دینا فایل / تحقیق ماهیت كيفر ارتداد
تحقیق ماهیت كيفر ارتداد
تحقیق ماهیت كيفر ارتداد
چکیده:
در این مقاله درباره مبانى معرفتى آزادى عقیده، اصول آزادى عقیده در غرب، آزادى ایمان و آزادى عقل، بررسى آزادى تغییر عقیده و ماهیت کیفر ارتداد مورد بررسى قرار گرفته است.
آزادى عقیده، در بخش تغییر عقیده، داراى ابعاد گوناگون و آثار مختلفى در جامعه است که هیچ آیینى نسبت به آن نمىتواند بىتفاوت باشد. آنچه در دین اسلام، موضوع را از اهمیت مضاعفى برخوردار مىسازد، آن است که دین، مبناى «هویت جمعى» و پیوندهاى اجتماعى مسلمانان است و در روابط خانوادگى، امور مالى، جزایى و جز آنها، تأثیر مستقیم دارد. در قوانین حقوقى اسلام، در زمینه طهارت، ارث، نکاح و طلاق، حدود و قصاص، و بسیارى ابواب دیگر، پیوسته دین عامل تعیین کننده به حساب مىآید و در جامعه دینى و حکومت دینى، «شهروندى» مقولهاى عادى از هویت دینى نیست. به علاوه که در مدیریت جامعه نیز «مذهب» به عنوان شرط اصلى دولتمردان و نیز به عنوان سمتدهنده به برنامهها و فعالیتهاى آنان سهم تعیینکننده دارد. گذشته از آنکه اعتقاد دینى و اسلامى، منبع اصلى تربیت و معنویت در مسلمانان شمرده مىشود و «اخلاق» شاخهاى است که از «عقیده اسلامى» ارتزاق مىکند.
بر این اساس، ارتداد و روىگردانى از اسلام، صرفاً تغییر عقیده به حساب نمىآید، بلکه در اثر آن، کلیه ابعاد روحى و فکرى، همه پیوندهاى اجتماعى و سیاسى شخص دچار بحران مىشود. و این دگرگونى عمیق با تغییر هیچ عامل دیگرى در زندگى از قبیل ملیت یا جنسیت قابل مقایسه نیست.
اگر در اینجا عوامل بیرون از جامعه و دولت اسلامى را هم ضمیمه کنیم که با اهداف خاص سیاسى و به انگیزه توسعهطلبى و سلطهجویى بر مسلمانان، آنان را به بازگشت از آیین خود ترغیب و تحریک مىکنند، اهمیت موضوع افزون شده، و چشمپوشى در برابر آن هرگز معقول به نظر نمىرسد.
بنابراین ارتداد، به «تعدى به حقوق دیگران» تعبیر و تفسیر مىشود آثار زیانبار آن در «جامعه» مورد توجه قرار مىگیرد، زیرا ارتداد، محیط پاک عقیده و ایمان را آلوده مىسازد و از این نظر جامعه را در معرض تباهى قرار مىدهد. و با توجه به اینکه «ایمان» و عقیده، نقش بنیادین در رفتار و اخلاق انسانها دارد، از اینرو مرتد نه تنها خود را به شقاوت مىافکند، بلکه با آشکار کردن انحراف خویش، دیگران را نیز در معرض سقوط فکرى و اخلاقى قرار مىدهد:
در این مقاله درباره مبانى معرفتى آزادى عقیده، اصول آزادى عقیده در غرب، آزادى ایمان و آزادى عقل، بررسى آزادى تغییر عقیده و ماهیت کیفر ارتداد مورد بررسى قرار گرفته است.
آزادى عقیده، در بخش تغییر عقیده، داراى ابعاد گوناگون و آثار مختلفى در جامعه است که هیچ آیینى نسبت به آن نمىتواند بىتفاوت باشد. آنچه در دین اسلام، موضوع را از اهمیت مضاعفى برخوردار مىسازد، آن است که دین، مبناى «هویت جمعى» و پیوندهاى اجتماعى مسلمانان است و در روابط خانوادگى، امور مالى، جزایى و جز آنها، تأثیر مستقیم دارد. در قوانین حقوقى اسلام، در زمینه طهارت، ارث، نکاح و طلاق، حدود و قصاص، و بسیارى ابواب دیگر، پیوسته دین عامل تعیین کننده به حساب مىآید و در جامعه دینى و حکومت دینى، «شهروندى» مقولهاى عادى از هویت دینى نیست. به علاوه که در مدیریت جامعه نیز «مذهب» به عنوان شرط اصلى دولتمردان و نیز به عنوان سمتدهنده به برنامهها و فعالیتهاى آنان سهم تعیینکننده دارد. گذشته از آنکه اعتقاد دینى و اسلامى، منبع اصلى تربیت و معنویت در مسلمانان شمرده مىشود و «اخلاق» شاخهاى است که از «عقیده اسلامى» ارتزاق مىکند.
بر این اساس، ارتداد و روىگردانى از اسلام، صرفاً تغییر عقیده به حساب نمىآید، بلکه در اثر آن، کلیه ابعاد روحى و فکرى، همه پیوندهاى اجتماعى و سیاسى شخص دچار بحران مىشود. و این دگرگونى عمیق با تغییر هیچ عامل دیگرى در زندگى از قبیل ملیت یا جنسیت قابل مقایسه نیست.
اگر در اینجا عوامل بیرون از جامعه و دولت اسلامى را هم ضمیمه کنیم که با اهداف خاص سیاسى و به انگیزه توسعهطلبى و سلطهجویى بر مسلمانان، آنان را به بازگشت از آیین خود ترغیب و تحریک مىکنند، اهمیت موضوع افزون شده، و چشمپوشى در برابر آن هرگز معقول به نظر نمىرسد.
بنابراین ارتداد، به «تعدى به حقوق دیگران» تعبیر و تفسیر مىشود آثار زیانبار آن در «جامعه» مورد توجه قرار مىگیرد، زیرا ارتداد، محیط پاک عقیده و ایمان را آلوده مىسازد و از این نظر جامعه را در معرض تباهى قرار مىدهد. و با توجه به اینکه «ایمان» و عقیده، نقش بنیادین در رفتار و اخلاق انسانها دارد، از اینرو مرتد نه تنها خود را به شقاوت مىافکند، بلکه با آشکار کردن انحراف خویش، دیگران را نیز در معرض سقوط فکرى و اخلاقى قرار مىدهد:
فهرست مطالب:
«تأملى بر ماهیت کیفر ارتداد»
رویکرد انکار
رویکرد تحلیل
الف) گرایش سیاسى
ب) گرایش اجتماعى
ج) گرایش فردى
رویکرد تقیید
کیفر ارتداد، حکم حکومتى
حکم حکومتى و شیوه بازشناسى آن
بررسى ماهوى حکم مرتد
الف) فضاى صدور حکم قتل مرتد
ب) قواعد کلّى در باره مرتد
ج) شرایط مختلف ارتداد
ماهیّت تعزیرى حکم مرتد
۱- به کار نگرفتن تعبیر «حدّ» در روایات:
۲- تعبیرات فقها در باره کیفر مرتد
۳- انعطافپذیرى کیفر مرتد در قرآن:
۴- انعطافپذیرى کیفر مرتد در روایات:
نگاه نهایى
منابع:
«تأملى بر ماهیت کیفر ارتداد»
رویکرد انکار
رویکرد تحلیل
الف) گرایش سیاسى
ب) گرایش اجتماعى
ج) گرایش فردى
رویکرد تقیید
کیفر ارتداد، حکم حکومتى
حکم حکومتى و شیوه بازشناسى آن
بررسى ماهوى حکم مرتد
الف) فضاى صدور حکم قتل مرتد
ب) قواعد کلّى در باره مرتد
ج) شرایط مختلف ارتداد
ماهیّت تعزیرى حکم مرتد
۱- به کار نگرفتن تعبیر «حدّ» در روایات:
۲- تعبیرات فقها در باره کیفر مرتد
۳- انعطافپذیرى کیفر مرتد در قرآن:
۴- انعطافپذیرى کیفر مرتد در روایات:
نگاه نهایى
منابع:
آزادى عقیده, اصول آزادى عقیده در غرب, کیفر ارتداد, رویکرد انکار, رویکرد تحلیل, رویکرد تقیید,تحقیق ماهیت كيفر ارتداد,ماهیت كيفر ارتداد ,مقاله ارتداد كيفر ,پروژه ارتداد كيفر ,تحقیق در مورد ارتداد كيفر ,دانلود تحقیق ارتداد كيفر ,پایان نامه پ
فایل های جدید
یکی از تب ها رو انتخاب بکنید