيري انتخابي با قطر منفذ      و اعمال فشار هيدروليكي (1-2bar) بعنوان نيروي رانشي انجام مي‌گيرد. هر غشا بسته به اندازه منافذ داراي حداقل جداسازي است كه ذرات بزرگتر از اين حداقل به وسيله غشا قابل جداسازي نيست . مايعي كه در غشا مانده ، رتنتيت ناميده مي شود كه شامل تركيباتي بزرگتر از ميانگين قطر منافذ غشا است مايعي كه از خلال غشا عبور مي كند ميكروفيلترت نام دارد كه تركيبات موجود در آن كوچكتر از ميانگين قطر منافذ غشا است جدول (1) اندازه تعدادي از تركيبات شير را نشان مي دهد كه مي تواند با فرايند MF جدا شود كه اين فرايند در شكل (1) هم نشان داده شده است . تكنيك MF مي تواند براي جداسازي ديفرانسيلي مخصوص اجزاء معلق شير به كار رود . چربيها . ميسلهاي درشت كازئين ، باكتريها بازداشته ني شوند و الباقي تركيبات شير از غشا رد مي شوند . 
تكنولوژي MF در دهه 1980 م . با توسعه غشاهاي سراميكي جديد وارد صنعت لبني شد . اين غشا شكل هندسي چند كاناله و يك محافظ شديد اتراوا هستند كه امكان صنعتي شدن فرضيه فشار هيدروليك پيشنهاد شده توسط سندبلوم (Sandblom) را ميسر ساخت . با اين كار قسمت اعظم مشكل گرفتگي غشا مرتفع گرديد . 
ساختار مهندسي غشاء
در اوايل دهه هشتاد تلاش هايي انجام شد تا از MF براي سانترينوگاسيون جهت شفاف سازي و ميكرب زدايي از آب پنير استفاده شود اما غشاهاي آلي چون پلي كربنات و پلي سلوفان از نظر فلاكس عبوري و جداسازي دقيق مورد قبول نبودند ولي استحكام گرمايي و ثبات شيميايي آنها رضايتبخش بود . با اينحال نتوانست در صنعت لبني مورد توجه قرار بگيرد . لذا فرصت جديدي بوجود آمد يعني غشاهاي سراميكي بودجود آمدند كه با وجود استحكام گرمايي و شيميايي ولي كاهش فلاكس عبوري و تغييرات سلكيتويتي در برابر زمان زياد بود در نتيجه استفاده از فرضيه فشار هيدروليك ترانس ممبران يكپارچه پيشنهاد شده توسط سندبلوم كه از سرعت هاي جريان عرضي بالا استفاده مي شود بر پديده Fouling غلبه شد. 
در بررسي ممبرانها از 2 قسمت تشكيل مي شوند :1- ساپورت (Support) با منافذ بزرگ 2- لايه غشا با منافذ ريزتر كه بر روي ساپورت قرار مي گيرد . غشاهاي بسيار پايداري تشكيل مي شود . جنس ساپورت بيشتر از آلومين ، كربن ، استيل استنلس يا Sic ( پايداري كسي به PH بالا دارد در سنعت غذا توسعه نيافته است ) . لايه غشا از آلومين ، اكسيدتيتانيوم يا مخلوطي از هر دو تشكيل مي شود به اين روش كه پودر يك سوسپانسيون كلوييدي روي ساپورت ريخته شده و با حرارت رسوب داده مي شود . اندازه منافذ غشا با كنترل دقيق اجزاء كلوييدي بدست مي آيد كه اغلب اوقات 2 يا 3 لايه بر روي هم جوش داده مي شود. 
غشاها به فرم هاي مونوتيوب ( تك لوله ) با قطر داخلي 8-3 ميلي متر و ارتفاع 5/8 سانتي متر ساخته مي شوند و يا چند كاناله هستند كانالهاي استوانه اي يا كانالهايي با مقاطع عرضي به اشكال مختلف ساخته مي شوند . اشكال تك لوله و چند لوله به صورت يكپارچه هستند و طول آنها بيشتر از يك متر است كه در مجموعه هاي منسجم قرار گرفته كه در خانه هايي از جنس استيل استنلس گذاشته مي شوند كه مدول ناميده مي شود . در يك مدول مقدار سطح توسعه يافته حاوي منافذ 2 m 10-2/0 است . در طراحي مدولها بايد توجه داشت كه قابل تميز كردن باشند تعويض مدولهاي فرسوده مقرون به صرفه باشد و نسبت بين سطح تعبيه شده و حجم محفظه فشار متناسب باشد .
دانلود فایل


تحقیق پيشرفت هاي اخير ميكروفيلتراسيون در صنعت شير و مقايسه با باكتوفوكاسيون

پيشرفت هاي اخير ميكروفيلتراسيون در صنعت شير و مقايسه با باكتوفوكاسيون, دانلود تحقیق پيشرفت هاي اخير ميكروفيلتراسيون در صنعت شير و مقايسه با باكتوفوكاسيون, تحقیق در مورد پيشرفت هاي اخير ميكروفيلتراسيون در صنعت شير و مقايسه با باكتوفوكاسيون, تحقیق پيشر,,,

صنایع غذایی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید