دینا فایل / تحقیق در مورد معناي هنر ازنظر نظامهاي فكري و جهان بينيهاي مختلف
تحقیق در مورد معناي هنر ازنظر نظامهاي فكري و جهان بينيهاي مختلف
تحقیق در مورد معناي هنر ازنظر نظامهاي فكري و جهان بينيهاي مختلف
قسمتی از متن:
معناي هنر و تعريف آن با روشهاي گوناگون و از نظر نظامهاي فكري و جهانبينيهاي مختلف مورد پژوهش و بررسي واقع شده و مطالب زيادي در اين زمينه موجود است. فلاسفه، زيبائي شناسان، مورخين، باستان شناسان، مردم شناسان و بالاخره ناقدين هنر نيز به نوبه خود هر يك از منظر خاص خود موضوع را بررسي كرده و سعي كردهاند راه به جائي ببرند. اما تاكنون يك تعريف واحد و مقبول همگان ارائه نشده است. بلكه برخلاف تصور، مسأله آنقدر گسترده و پيچيده است كه پژوهشگر به ياد اين دو بيتي خيام ميافتد كه :
آنانكه محط فضل و آداب شدند در جمع كمال شمع اصحاب شدند
ره زين شب تاريك نبردند برون گفتند فسانهاي و در خواب شدند
علاوه بر اختلاف روشها، اختلاف مشربها و روحيات، اختلاف جهانبينيها و مرامها نيز مزيد بر علت شده، و به اختلافات دامن زده است. در صورتي كه هنر يك مقولة علمي و يا تجربي نيست كه بتوان مستقل از ذهنيتها و روحيات و حتي اهداف و آرمانهاي فردي و اجتماعي به آن پرداخت و يا آن را تعريف كرد. اگر در علوم محض و علوم تجربي بتوان تا حدودي ـ و تاكيد ميكنم تا حدودي ـ شاهد و مشهود را از يكديگر جدا كرد، در مورد هنر به هيچ روي نميتوان «تماشاگر» و «بازيگر» يا «ناظر» و «منظر» را از يكديگر جدا كرد. در امور هنري، ناظر، منظر و منظور چنان با يكديگر آميختهاند كه نه تنها جدا كردنشان از يكديگر دشوار است، بلكه در آميختگي اين سه عنصر شناخت چنان عميق است كه منجر به پيدايش نظريات كاملاً متفاوت در تعريف هنر شده. در حالي كه هيچ يك از اين نظريات را نميتوان كامل و بيعيب و نقص دانست. تعدادي از اين تعاريف به شرح زير است:
آنانكه محط فضل و آداب شدند در جمع كمال شمع اصحاب شدند
ره زين شب تاريك نبردند برون گفتند فسانهاي و در خواب شدند
علاوه بر اختلاف روشها، اختلاف مشربها و روحيات، اختلاف جهانبينيها و مرامها نيز مزيد بر علت شده، و به اختلافات دامن زده است. در صورتي كه هنر يك مقولة علمي و يا تجربي نيست كه بتوان مستقل از ذهنيتها و روحيات و حتي اهداف و آرمانهاي فردي و اجتماعي به آن پرداخت و يا آن را تعريف كرد. اگر در علوم محض و علوم تجربي بتوان تا حدودي ـ و تاكيد ميكنم تا حدودي ـ شاهد و مشهود را از يكديگر جدا كرد، در مورد هنر به هيچ روي نميتوان «تماشاگر» و «بازيگر» يا «ناظر» و «منظر» را از يكديگر جدا كرد. در امور هنري، ناظر، منظر و منظور چنان با يكديگر آميختهاند كه نه تنها جدا كردنشان از يكديگر دشوار است، بلكه در آميختگي اين سه عنصر شناخت چنان عميق است كه منجر به پيدايش نظريات كاملاً متفاوت در تعريف هنر شده. در حالي كه هيچ يك از اين نظريات را نميتوان كامل و بيعيب و نقص دانست. تعدادي از اين تعاريف به شرح زير است:
مقاله در مورد معناي هنر ازنظر نظامهاي فكري و جهان بينيهاي مختلف,تحقيق درباره معناي هنر ازنظر نظامهاي فكري و جهان بينيهاي مختلف,پاورپوينت معناي هنر ازنظر نظامهاي فكري و جهان بينيهاي مختلف,پروژه معناي هنر ازنظر نظامهاي فكري و جهان بينيهاي مختلف
فایل های جدید
یکی از تب ها رو انتخاب بکنید