تحقیق اختلالات اسید و باز مبحث تفسير گازهاي خون شرياني

تحقیق اختلالات اسید و باز مبحث تفسير گازهاي خون شرياني

تحقیق-اختلالات-اسید-و-باز-مبحث-تفسير-گازهاي-خون-شرياني

دانلود تحقیق با موضوع اختلالات اسید و باز مبحث تفسير گازهاي خون شرياني،
در قالب word و در 58 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
سیستم بافری بیکربنات 
مهمترین بافر مایع خارج سلولی است برای آنکه PH این مایع در حد طبیعی باقی بماند،به ازای هر مولکول اسید کربنیک باید 20 یون بیکربنات وجود داشته باشد
میزان بیکربنات پلاسما24mEq/Lاست و به ازای هر 1mmHg فشار نسبی Co2،0.03mEq اسید کربنیک در پلاسما به حالت محلول وجود دارد،یعنی با PCo2=40mmHg،مقدار H2Co3 برابر با 1.2mEq/Lخواهد بود .
 یستم تنفسی 
این سیستم دارای عملکردی فوری در اصلاح اختلالات اسید و باز است به محض بروز تغییر در PH خون،سیستم تنفس از طریق احتباس یا دفع Co2 وارد عمل می شود.اگر PH خون شدیدا اسیدی شود ، سیستم اعصاب مرکزی تحریک شده،تعداد و عمق تنفس را افزایش می دهد و بدین ترتیب میزان دفع Co2 افزایش و متعاقبا سطح Co2 خون کاهش می یابد.کاهش Co2 طبق فرمول زیر موجب پیشرفت واکنش I به سمت چپ شده نجر به کاهش یون H+ و متعاقبا افزایش PH می شود برعکس اگر PH شدیدا قلیایی شود ، پاسخ سیستم عصبی مرکزی بصورت کاهش تعداد و عمق تنفس خواهد بود که متعاقبا موجب احتباس Co2 و افزایش سطح Co2 در گردش خون می شود.افزایش Co2 موجب پیشرفت واکنش I به سمت راست شده و منجر به افزایش یون H+ و متعاقبا کاهش PH می گردد.
واکنش I :
 
سیستم کلیوی 
سلول های بدن دائما در حال آزاد کردن اسیدهای متابولیک بداخل گردش خون هستند . سلول های توبولار کلیه این اسید های متابولیک را توسط ترشح یون هیدروژن و باز جذب یون بیکربنات دفع می کنند،این عمل کلیه منجر به اسیدی شدن ادرار می شود.اگر ادرار خیلی اسیدی شود به سلول های اپیتلیال مجاری ادراری صدمه می زند . بدن دارای دو مکانیسم برای دفع یون هیدروژن به ادرار است،بدون آنکه تغییر حادی در PH ادرار ایجاد شود.اولین مکانیسم شامل بافر هایی است که در مایع توبولی وجود دارند و با تعدادی از یون های هیدروژن که به داخل ترشح می شوند ترکیب می گردند.دومین مکانیسم شامل ساخت آمونیوم( NH3 ) توسط سلول های توبولی کلیه است.پس از ساخته شدن آمونیوم در سلول ها،این ماده به داخل مایع توبولی منتشر می شود و با یون H+ ترکیب شده ، یون آمونیوم را آزاد می سازد.این دو مکانیسم به کلیه اجازه می دهد غلظت یون بیکربنات مایع خارج سلولی را توسط دفع اسید های متابولیک از طریق ادرار،تنظیم نماید.زمانی که PH خون کاهش یابد،کلیه با دفع اسید های حاوی یون H+(HCl و NH4Cl) و احتباس بازهای حاوی یون هیدروکسیل(NaHCo3)،مجددا PH را تنظیم می نمایند.
زمانی که PH خون افزایش یابد،کلیه با دفع باز های حاوی یون هیدروکسیل NaHCo3 و احتباس اسیدهای حاوی یون هیدروژن HCl ،مجددا PH را تنظیم می کند.

دانلود فایل


تحقیق اختلالات اسید و باز مبحث تفسير گازهاي خون شرياني

اختلالات اسید و باز مبحث تفسير گازهاي خون شرياني, دانلود تحقیق اختلالات اسید و باز مبحث تفسير گازهاي خون شرياني, تحقیق در مورد اختلالات اسید و باز مبحث تفسير گازهاي خون شرياني, تحقیق اختلالات اسید و باز مبحث تفسير گازهاي خون شرياني, تحقیق درباره اختل,,,

پزشکی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید