تحقیق بررسي نقش رشته و مقطع تحصيلي در نتايج كاوش استفاده ‎كنندگان نهايي از پايگاه اطلاعاتي مدلاين

تحقیق بررسي نقش رشته و مقطع تحصيلي در نتايج كاوش استفاده ‎كنندگان نهايي از پايگاه اطلاعاتي مدلاين

تحقیق-بررسي-نقش-رشته-و-مقطع-تحصيلي-در-نتايج-كاوش-استفاده-‎كنندگان-نهايي-از-پايگاه-اطلاعاتي-مدلاين

دانلود تحقیق بررسي نقش متغيرهايي مانند رشته و مقطع تحصيلي در نتايج كاوش استفاده ‎كنندگان نهايي از پايگاه اطلاعاتي مدلاین،
فرمت فایل : Word قابل ویرایش.
تعداد صفحه: 20 

بخشی از این تحقیق :
چكيده
هدف اين پژوهش بررسي نقش متغيرهايي مانند رشته و مقطع تحصيلي در نتايج كاوش استفاده‎كنندگان نهايي از پايگاه اطلاعاتي مدلاين است. روش پژوهش نيمه تجربي است و جامعة پژوهش, دانشجويان رشته‎هاي علوم پزشكي هستند كه به عنوان استفاده‎كنندگان نهايي از پايگاه اطلاعاتي مدلاين, موجود در كتابخانة مركزي دانشگاه علوم پزشكي ايران كاوش مي‎كنند. نتايج پژوهش نشان مي‎دهد كه ميانگين ضريب دقت و بازيافت استفاده‎كنندگان نهايي بر حسب رشته تحصيلي تفاوت معني‎داري ندارد؛ در حالي كه از نظر مقطع تحصيلي، دانشجويان كارشناسي ارشد ضريب دقت پايين‎تري نسبت به دانشجويان دكتراي حرفه‎اي و phd دارند. مقايسه ميانگين ضريب دقت و بازيافت بر حسب تجربه كاوش نيز نشاندهنده تفاوت معني‎داري نيست.
از دهة 1970 به اين سو, نقش تجربه و تمرين در كاوش از پايگاه‎هاي اطلاعاتي, موضوع مطالعات متعددي بوده است. "فنيچل" (1979) در پژوهشي كه در همين زمينه انجام داد, استفاده‎كنندگان را با توجه به دفعات كاوش آن‎ها از پايگاه اطلاعاتي ERIC و بر حسب ميانگين بسامد كاوش‎هايشان در شش ماه, طبقه‎بندي كرد و بر اساس يافته‎هاي خود نتيجه گرفت كه هر چند استفاده‎كنندگان مبتدي سرعت كم‎تر و خطاي بيش‎تري در كاوش دارند و از نتايج كاوش خود رضايت كم‎تري دارند, تفاوت‎هاي موجود پايين‎تر از حد انتظار است. "هوارد" (1982) نيز در پژوهشي مشابه نتيجه گرفت كه تفاوت ميانگين‎هاي ضريب دقت گروه‎هاي باتجربه و مبتدي زياد نيست و بهترين نتيجه متعلق به باتجربه‎ترين گروه نمي‎باشد. "واگنر" (1979) ميزان استفاده را به عنوان ملاك تجربه كاوش از پايگاه اطلاعاتي مدلاين در نظر گرفت و پژوهشي بر اساس بسامد كاوش جستجوگران از اين پايگاه ترتيب داد. يافته‎هاي او نشان داد كه تجربه تنها بر زمان صرف شده براي كاوش مؤثر بوده؛ يعني استفاده‎كنندگان پرتجربه نسبت به گروه كم تجربه زمان كم‎تري را صرف كاوش كرده بودند, ولي در نتايج كاوش تفاوتي بين دو گروه مشاهده نشد. به اين ترتيب "واگنر" نتيجه گرفت كه مدت زمان تجربه كاوش فرد و كار او با پايگاه اطلاعاتي, رابطه‎اي با نتايج كاوش وي ندارد. به گفته وي, احتمالاً پس از گذشت شش ماه تا يك سال از كار فرد با پايگاه اطلاعاتي, تجربه ديگر تأثيري در نتايج كاوش نخواهد داشت. در پژوهشي كه با عنوان "بررسي تاثير توانايي‎هاي علمي و فني متصديان بازيابي اطلاعات از بانك‎هاي اطلاعاتي رايانه‎اي براي نتايج حاصل از بازيابي" توسط علوي (1371) در ايران انجام گرفت به تجربه كاوش نيز پرداخته شد. وي دفعات كاوش در هفته را معيار تجربه كاوش قرار مي‎دهد و پس از بررسي نتايج كاوش و زمان مصرف شده در مورد سيزده نفر متصدي بازيابي اطلاعات كه در سه موضوع منتخب به جستجو پرداخته بودند, نتيجه مي‎‎گيرد كه تعداد دفعات كاوش تنها بر زمان لازم براي جستجو و بازيابي اثر مي‎گذارد و با تمرين و ممارست در جستجو, مي‎توان سرعت كار را افزايش داد.

دانلود فایل


تحقیق بررسي نقش رشته و مقطع تحصيلي در نتايج كاوش استفاده ‎كنندگان نهايي از پايگاه اطلاعاتي مدلاين

بررسي نقش متغيرهايي مانند رشته و مقطع تحصيلي در نتايج كاوش استفاده ‎كنندگان نهايي از پايگاه اطلاعاتي مدلاین, دانلود تحقیق بررسي نقش متغيرهايي مانند رشته و مقطع تحصيلي در نتايج كاوش استفاده ‎كنندگان نهايي از پايگاه اطلاعاتي مدلاین, تحقیق در مورد بررسي,,,

گوناگون

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید