تحقیق بررسی ارث زوجه در اسلام و دیگر قوانین کشورها

تحقیق بررسی ارث زوجه در اسلام و دیگر قوانین کشورها

تحقیق-بررسی-ارث-زوجه-در-اسلام-و-دیگر-قوانین-کشورها

تحقیق بررسی ارث زوجه در اسلام و دیگر قوانین کشورها،
در قالب ورد و قابل ویرایش:


چكيده
هنگامي كه انسان زندگي اجتماعي خويش را با تشكيل خانواده آغاز كرد و مالكيت فردي براي او شناخته شده، مسئله ميراث نيز مورد توجه او قرار گرفت. يكي از مباحث حقوق مدني ارث است و موجب ارث حسب ماده (680 ق.م دو امر نسبت و سبب است زوجين از يكديگر به موجب سبب ارث مي برند آنچه كه دو اسباب ارث و طبقات وارثين به وضوح مشاهده مي شود مساله جنسيت وارثين و تقسيم فرض و سهام ماترك بر اساس جنسيت وارثين در طبقات سه گانه آنهاست. ورثه ميت، اعم از اينكه فرض بر باشند و يا قرابت بر از جميع اموال و تركه متوفي از هر جنس كه باشد، ارث مي برند و فرقي نمي كند اموال او منقول باشد و يا غير منقول، البته از نظر گروهي از فقيهان اماميه استثنايي بر اين حكم كلي وارد است و آن در مورد ارث زوجه از زوج متوفايش مي باشد بنابراين زوج و زوجه از وارث فرض بر مي باشند و بر همه طبقات داخل شده  هيچ كس از وارث نمي تواند باعث حجب حرمان آن دو از ميراث سهم الارث زوجه از زوج در صورتي كه زوج فرزندي نداشته باشد ربعو در صورتي كه زوج متوفي فرزندي داشته اعم از اينكه از همان زن يا از زن ديگري زوجه ثمن از تركه زوج را به ارث مي برد. با توجه به اجماعي كه در باب حرمان في الجمله زوجه از تركه زوج وجود دارد بنابر احتياط غير قابل اغماض بوده و همچنين با مراجعه دوباره به رايات اين باب و تعمق و تامل بيشتر در آنها در مي يابيم كه محدوديت زوجه از عين خانه و منزل مسكوني احتمالا قدر متيقن و مسلم از حرمان است خصوصا اخبار واحدي كه حاكي از محروميت زوجه از بعض تركه مي باشند همه آنها موثقه يا صحيحه نمي باشند.


مقدمه:
مقررات ارث در هر يك از جوامع انساني، نتيجه تحولات عميقي است كه در دوره هاي متمادي در زندگي انسانها پديد آمده است هنگامي كه انسان زندگي اجتماعي خويش را با تشكيل خانواده آغاز كرد و مالكيت فردي براي او شناخته شده مسئله ميراث نيز مورد توجه او قرار گرفت در طول تاريخ در ميان اقوام  ملت هاي گوناگون بر حسب آداب و سنتهاي اجتماعي و قواعد مذهبي، ضوابط و مقررات خاصي درباره انتقال اموال متوفي به بازماندگان وضع شده است وزن نيز به عنوان بخشي از جامعه انساني مورد توجه بوده است اعراب گاهي زن را جز اموال و دارايي او به حساب مي آوردند و به صورت سهم الارث، زن را تصاحب مي كردند اگر ميت پسري از زني ديگر داشت، آن پسر مي توانست به علامت تصاحب، جامعه اي بر روي آن زن بيندازد و او را از آن خويش بشمارد بسته به ميل او بود كه آن زن را به عقد نكاح خود درآمده و يا او را به زني به شخص ديگري بدهد و او را از مهر او استفاده كند اين رسم منحصر به اعراب نبوده است و قرآن گريم آن را منسوخ كرد آنان به زنان و دختران چيزي به عنوان ارث نمي دادند و تنها به كسي كه بتواند در جنگ ها غنيمت به دست آورد و بر پشت اسبها به جدال بپردازد ارث پرداخته مي شد  مردي از حد انصار به نام اوس بن ثابت، قبل از نزول آيه ي قرآن ميراث مرد و چهار دختر از خود بر جاي گذاشت. پس از فوت او عموي فرزندان تمام اموال را بردند در حالي كه دختران اوس چيزي براي زندگي ندارند پيامبر (ص) فرمود به خانه ات، باز گرد تا بينم خداوند چه مي فرمايد و سپس آيه نازل گشت: «مردان را از آن چه والدين و نزديكان به جاي گذاشتند بهره اي است و زنان را از آنچه والدين و نزديكان به جاي گذاشته اند بهره اي است،‌كم باشد يا زياد، كه اين نصيب و سهمي معين است هنوز هم در بسياري از كشورهاي آفريقايي، زن و كودك دختر از حق ارث محروم هستند، چنان كه نمايندگان ايشان در سند نهايي چهارمين كنفرانس جهاني در پكن خواستار تساوي زن و مرد در حق برخورداري از ارث شدند.
آگاهي از وضع دنياي قبل از اسلام در مورد ارث بردن زن از شوهر و مقايسه آن با قانون اسلام در اين زمينه روشنگر ترقي و تعالي احكام الهي مي باشد علامه طباطبائي در بررسي وضعيت دنياي قبل از اسلام مي فرمايند.در يونان قديم زنان همگي از ارث محروم و يونان براي ارث دادن به فرزندان خردسال يا هر كس ديگري كه دوستش داشتند مثل همسر، خواهر، دختر، به حيله هاي گوناگون متوسل مي شدند مثلا با وصيت و امثال آن راه را براي اين خلاف رسم هموار مي كردند. در هند، مصر چين نيز مسئله محروميت زن از ارث به طور مطلق نزديك به همان سنت روم و يونان قديم بوده است ايرانيان نيز زنان را از ارث محروم و اما محبوب ترين زنان خود را در حكم پسر قرار داد.و شوهر ادعا مي كرد اين خانم پسر من است در نتيجه زن مانند يك پسر واقعي و يك پسر خوانده از شوهرش ارث مي برد و اما عرب به مردم عرب، زنان را به طور مطلق از ارث محروم مي دانستند در چنين وضعي اسلام پا به عرصه وجود گذاشته و با بسياري از مظاهر جاهليت مبارزه بماند و آنها را باطل نموده از جمله مبارزه با اعتقادات جامعه در مورد زن كه با وضع قوانين در مورد او بالخصوص در مورد ارث، زن را به عنوان يك ركن خانواده محسوب نموده است. در اين تحقيق تلاش شده زوجه از ديدگاه قرآن روايات فقها قانون مدني و حقوقدانان مورد بررسي و نقد و عواملي كه خواهان اصلاح تجديدنظر در اين مساله بوده و همچنين راه حلهاي آن ارائه گردد كه هر يك جداگانه از نظرتان خواهد گذشت گرچه اين مبحث در بسياري از مقالات و رساله هاي دانشگاهي مورد بررسي قرار گرفته است و بسياري از استادان برجسته و به نامي به طور جامع و مستدل به آن پرداخته اند ليكن حداقل منفعتي كه اين مقاله تحقيقي خواهد داشت اين است كه موجب يادآوري و مرور مطالب مهم و ويژه ارث مي گردد. امامی ، ،(1383)


دانلود فایل


تحقیق بررسی ارث زوجه در اسلام و دیگر قوانین کشورها

تحقیق بررسی ارث زوجه در اسلام و دیگر قوانین کشورها,پروژه ارث زوجه,سهم الارث زوجه,مقاله در مورد ارث زوجه,یک هشتم ارث زن چگونه محاسبه می شود,قانون ارث,میزان ارث زن دوم از شوهر,مطالبه سهم الارث زوجه,سهم الارث زن دوم بدون فرزند از شوهر,نحوه محاس,,,

حقوق

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید