دینا فایل / تحقیق بررسی تاثیر اثربخشي آموزش مهارتهاي اجتماعي بر سازگاري دختران نابینا
تحقیق بررسی تاثیر اثربخشي آموزش مهارتهاي اجتماعي بر سازگاري دختران نابینا
تحقیق بررسی تاثیر اثربخشي آموزش مهارتهاي اجتماعي بر سازگاري دختران نابینا
تحقیق بررسی تاثیر اثربخشي آموزش مهارتهاي اجتماعي بر سازگاري دختران نابینا،
در قالب ورد و قابل ویرایش:
قسمتی از متن:
مقدمه:
انسانها آفريدههاي اجتماعي اند كه براي برآوردن نيازهاي عاطفي، اجتماعي و زيستي خود به تعامل با ديگران نياز دارند و تحت تأثير نظامها و فرهنگهاي جامعه خود قرار ميگيرند. از يک طرف، تعداد و پيچيدگي قواعدي كه فرد بايد براي تعامل با ديگران بداند بسيار زياد است و از طرف ديگر بايد اين قواعد را در تعامل اجتماعي خود، به روش صحيحي به كار ببرد.
اجتماعي شدن جرياني است كه در آن هنجارها، مهارتها و انگيزهها، طرز تلقي و رفتارهاي فرد شكل ميگيرد تا ايفاي نقش كنوني و آتي او در جامعه مناسب و مطلوب شناخته شود. مهارت اجتماعي مجموعه رفتارهاي فراگرفته قابل قبولي است که فرد را قادر ميسازد با ديگران رابطه مؤثر داشته و از عکس العملهاي نامعقول اجتماعي اجتناب کند. همکاري، مشارکت با ديگران، کمک کردن، آغازگر رابطه بودن، تقاضاي کمک کردن، تعريف و تمجيدکردن از ديگران، تشکر و قدرداني کردن، مثالهايي از اين نوع رفتار است (گرشام و اليوت ، 1990). نقص در مهارت اجتماعي مشکلي نسبتاً مقاوم و مرتبط با عملکرد ضعيف در روابط اجتماعي فرد است، که اغلب منجر به ناسازگاري و يا اختلالات رواني در فرد ميشود (کول و داج ، 1983؛ کوئن و همکاران، 1973؛ پارکر و آشر ، 1987). بنابراين، شناخت و درمان افراد مبتلا به اين نقص وظيفه مهم روانشناسان، مشاوران، و متخصصان تعليم و تربيت است. از آنجا که يکي از اقشار هر جامعه معلولين ميباشند، لذا توجه به مسايل مهارتهاي اجتماعي آنها نيز از اهميت ويژهاي برخوردار است و مطالعه مهارت اجتماعي در معلولين مورد توجه محققان بوده است. افراد معلول به دليل نقايص جسمي و محروميتهاي ناشي از آن اغلب قادر به ايجاد رابطه اجتماعي و متقابل با همسالان و بزرگسالان نيستند و سازگاري عاطفي و اجتماعي آنان با دشواري رو به رو است. اين افراد معمولاً منزوي و گوشهگير هستند و رفتارهاي رشد نيافته و ضد اجتماعي و نامناسبي از خود بروز ميدهند. نقص بينايي بيش از هر معلوليت ديگر ناتواني به بار ميآورد و نقش چشمها در روابط اجتماعي مانند: صحبت کردن با ديگران، بيان و درک احساسات خود و ديگران و بالاخره برقراري يک رابطه خوب (کلامي و غير کلامي) بر هيچ کس پوشيده نيست. يک فرد با نقص بينايي با بهرهمندي از مهارتهاي اجتماعي مانند همدلي، همکاري، شروع تعاملات، توانايي ابراز احساسات و تفکرات، درک سرنخهاي اجتماعي ميتواند تعاملات مثبت و موثرتري با سايرين برقرار کند در اينجاست که لزوم آموزشهاي مهارتهاي اجتماعي به نابينايان در جهت افزايش کنش اجتماعي مطرح ميشود.
اجتماعي شدن جرياني است كه در آن هنجارها، مهارتها و انگيزهها، طرز تلقي و رفتارهاي فرد شكل ميگيرد تا ايفاي نقش كنوني و آتي او در جامعه مناسب و مطلوب شناخته شود. مهارت اجتماعي مجموعه رفتارهاي فراگرفته قابل قبولي است که فرد را قادر ميسازد با ديگران رابطه مؤثر داشته و از عکس العملهاي نامعقول اجتماعي اجتناب کند. همکاري، مشارکت با ديگران، کمک کردن، آغازگر رابطه بودن، تقاضاي کمک کردن، تعريف و تمجيدکردن از ديگران، تشکر و قدرداني کردن، مثالهايي از اين نوع رفتار است (گرشام و اليوت ، 1990). نقص در مهارت اجتماعي مشکلي نسبتاً مقاوم و مرتبط با عملکرد ضعيف در روابط اجتماعي فرد است، که اغلب منجر به ناسازگاري و يا اختلالات رواني در فرد ميشود (کول و داج ، 1983؛ کوئن و همکاران، 1973؛ پارکر و آشر ، 1987). بنابراين، شناخت و درمان افراد مبتلا به اين نقص وظيفه مهم روانشناسان، مشاوران، و متخصصان تعليم و تربيت است. از آنجا که يکي از اقشار هر جامعه معلولين ميباشند، لذا توجه به مسايل مهارتهاي اجتماعي آنها نيز از اهميت ويژهاي برخوردار است و مطالعه مهارت اجتماعي در معلولين مورد توجه محققان بوده است. افراد معلول به دليل نقايص جسمي و محروميتهاي ناشي از آن اغلب قادر به ايجاد رابطه اجتماعي و متقابل با همسالان و بزرگسالان نيستند و سازگاري عاطفي و اجتماعي آنان با دشواري رو به رو است. اين افراد معمولاً منزوي و گوشهگير هستند و رفتارهاي رشد نيافته و ضد اجتماعي و نامناسبي از خود بروز ميدهند. نقص بينايي بيش از هر معلوليت ديگر ناتواني به بار ميآورد و نقش چشمها در روابط اجتماعي مانند: صحبت کردن با ديگران، بيان و درک احساسات خود و ديگران و بالاخره برقراري يک رابطه خوب (کلامي و غير کلامي) بر هيچ کس پوشيده نيست. يک فرد با نقص بينايي با بهرهمندي از مهارتهاي اجتماعي مانند همدلي، همکاري، شروع تعاملات، توانايي ابراز احساسات و تفکرات، درک سرنخهاي اجتماعي ميتواند تعاملات مثبت و موثرتري با سايرين برقرار کند در اينجاست که لزوم آموزشهاي مهارتهاي اجتماعي به نابينايان در جهت افزايش کنش اجتماعي مطرح ميشود.
تحقیق بررسی تاثیر اثربخشي آموزش مهارتهاي اجتماعي بر سازگاري دختران نابینا,مهارت های فردی,مهارت های زندگی,مهارتهای ده گانه زندگی,سازگاری چیست,مجموعه سازگار,تعریف سازگاری
فایل های جدید
یکی از تب ها رو انتخاب بکنید