تحقیق ماز ذهني

تحقیق ماز ذهني

تحقیق-ماز-ذهني

دانلود تحقیق با موضوع ماز ذهني،
در قالب word و در 16 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
آزمايش ماز ذهني پيترسن مي باشد كه در اين آزمايش مي خواهيم بدانيم كه كوشش و خطا چه تأثيري روي يادگيري فرد دارد. در اين آزمايش ما به يك ماز نيازمنديم كه ماز ذهني پيترسن « براي بزرگسالان» مي باشد. اين ماز كه از 12 شاخه تشكيل شده است و يك شاخه نيز براي ورود به راه اصلي وجود دارد. شاخه ها در امتداد يكديگر قرار دارند به طوري كه هر شاخه « شاخه قبلي» خود را  قطع مي كند و باعث تشكيل يك راه اصلي و يك راه فرعي مي شود كه هر كدام از راه هاي اصلي و فرعي براي خود اعداد دارند به طوري كه آزمودني در هر شاخه بر سر دو راهي مي رسد. ابتدا آزمايشگر دو عدد 14 و 19 را براي آزمودني مي خواند و او نيز بايد يكي از آنها را انتخاب كند. اگر عدد 14 را انتخاب كرد آزمايشگر اعداد 19 و 21 را براي او مي خواند و اگر آزمودني 19 را انتخاب كرد آزمايشگر دو عدد ديگر را كه بر سر راه آزمودني وجود دارد را براي او مي خواند يعني اعداد 14 و 17 و اين كار را تا بدانجا ادامه مي دهند تا آزمودني به مقصد رسد و بر اثر كوشش و خطا بتواند بدون غلط سه بار از ابتدا به مقصد برسد  آزماينده پاسخهاي آزمودني را ثبت و تعداد غلط هاي او را مي شمارد. اين آزمايش به صورت مطالعه موردي (Case study) بوده و آزمودني مردي 24 ساله مي باشد.
پس از بررس نتايج بدست آمده اين نكته حاصل مي گردد كه آزمودني هر چه به مراحل آخر نزديكتر مي شود (پس از 13 مرحله) از تعداد خطاهاي او كاسته شده و اين فرضيه كه كوشش و خطا باعث يادگيري مي شود تأييد مي گردد.
چكيده تحقيق «ماز u شكل»:
در اين آزمايش (ماز u شكل) سعي ما بر اين است كه نشان دهيم كوشش و خطا چه تأثيري روي يادگيري دارد آيا يادگيري را افزايش مي دهد. در اين آزمايش ما به يك كرونومتر براي ثبت زمان و يك ماز u شكل نيازمنديم. آزمايش با اعلام آمادگي آزمودني شروع مي شود و او بايد انگشت خود را روي مبداء شروع ماز قرار دهد. ماز از  10 مرحله تشكيل شده و هر مرحله شامل يك شكل U مي باشد كه دو راه به سمت راست و چپ دارد كه يكي بن بست است و ديگري راه اصلي و همه آنها به هم مرتبط هستند كه آزمودني بايد آن ها را ارائه دهد تا به مقصد برسد. آزمايشگر بايد زمان و خطاهاي آزمودني را محاسبه كند.
آزمودني بايد اين كار را آن قدر انجام دهد تا پس از سه بار متوالي و بدون خطا مسير ماز را طي كند. تنها در اين صورت است كه مي توان گفت يادگيري صورت گرفته است.
اين آزمايش از نوع مطالعه موردي (Case study) مي باشد كه در آزمايشگاه روانشناسي دانشكده انجام شده است. پس از اتمام  اجراي آزمايش و ثبت نمرات، مراحل آزمايش تجزيه و تحليل شدند  و با هم مقايسه گرديدند كه پس از اين كار نتيجه گرفته مي شود كه آزمودني هر چه به مرحله پاياني (مرحله 15) نزديكتر مي شود از تعداد خطاهاي او كاسته شده و زمان نيز از 45 ثانيه به 15 ثانيه كاهش يافته است. پس اين فرضيه كه تكرار و تمرين موجب كاهش زمان و افزايش يادگيري مي شود تأييد مي گردد.

مقدمه:
حافظه از بعضي جهات مركز شناخت است. بدون حافظه شناخت چندان معنايي ندارد، زيرا هيچ كدام از محصولات آن باقي نخواهد ماند. روان شناسان بين سه نوع حافظه تمايز قائل اند: حسي كوتاه مدت (فعال) و بلندمدت.
داشتن اطلاعات در حافظه براي قابل كاربرد كردن آن كافي نيست؛ اطلاعات براي در دسترس بودن بايد سازماندهي شود. شايد به همين دليل اكثر افراد چيزهاي كمي از دوران كودكي خود به ياد دارند. سازمان دهي زماني واقع مي شود كه اطلاعات از حافظه فعال (كوتاه مدت) به حافظه طولاني مدت از طريق فرآيند رمزگذاري منتقل شود؛ فرآيندي كه اطلاعات از طريق آن با طرحواره و مفاهيم قابل دسترس تعبير و تفسير مي‌شود براي مثال فرض كنيد از كودكي خواسته مي شود نام تك تك پادشاهان ايراني را بگويد (از حفظ كند). او بحاي اينكه همه را جداگانه از بر كند آنها را به سلسله هاي مختلف تقسيم مي نمايد، چون مي داند كه بدين وسيله بهتر مي تواند از عهده حفظ كردن آنها برآيد.....

دانلود فایل


تحقیق ماز ذهني

تحقیق ماز ذهني,تحقیق در مورد ماز ذهني,دانلود تحقیق ماز ذهني,پروژه ماز ذهني,مقاله ماز ذهني,پایان نامه پیرامون ماز ذهني,تحقیق روانشناسی ماز ذهني,تحقیق روانشناسی

روان شناسی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید