تحقیق سخت كاری سطحی روشهای آن بويژه نيتراسيون پلاسمايی و كاربرد آن در صنعت خودرو

تحقیق سخت كاری سطحی روشهای آن بويژه نيتراسيون پلاسمايی و كاربرد آن در صنعت خودرو

تحقیق-سخت-كاری-سطحی-روشهای-آن-بويژه-نيتراسيون-پلاسمايی-و-كاربرد-آن-در-صنعت-خودرو

دانلود تحقیق سخت كاری سطحی روشهای آن بويژه نيتراسيون پلاسمايی و كاربرد آن در صنعت خودرو،
فرمت فایل : Word قابل ویرایش.
تعداد صفحه: 56 

بخشی از این تحقیق :
دو روش كاملاً متفاوت براي سختكاري سطحي يعني فرآيندي كه در آن سطح قطعات سخت شده و در مقابل سايش مقاوم باشند ولي در عين حال مغز آنها همچنان نرم و چقرمه باقي بماند وجود دارد . يكي اينكه فولادي را انتخاب كنيم كه كربن كافي داشته و با گرم و سرد كردن سخت شود . در اين فولاد ما مي توان قسمتهاي مورد نياز را با گرم و سرد كردن سريع سخت كنيم . دوم اينكه فولادي را انتخاب كنيم كه ذاتاً قادر نيست تا حد بالايي سخت شود . ولي با تغيير دادن تركيبات شيميايي لايه سطحي مي توان لايه مذبور را سخت كرد 
دسته بندي روشهاي سخت كاري سطحي : 
روشهاي سخت كاري سطحي از نقطه نظر عملي به چهار گروه عمده شامل : 
1 ـ كربن دهي ( كربو رايزينگ ) 
2 ـ كربن و ازت دهي ( كربو نيترايدينگ ) 
3 ـ ازت دهي ( نيترايدينگ ) 
4 ـ ازت دهي و كربن دهي ( نيتروكربورايزينگ ) 
تقسيم مي شوند . 
سمانتاسيون با كربن دهي سطحي فولادها : 
براي تعداد زيادي از محصولات صنعتي ، نظير چرخ دهنده ها . خار پيستون ، محورهاي انتقال و امثال اينها ، لازم است كه سطح قطعه سخت بوده و در عين حال قسمت مركزي آن ، چكش خواري خود را حفظ كرده و مقاومت به ضربه بالايي داشته باشد ، تا بتواند در مقابل نيروهاي ديناميك مقاومت نمايد . براي اين منظور سطح قطعه را با كربن سمانته مي كنند . 
هدف از سمانتاسيون اشباع سطح قطعه فولادي از كربن مي باشد . 
براي سمانتاسيون مي توان از سه نوع سمان استفاده كرد . به عبارت ديگر در سمان يا محيط كربن ده ، مي توان قطعات را به سه روش مختلف مورد سمانتاسيون با كربن قرار داد 
1 ـ سمانتاسيون با عناصر جامد كربن ده . 
2 ـ سمانتاسيون گازي ( يا كربن دهي گازي ) 
3 ـ سمانتاسيون مايع . 
هدف از سمانتاسيون به دست آوردن يك سطح سخت و مقاومت در برابر فرسايش مي باشد كه با پر كردن سطح قطعه تا حدود 0.8 الي 1.1 درصد و سپس آب دادن آن حاصل مي شود . اين عمل نيز حد خستگي را بالا مي برد . 
سمانتاسيون ، عموماً بر روي فولادهاي كم كربن ، يا فولادهايي با 18/0 ـ 1/0 درصد انجام مي گيرد . براي قطعات بزرگ مي توان فولادهايي با كربن كمي بيشتر 
( 0.2 – 0.3  درصد ) به كار برد. فولادهايي كه عمق نفوذ آب گيري در آنها كم است ، براي سمانتاسيون مناسب است . زيرا با سمانتاسيون اين فولاد ها ، قشرهاي مجاور زير قشر سطحي و نيز قسمت مركزي قطعه ، از كربن محيط سمانتاسيون اشباع نشده و چكش خواري خود را ، بعد از آب دادن سطح قطعه ، حفظ مي كنند . در موارد متعددي لازم است كه فقط قسمتهاي معيني از يك قطعه سمانته شود. در اين صورت بخشهايي را كه نبايد سمانته شوند را مي توان از يك رسوب الكتروليتيك مسي ( به ضخامت 04/0 تا 03/0 ) و يا لفافهاي مخصوص پوشانيد . 
اين لفانها معمولاً از مخلوطي از  تالك با رس سفيد ( كائولن ) كه كاملاً نرم شده و با شيشه محلول ( چسب شيشه يا سيليكات سديم ) خمير گرديده است ، تشكيل شده اند . چون در هنگام سمانتاسيون اين خميرها به راحتي ترك برمي دارند ، لذا نمي توانند كاملاً در مقابل نفوذ كربن مؤثر باشند . روش مطمئن پوشش دادن با الكتروليت مس است . 
دانلود فایل


تحقیق سخت كاری سطحی روشهای آن بويژه نيتراسيون پلاسمايی و كاربرد آن در صنعت خودرو

سخت كاری سطحی روشهای آن بويژه نيتراسيون پلاسمايی و كاربرد آن در صنعت خودرو, دانلود تحقیق سخت كاری سطحی روشهای آن بويژه نيتراسيون پلاسمايی و كاربرد آن در صنعت خودرو, تحقیق در مورد سخت كاری سطحی روشهای آن بويژه نيتراسيون پلاسمايی و كاربرد آن در صنعت خو,,,

مواد و متالوژی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید