تحقیق کاربرد راديو ايزوتوپ ها ( عناصر راديواکتيو ) در پزشکي

تحقیق کاربرد راديو ايزوتوپ ها ( عناصر راديواکتيو ) در پزشکي

تحقیق-کاربرد-راديو-ايزوتوپ-ها-(-عناصر-راديواکتيو-)-در-پزشکي

دانلود تحقیق کاربرد راديو ايزوتوپ ها ( عناصر راديواکتيو ) در پزشکي،
فرمت فایل : Word قابل ویرایش.
تعداد صفحه: 28 

بخشی از این تحقیق :
در پزشکي کاربرد راديو ايزوتوپ ها ( اتم هاي يک عنصر را که عدد اتمي يکسان و عدد جرمي متفاوت دارند ، ايزوتوپ هاي آن عنصر مي نامند ــــ بارهاي مثبت که همان تعداد پروتون ها مي باشند را عدد اتمي و مجموع تعداد پروتون ها و نوترون هاي هسته يک اتم را عدد جرمي آن مي گويند ) در سه زمينه متمرکز است که عبارتند از تشخيص ، درمان و تحقيق 
به عنوان مثال P ( با عدد جرمي 32  يک گسيلنده بتا با نيمه عمر 3/14  روز  ) براي درمان يک نوع بيماري خوني ( Polycythema  ) به کار مي رود . اين عنصر پس از تغذيه توسط بيـــمار ، در مغز استخوان جمع مي شود و توليد سلولهاي قرمز خون را کند مي کند و به اين ترتيب در درمان برخي بيماري هاي خوني موثر است.
PU ( با عدد جرمي 238 ) در ساخت تنظيم کننده قلب ( گام ساز  Pacemaker ) در صنعت پزشکي کاربرد دارد. در يک قلب سالم انقباض قلب با يک پالس الکتروشيميايي شروع مي شود . انقباض از گره سينوس ( Sinus Node  ) نزديک به قسمت فوقاني قلب شروع مي شود و به طرف پايين گسترش مي يابد. در بعضي اشخاص به دلايل مختلف ، قلب به طور همزمان با پالس گره سينوس نمي زند و به همين علت يک تنظيم کننده قلب يا گام ساز که در زير پوست کار گذارده مي شود ، قلب را تحريک مي کند.
براي درمان بعضي از سرطان ها AU ( با عدد جرمي 198 يک گسيلنده گاما با نيمه عمر 7 / 2 روز ) را به طور فيزيکي در داخل سلول هاي بيمار کار مي گذارند . اشعه گاما سلول ها را از بين مي برد و به تدريج فعاليت اين طلاي پرتوزا به يک سطح قابل چشم پوشي مي رسد.
کاربرد ردياب ها نيز در اکثر موارد بسيار حائز اهميـت است . مثلا مقدار کمـــــي از NaCl   شامـــــل Na ( با عدد جرمي 24 و نيمه عمر 15 ساعت ) به داخل خون تزريق مي شود . با تعقيب انباشت پرتوزايي با يک شمارشگر گايگر ، گردش خون را مي توان زير نظر گرفت . اگر مانعي سر راه جريان وجود داشته باشد ، ممکن است اکتيويته شديدا در محل مانع کاهش يابد و به اين وسيله مي توان محل دقيق آن را تعيين کرد.
دانلود فایل


تحقیق کاربرد راديو ايزوتوپ ها ( عناصر راديواکتيو ) در پزشکي

کاربرد راديو ايزوتوپ ها ( عناصر راديواکتيو ) در پزشکي, دانلود تحقیق کاربرد راديو ايزوتوپ ها ( عناصر راديواکتيو ) در پزشکي, تحقیق در مورد کاربرد راديو ايزوتوپ ها ( عناصر راديواکتيو ) در پزشکي, تحقیق کاربرد راديو ايزوتوپ ها ( عناصر راديواکتيو ) در پزشک,,,

فیزیک

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید