دینا فایل / تحقیق بررسي نقش رشته و مقطع تحصيلي در نتايج كاوش استفاده كنندگان نهايي از پايگاه اطلاعاتي مدلاين
تحقیق بررسي نقش رشته و مقطع تحصيلي در نتايج كاوش استفاده كنندگان نهايي از پايگاه اطلاعاتي مدلاين
تحقیق بررسي نقش رشته و مقطع تحصيلي در نتايج كاوش استفاده كنندگان نهايي از پايگاه اطلاعاتي مدلاين
دانلود تحقیق بررسي نقش متغيرهايي مانند رشته و مقطع تحصيلي در نتايج كاوش استفاده كنندگان نهايي از پايگاه اطلاعاتي مدلاین،
فرمت فایل : Word قابل ویرایش.
تعداد صفحه: 20
فرمت فایل : Word قابل ویرایش.
تعداد صفحه: 20
چكيده
هدف اين پژوهش بررسي نقش متغيرهايي مانند رشته و مقطع تحصيلي در نتايج كاوش استفادهكنندگان نهايي از پايگاه اطلاعاتي مدلاين است. روش پژوهش نيمه تجربي است و جامعة پژوهش, دانشجويان رشتههاي علوم پزشكي هستند كه به عنوان استفادهكنندگان نهايي از پايگاه اطلاعاتي مدلاين, موجود در كتابخانة مركزي دانشگاه علوم پزشكي ايران كاوش ميكنند. نتايج پژوهش نشان ميدهد كه ميانگين ضريب دقت و بازيافت استفادهكنندگان نهايي بر حسب رشته تحصيلي تفاوت معنيداري ندارد؛ در حالي كه از نظر مقطع تحصيلي، دانشجويان كارشناسي ارشد ضريب دقت پايينتري نسبت به دانشجويان دكتراي حرفهاي و phd دارند. مقايسه ميانگين ضريب دقت و بازيافت بر حسب تجربه كاوش نيز نشاندهنده تفاوت معنيداري نيست.
از دهة 1970 به اين سو, نقش تجربه و تمرين در كاوش از پايگاههاي اطلاعاتي, موضوع مطالعات متعددي بوده است. "فنيچل" (1979) در پژوهشي كه در همين زمينه انجام داد, استفادهكنندگان را با توجه به دفعات كاوش آنها از پايگاه اطلاعاتي ERIC و بر حسب ميانگين بسامد كاوشهايشان در شش ماه, طبقهبندي كرد و بر اساس يافتههاي خود نتيجه گرفت كه هر چند استفادهكنندگان مبتدي سرعت كمتر و خطاي بيشتري در كاوش دارند و از نتايج كاوش خود رضايت كمتري دارند, تفاوتهاي موجود پايينتر از حد انتظار است. "هوارد" (1982) نيز در پژوهشي مشابه نتيجه گرفت كه تفاوت ميانگينهاي ضريب دقت گروههاي باتجربه و مبتدي زياد نيست و بهترين نتيجه متعلق به باتجربهترين گروه نميباشد. "واگنر" (1979) ميزان استفاده را به عنوان ملاك تجربه كاوش از پايگاه اطلاعاتي مدلاين در نظر گرفت و پژوهشي بر اساس بسامد كاوش جستجوگران از اين پايگاه ترتيب داد. يافتههاي او نشان داد كه تجربه تنها بر زمان صرف شده براي كاوش مؤثر بوده؛ يعني استفادهكنندگان پرتجربه نسبت به گروه كم تجربه زمان كمتري را صرف كاوش كرده بودند, ولي در نتايج كاوش تفاوتي بين دو گروه مشاهده نشد. به اين ترتيب "واگنر" نتيجه گرفت كه مدت زمان تجربه كاوش فرد و كار او با پايگاه اطلاعاتي, رابطهاي با نتايج كاوش وي ندارد. به گفته وي, احتمالاً پس از گذشت شش ماه تا يك سال از كار فرد با پايگاه اطلاعاتي, تجربه ديگر تأثيري در نتايج كاوش نخواهد داشت. در پژوهشي كه با عنوان "بررسي تاثير تواناييهاي علمي و فني متصديان بازيابي اطلاعات از بانكهاي اطلاعاتي رايانهاي براي نتايج حاصل از بازيابي" توسط علوي (1371) در ايران انجام گرفت به تجربه كاوش نيز پرداخته شد. وي دفعات كاوش در هفته را معيار تجربه كاوش قرار ميدهد و پس از بررسي نتايج كاوش و زمان مصرف شده در مورد سيزده نفر متصدي بازيابي اطلاعات كه در سه موضوع منتخب به جستجو پرداخته بودند, نتيجه ميگيرد كه تعداد دفعات كاوش تنها بر زمان لازم براي جستجو و بازيابي اثر ميگذارد و با تمرين و ممارست در جستجو, ميتوان سرعت كار را افزايش داد.
بررسي نقش متغيرهايي مانند رشته و مقطع تحصيلي در نتايج كاوش استفاده كنندگان نهايي از پايگاه اطلاعاتي مدلاین, دانلود تحقیق بررسي نقش متغيرهايي مانند رشته و مقطع تحصيلي در نتايج كاوش استفاده كنندگان نهايي از پايگاه اطلاعاتي مدلاین, تحقیق در مورد بررسي,,,
فایل های جدید
یکی از تب ها رو انتخاب بکنید