دینا فایل / تحقیق پايانه مسافربري بندرعباس
تحقیق پايانه مسافربري بندرعباس
تحقیق پايانه مسافربري بندرعباس
دانلود تحقیق با موضوع پايانه مسافربري بندرعباس،
در قالب Word و در 223 صفحه قابل ویرایش.
بخشی از متن تحقیق :
1-1. کليات موضوع
زندگي انسان در عصر حاضر، بيش از هر چيز، پيوندهايي تنگاتنگ با حرکت، جابجايي،انتقال و تبادل در اشکال مختلف و متنوع آن دارد. تبادل و جابجايي در اين سالها گاهي در شکل انتقال الکترونيکي دادهها و اطلاعات با استفاده از فناوريهاي نوين رسانهاي و رايانهاي و گاهي نيز در شکل جابجايي کالا و مسافر نمود مييابد.
آمار و ارقام موجود، حکايت از آن دارد که هر سال ميلياردها تن کالا بين کشورهاي مختلف جهان براي تامين انواع نيازهاي مردم جابجا مي شود و ساکنان نقاط مختلف جهان نيز ميلياردها بار با اهداف مختلف بين شهرها و حتي کشورها تردد ميکنند و با توجه به اين حجم از جابجايي کالا ومسافر در جهان، اهميت و حساسيت روشها ، ساز و کارها و وسايلي که بسترساز اين جابجايي هستند، ناگفته پيداست.
هر چند درسالهاي اخير فن آوري حمل و نقل ريلي و هوايي رشد چشمگيري داشتهاند، اما هنوز هم حمل و نقل جادهاي به سبب ويژگيهاي منحصر بفردي چون قابليت دسترسي سريع، حوزه وسيع و گسترده فعاليت و انعطاف پذيري قابل توجه و صرفه اقتصادي، سهم عمدهاي در جابجايي کالا و مسافر در جهان دارد.
شهر بندرعباس واقع در مرکز ثقل خليج فارس و درياي عمان داراي ويژگيهاي استراتژيکي اقتصادي و نظامي خاص ميباشد به شکلي که در دهانه خليج فارس واقع شده و از نظر بازرگاني در بهترين نقطه از نظر امکانات ارتباطي و دسترسي قرار گرفته است.
ارتباط مناسب با تنگه هرمز و مسيرهاي دريايي بين المللي، دارا بودن فرودگاه
بين المللي و راه آهن و جاده دسترسي مناسب و همچنين دارا بودن زمينههاي فرهنگي و تجاري اين شهر را از ساير مناطق کشور متمايز ساخته و وجود يک پايانه مسافربري جديد با امکانات کافي و برخورداري از دانش و فن آوري روز را ايجاب ميکند.
1-2. سير وسفر در ايران
در سنتهاي قديم مسافرت واياب و ذهاب به چند نوع صورت ميگرفت:
توسط چهارپايان شخصي:
يعني هر فرد توانگر چهارپايي جهت اياب و ذهاب خود داشت که بيشتر از همه الاغ بود.
گاريهاي تجارتي:
که چهاررخهاي با اتاق مثلثي شبيه کرجي و طاقي با پوششي از تسمههاي چوبي و سيم گازي و خلاصه کالسکه و درشکه و دليجان.
در ايران، اتوبوس همه گيرترين وسيله نقليه عمومي براي سفرهاي بين شهري است از همين رو رانندگان اتوبوس در جابجائي مسافرين نقش حساس و پراهميتي بر عهده دارند.
واگن اسبي:
اطاق چرخداري بود که توسط دو راس اسب روي ريل راه آهن حرکت ميکرد و تا پنجاه، شصت مسافر نشسته و ايستاده را راه ميبرد.
اولين اتومبيلهائيکه به ايران وارد شدند سواريهاي فرد کروکي کلاچي با لاستيک توپر بودند که تا ساعتي(40) کيلومتر حرکت ميکردند و چون گيربکس و جعبه دنده اي براي کم و زياد کردن روز موتور نداشتند مانند همان گاريهاي سلف که جانشين آنها شده بودند در سربالائي ها وا ميماندند و بايد با هل دادن کمکشان مي کردند.
قيمت هر اتومبيل اندکي اختلاف بين سيصد و پنجاه تومان بود که با پنجاه تومان پيش قسط ماهانه ميشد تهيه کرد.
تنها جاده مناسب براي حرکت اتومبيل در ايران جاده شوسة تهران ، کرج، رشت وانزلي بود.
پس از ورود اتوبوس به شبکه مسافربري عبور حمل و نقل مسافري به کمک گاراژداران اداره ميشد در آن زمان افراد معدودي که در زمينه حمل و نقل سررشته داشتند با فراهم آوردن امکاناتي براي تجمع چند اتوبوس در داخل شهر وتهيه دفتر کاري براي جذب مسافر نسبت به ارائه سرويسهاي حمل ونقل برون شهري اقدام ميکردند.
1-3. تعريف ترمينال
ترمينال داراي تعاريف گوناگوني است. ترمينال به مکاني گفته مي شود که سفري در آنجا پايان و سفري ديگر آغاز ميگردد. و يا مکاني که در ابتدا يا انتهاي يک مسير قرار گرفته باشد. و با توجه به اين تعريف بديهي است که با تعيين جهت حرکت وسيله نقليه مزبور هم ميتواند يک نقطه ابتدائي و هم يک نقطه انتهائي تلقي گردد.
به طور کلي ترمينال مکاني است که امکان دستيابي به يک دسته وسيله نقليه و نيز امکان تعويض وسيله نقليه از يک نوع به نوع ديگر جهت جابجايي مسافر و کالا وجود داشته باشد. يعني تسهيلاتي در جهت دسترسي به وسايل نقليه و امکان تعويض آن را فراهم آورد.
موارد فوق صرفا پارهاي از عمده ترين ويژگيهاي يک ترمينال بشمار ميرود ولي محدود به آنها نيست و موارد ديگر از قبيل طبقه بندي کالا بارگيري و تخليه بار، تامين نياز به سفرهاي بين شهري مسافران و غيره را در بر ميگيرد....
زندگي انسان در عصر حاضر، بيش از هر چيز، پيوندهايي تنگاتنگ با حرکت، جابجايي،انتقال و تبادل در اشکال مختلف و متنوع آن دارد. تبادل و جابجايي در اين سالها گاهي در شکل انتقال الکترونيکي دادهها و اطلاعات با استفاده از فناوريهاي نوين رسانهاي و رايانهاي و گاهي نيز در شکل جابجايي کالا و مسافر نمود مييابد.
آمار و ارقام موجود، حکايت از آن دارد که هر سال ميلياردها تن کالا بين کشورهاي مختلف جهان براي تامين انواع نيازهاي مردم جابجا مي شود و ساکنان نقاط مختلف جهان نيز ميلياردها بار با اهداف مختلف بين شهرها و حتي کشورها تردد ميکنند و با توجه به اين حجم از جابجايي کالا ومسافر در جهان، اهميت و حساسيت روشها ، ساز و کارها و وسايلي که بسترساز اين جابجايي هستند، ناگفته پيداست.
هر چند درسالهاي اخير فن آوري حمل و نقل ريلي و هوايي رشد چشمگيري داشتهاند، اما هنوز هم حمل و نقل جادهاي به سبب ويژگيهاي منحصر بفردي چون قابليت دسترسي سريع، حوزه وسيع و گسترده فعاليت و انعطاف پذيري قابل توجه و صرفه اقتصادي، سهم عمدهاي در جابجايي کالا و مسافر در جهان دارد.
شهر بندرعباس واقع در مرکز ثقل خليج فارس و درياي عمان داراي ويژگيهاي استراتژيکي اقتصادي و نظامي خاص ميباشد به شکلي که در دهانه خليج فارس واقع شده و از نظر بازرگاني در بهترين نقطه از نظر امکانات ارتباطي و دسترسي قرار گرفته است.
ارتباط مناسب با تنگه هرمز و مسيرهاي دريايي بين المللي، دارا بودن فرودگاه
بين المللي و راه آهن و جاده دسترسي مناسب و همچنين دارا بودن زمينههاي فرهنگي و تجاري اين شهر را از ساير مناطق کشور متمايز ساخته و وجود يک پايانه مسافربري جديد با امکانات کافي و برخورداري از دانش و فن آوري روز را ايجاب ميکند.
1-2. سير وسفر در ايران
در سنتهاي قديم مسافرت واياب و ذهاب به چند نوع صورت ميگرفت:
توسط چهارپايان شخصي:
يعني هر فرد توانگر چهارپايي جهت اياب و ذهاب خود داشت که بيشتر از همه الاغ بود.
گاريهاي تجارتي:
که چهاررخهاي با اتاق مثلثي شبيه کرجي و طاقي با پوششي از تسمههاي چوبي و سيم گازي و خلاصه کالسکه و درشکه و دليجان.
در ايران، اتوبوس همه گيرترين وسيله نقليه عمومي براي سفرهاي بين شهري است از همين رو رانندگان اتوبوس در جابجائي مسافرين نقش حساس و پراهميتي بر عهده دارند.
واگن اسبي:
اطاق چرخداري بود که توسط دو راس اسب روي ريل راه آهن حرکت ميکرد و تا پنجاه، شصت مسافر نشسته و ايستاده را راه ميبرد.
اولين اتومبيلهائيکه به ايران وارد شدند سواريهاي فرد کروکي کلاچي با لاستيک توپر بودند که تا ساعتي(40) کيلومتر حرکت ميکردند و چون گيربکس و جعبه دنده اي براي کم و زياد کردن روز موتور نداشتند مانند همان گاريهاي سلف که جانشين آنها شده بودند در سربالائي ها وا ميماندند و بايد با هل دادن کمکشان مي کردند.
قيمت هر اتومبيل اندکي اختلاف بين سيصد و پنجاه تومان بود که با پنجاه تومان پيش قسط ماهانه ميشد تهيه کرد.
تنها جاده مناسب براي حرکت اتومبيل در ايران جاده شوسة تهران ، کرج، رشت وانزلي بود.
پس از ورود اتوبوس به شبکه مسافربري عبور حمل و نقل مسافري به کمک گاراژداران اداره ميشد در آن زمان افراد معدودي که در زمينه حمل و نقل سررشته داشتند با فراهم آوردن امکاناتي براي تجمع چند اتوبوس در داخل شهر وتهيه دفتر کاري براي جذب مسافر نسبت به ارائه سرويسهاي حمل ونقل برون شهري اقدام ميکردند.
1-3. تعريف ترمينال
ترمينال داراي تعاريف گوناگوني است. ترمينال به مکاني گفته مي شود که سفري در آنجا پايان و سفري ديگر آغاز ميگردد. و يا مکاني که در ابتدا يا انتهاي يک مسير قرار گرفته باشد. و با توجه به اين تعريف بديهي است که با تعيين جهت حرکت وسيله نقليه مزبور هم ميتواند يک نقطه ابتدائي و هم يک نقطه انتهائي تلقي گردد.
به طور کلي ترمينال مکاني است که امکان دستيابي به يک دسته وسيله نقليه و نيز امکان تعويض وسيله نقليه از يک نوع به نوع ديگر جهت جابجايي مسافر و کالا وجود داشته باشد. يعني تسهيلاتي در جهت دسترسي به وسايل نقليه و امکان تعويض آن را فراهم آورد.
موارد فوق صرفا پارهاي از عمده ترين ويژگيهاي يک ترمينال بشمار ميرود ولي محدود به آنها نيست و موارد ديگر از قبيل طبقه بندي کالا بارگيري و تخليه بار، تامين نياز به سفرهاي بين شهري مسافران و غيره را در بر ميگيرد....
پايانه مسافربري بندرعباس, دانلود تحقیق پايانه مسافربري بندرعباس, پاورپوینت پايانه مسافربري بندرعباس, تحقیق در مورد پايانه مسافربري بندرعباس, تحقیق درباره پايانه مسافربري بندرعباس, تحقیق راجع به پايانه مسافربري بندرعباس, تحقیق آماده پايانه مسافربري بن,,,
فایل های جدید
یکی از تب ها رو انتخاب بکنید