تحقیق بررسی رابطه بین هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان

تحقیق بررسی رابطه بین هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان

تحقیق-بررسی-رابطه-بین-هوش-معنوی-و-بهزیستی-روانشناختی-در-بین-دانشجویان

تحقیق با موضوع بررسی رابطه بین هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی در بین  دانشجویان،
در قالب ورد، در 70 صفحه، قابل ویرایش


قسمتی از متن:

مقدمه
آنچه در پيشرفت و توسعۀ جوامع عامل تعيين‌كننده و مهمي به حساب مي‌آيد، آموزش عالي و كاركردهايي است كه بر عهده دارد. بديهي است كه آموزش عالي با نقش تربيت نيروي انساني متخصّص و متعهّد براي جامعه، اهميت وي‍‍ژه‌اي در فرآيند رشد و توسعۀ كشور دارد. از عمده‌ترين عوامل در رشد و توسعه، مسأله بهزیستی‌رواني افراد مشغول به تحصيل است. موضوع سلامت روان انسان‌ها نيز، به خصوص جنبۀ ذهني و روحي آن از ديرباز اهميت زيادي داشته‌ است و داراي پيچيدگي‌هاي خاصي است كه نسبت به ديگر ابعاد زندگي، بيشترين دگرگوني و تغيير را متحمّل شده است (جعفري، صدري و فتحي‌مقدم، 1386).
موضوع سلامتی، از بدو پیدایش بشر در قرون وسطی و اعصار متمادی مطرح بوده است، گاه از آن سخن به میان آمده، عموماً بعد جسمانی آن، مدّنظر قرار گرفته و کمتر کسی به سایر ابعاد آن به ویژه بعد روان شناختی آن توجّه کرده است(کهرزائی و همکاران، 1384). سلامت روانی: " تسلّط و مهارت در ارتباط صحیح با محیط به خصوص در 3 فضای مهم زندگی: عشق، کار، تفریح است" (گینزبرگ ؛ به نقل از میلانی فر، 1370،ص 6).
بهداشت يا سلامت‌روان چيزي فراتر از فقدان يا نبود بيماري رواني است. بعد مثبت بهداشت روان كه سازمان بهداشت جهاني نيز روي آن تكيّه دارد، در تعريف سلامتي لحاظ شده ‌است: " سلامتي يك حالت رفاه فيزيكي، رواني و اجتماعي است نه فقدان بيماري و يا ناتواني". از نظر دوویچ و فیشمن  (1962) ملاک های مهم سلامت روانی عبارتند از: الف)شناخت خود و محیط ب)استقلال فردی ج) رفتار بهنجار و منطبق با معیار های جامعه د) یکپارچگی شخصیت (گنجی، 1376).
بهزیستی روانی متأثر از موارد مختلفی چون روابط اجتماعی، خانوادگی، شخصیت افراد و هویت شکل گرفته در آنان می باشد. موضوع هویت و بهزیستی روانی از موضوعاتی است که از نظر روان شناسان همواره مورد توجه بوده است، به خصوص در محیط های علمی، نظیر دانشگاه که سلامتی و شکل گیری درست هویت در دانشجویان مشغول به تحصیل در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از جمله موضوعاتي كه امروزه به طور وسيعي، در پاسخ به محيط هاي متلاطم و پيچيده در سازمان ها به آن توجه مي شود معنويت و اخلاق است. هوش معنوي خاص انسان بوده و از طريق آگاهي از يك بعد متعالي مي آيد، هوشي تحول پذير كه به او قدرت مي بخشد تا خلاق باشد و قوانين و نقشها را دستخوش تغييرات خود نمايد، قادر به انجام اصلاحات بي شمار گردد و بتواند شرايط را به بهترين شكل متحول كند. بروز خود تمام عيار  دانشجویان  و رفتارهاي برتر در كار با ورود معنويت به سازمان ميسر خواهد بود. پديده پيچيدگي محيط ها در عصر كنوني، سازمانها را بر آن داشته است تا پاسخهاي بسيار گوناگون و متفاوت داشته باشند. يكي از عملي ترين شيوه ها، ترغيب  دانشجویان  به اين است كه با تمام وجود خود را وقف كار كنند و از اين طريق «خود» تمام عيار خويش را در كار بيابند كه پيامد آن  دانشجویان ي خلاق و نوآور در پاسخگويي به محيط هاي متلاطم خواهد بود. بروز خود تمام عيار در كار با ورود معنويت در سازمان ميسر خواهد بود. امروزه  دانشجویان  در هر كجايي كه فعاليت مي كنند، چيزي فراتر از پاداشهاي مادي در كار را جستجو مي كنند. آنان در جستجوي كاري با معنا، اميد بخش و خواستار متعادل ساختن زندگي‌شان هستند. سازمانها با  دانشجویان  رشد يافته و بالنده اي روبرويند كه در پي يافتن كاري با معنا، هدفمند و پرورش محيط هاي كاري با چنين ويژگيهايي هستند. در واقع معنويت در كار، توصيف كننده تجربه  دانشجویان ي است كه كارشان ارضا كننده، با معنا و هدفدار است. همچنين تجربه معنويت در كار، با افزايش خلاقيت، صداقت، اعتماد و تعهد در كار همراه است. در سالهاي اخير داده ها و شواهد علمي فراواني مبني بر وجود هوشي با نام هوش معنوي به دست آمده است. بنا به يافته هاي اخير، اين هوش نهايي ترين هوش انسان معرفي شده و نقطه عطفي در اين زمينه به شمار مي آيد. امروزه یکی از موضوعات در حوزه کسب وکارموضوع اصول اخلاقی و سرمایه های معنوی هستند ما باید بتوانیم اثبات کنیم که انسان هایی نیستیم که فقط به پول فکر می کنیم بلکه ما موجوداتی هستیم که معنا و مفهوم خاصی در زندگیمان وجود دارد و به دنبال این هستیم که برای زندگی خود معنا ارزش و هدف بیابیم. هوش معنوي همان توانايي است كه به ما قدرت ديدن رؤياها و تلاش و كوشش براي دست يافتن به آن رؤياها را ارزاني مي دارد. اين هوش زمينه تمام آن چيزهايي است كه ما به آنها اعتقاد داريم و نقش باورها، عقايد و ارزشها را در فعاليتهايي كه برعهده مي گيريم، دارا مي باشد. هوشي كه به واسطه آن به سؤال سازي در رابطه با مسايل بنيادي در زندگيمان مي پردازيم و با كمك آن، تحول و تغيير را در زندگي پذيرا مي شويم. هوشي كه قادريم توسط آن به فعاليتها و نحوه عملكردهايمان مفهومي وسيعتر، غني تر، پربارتر و پرمعناتر ببخشيم. همچنين با كمك آن بر معناي اعمالمان آگاه شده و دريابيم كداميك از اعمال و رفتارهايمان از ارزش بيشتري برخوردارند و كدام مسير در زندگيمان والاتر و شايسته پيمودن است (نرگسیان، 1386). هدف از این مطالعه بررسی رابطه هوش معنوی با بهزیستی روانی در دانشجویان بود. روش پژوهش به صورت کتابخانه ای بود و با استفاده از کتاب ها، مقالات، منابع الکترونیکی و بانک های اطلاعاتی موجود انجام شد.


دانلود فایل


تحقیق بررسی رابطه بین هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان

تحقیق بررسی رابطه بین هوش معنوی و بهزیستی روانشناختی,بهزیستی روانشناختی pdf,بهزیستی روانشناختی doc,بهزیستی روانشناختی ریف,پرسشنامه بهزیستی روانشناختی,پیش بینی بهزیستی روانشناختی,مولفه های بهزیستی روانشناختی,پیشینه بهزیستی روانشناختی,پایان نام,,,

روانشناسی و علوم تربیتی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید