تحقیق سنگ معدن اورانيوم

تحقیق سنگ معدن اورانيوم

تحقیق-سنگ-معدن-اورانيوم

دانلود تحقیق سنگ معدن اورانيوم،
فرمت فایل : Word قابل ویرایش.
تعداد صفحه: 20 

بخشی از این تحقیق :
سنگ معدن اورانيوم موجود در طبيعت، از دو ايزوتوپ 235 به مقدار 7/0 درصد و اورانيوم 238 به مقدار3/99 درصد تشكيل شده است. سنگ معدن را ابتدا در اسيد حل كرده و بعد از تخليص فلز، اورانيوم را به صورت تركيب با اتم فلئور (F) و به صورت مولكول اورانيوم هكزا فلورايد UF6 تبديل مي كنند كه به حالت گازي است. سرعت متوسط مولكول هاي گازي با جرم مولكولي گاز نسبت عكس دارد اين پديده را گراهان در سال 1846 كشف كرد. از اين پديده كه به نام ديفوزيون گازي مشهور است براي غني سازي اورانيوم استفاده مي كنند.
در عمل اورانيوم هكزا فلورايد طبيعي گازي شكل را از ستون هايي كه جدار آنها از اجسام متخلخل (خلل و فرج دار) درست شده است عبور مي دهند. منافذ موجود در جسم متخلخل بايد قدري بيشتر از شعاع اتمي يعني در حدود 5/2 انگشترم (000000025/0 سانتيمتر) باشد. ضريب جداسازي متناسب با اختلاف جرم مولكول ها است. روش غني سازي اورانيوم تقريباً مطابق همين اصولي است كه در اينجا گفته شد. با وجود اين مي توان به خوبي حدس زد كه پرخرج ترين مرحله تهيه سوخت اتمي همين مرحله غني سازي ايزوتوپ ها است زيرا از هر هزاران كيلو سنگ معدن اورانيوم 140 كيلوگرم اورانيوم طبيعي به دست مي آيد كه فقط يك كيلوگرم اورانيوم ۲۳۵ خالص در آن وجود دارد. براي تهيه و تغليظ اورانيوم تا حد ۵ درصد حداقل 2000 اجسام خلل و فرج دار  با ابعاد نسبتاً بزرگ و پي درپي لازم است تا نسبت ايزوتوپ ها از برخي به برج ديگر به مقدار 01/0 درصد تغيير پيدا كند.
 در نهايت موقعي كه نسبت اورانيوم 235 به اورانيوم 238 به ۵ درصد رسيد بايد براي تخليص كامل از سانتريفوژهاي بسيار قوي استفاده نمود. براي ساختن نيروگاه اتمي، اورانيوم طبيعي و يا اورانيوم غني شده بين ۱ تا ۵ درصد كافي است. ولي براي تهيه بمب اتمي حداقل ۵ تا ۶ كيلوگرم اورانيوم 235 صد در صد خالص نياز است. عملاً در صنايع نظامي از اين روش استفاده نمي شود و بمب هاي اتمي را از پلوتونيوم 239 كه سنتز و تخليص شيميايي آن بسيار ساده تر است تهيه مي كنند. عنصر اخير را در نيروگاه هاي بسيار قوي مي سازند كه تعداد نوترون هاي موجود در آنها از صدها هزار ميليارد نوترون در ثانيه در سانتي متر مربع تجاوز مي كند. عملاً كليه بمب هاي اتمي موجود در زراد خانه هاي جهان از اين عنصر درست مي شود. روش ساخت اين عنصر در داخل نيروگاه هاي اتمي به صورت زير است: ايزوتوپ هاي اورانيوم ۲۳۸ شكست پذير نيستند ولي جاذب نوترون كم انرژي (نوترون حرارتي هستند. تعدادي از نوترون هاي حاصل از شكست اورانيوم 235 را جذب مي كنند و تبديل به اورانيوم 239 مي شوند. اين ايزوتوپ از اورانيوم بسيار ناپايدار است و در كمتر از ده ساعت تمام اتم هاي به وجود آمده تخريب مي شوند. در درون هسته پايدار اورانيوم 239 يكي از نوترون ها خود به خود به پروتون و يك الكترون تبديل مي شود.
دانلود فایل


تحقیق سنگ معدن اورانيوم

سنگ معدن اورانيوم, دانلود تحقیق سنگ معدن اورانيوم, تحقیق در مورد سنگ معدن اورانيوم, تحقیق سنگ معدن اورانيوم, تحقیق درباره سنگ معدن اورانيوم, تحقیق راجع به سنگ معدن اورانيوم, تحقیق آماده سنگ معدن اورانيوم, تحقیق در مورد سنگ معدن اورانيوم, پاورپوینت سن,,,

شیمی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید