تحقیق گيربكس اتوماتيك خودرو

تحقیق گيربكس اتوماتيك خودرو

تحقیق-گيربكس-اتوماتيك-خودرو

دانلود تحقیق با موضوع گيربكس اتوماتيك خودرو،
در قالب word و در 153 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
مقدمه 
اگر حركت خودروها فقط با سرعت زياد صورت مي‌گرفت و نيز حركت فقط در جاده‌هاي مسطح انجام مي‌شد در اين صورت اگر قدرت توليدي موتور مستقيما به چرخها منتقل مي‌شد، موتور قادر بود تا اتومبيل را به حركت درآورد اما وقتي كه خودرو مي‌خواهد از حال سكون شروع به حركت نمايد و يا هنگامي كه در سربالائي تند در حركت است موتور قادر به تامين گشتاور مورد نياز براي به حركت در آوردن چرخها، نخواهد بود در اين جاست كه نياز به يك سيستم افزايش دهنده گشتاور احساس مي‌شود همين احساس نياز باعث شده است تا وسيله‌اي بنام گيربكس ابداع شود و همانند يك اهرم مكانيكي عمل مي‌كند و با افزايش گشتاور، سرعت را كاهش مي‌دهد و برعكس. 
وقتي مسير انتقال قدرت در خودرو را در نظر بگيريم مي‌بنييم كه گيربكس در اين مسر نقش يك عضو واسطه را دارد، يعني نه توليد كننده توان است و نه مصرف كننده آن. 
مسير انتقال قدرت، شامل اجزاء محرك بين فلايويل موتور و چرخهاي محرك مي‌باشد. كه شامل كلاچ، گيربكس،‌ كاردان ، قفل كاردان،‌ديفرانسيل و اكسل عقب مي‌باشد. در اين مسير قدرت، نسبت دنده‌هاي گيربكس و ديفرانسيل به كار برده شده تا دور موتور را كنترل نموده و گشتاور لازم را توليد نمايد. 
گيربكس يك تغيير دهنده گشتاور است و متناسب با بار وسيله نقليه،‌گشتاور و دور خروجي از موتور را تغيير مي‌دهد. 
منظوراز گشتاور عبارت است از نيروي پيچشي كه براي چرخاندن محور بر آن وارد مي‌شود. (اشكال الف و ب) 
شكل الف: براي حركت اتومبيل به گشتاور نياز است. 
گشتاور عبارتست از نيروي پيچش وار به محور كه 
در شكل با دست نشان داده شده است. 
شكل ب: براي به حركت درآوردن اتومبيل در
 سربالايي گشتاور موتور كافي نيست و بايد
آن را با يك وسيله مبدل گشتاور افزايش داد. در 
اين شكل نيروي پيچش دست از طريق دنده 
افزايش حاصل نموده است. 
به طور كلي گيربكس اعم از دستي يا اتوماتيك نقش عمده‌اي در عملكرد (performance) اتومبيل دارد منظور از عملكرد آن دسته از خصوصيات اتومبيل است كه به صورت كمي قابل بيان هستند مانند سرعت و شتاب، خصوصيات ديناميكي نظير قابليت هدايت و كنترل (Handling) يا كيفيت سواري (Ride) كه به صورت كيفي ارزيابي مي‌شوند جزو عملكرد اتومبيل منظور نمي‌شوند. به همين ترتيب وقتي صحبت از عملكرد موتور اتومبيل مي‌شود كمياتي چون قدرت (Power) و گشتاور (Torque) توليد شده توسط موتور مورد نظر است و كيفياتي چون نرمي و يا خشن بودن كاركرد موتور جزو عملكرد آن در نظر گرفته نمي‌شود. 
گيربكس اتوماتيك تمام وظايف گيربكس دستي را به نحو احسن انجام مي‌دهد و علاوه بر آن داراي مزاياي است كه بارزترين آن راحتي رانندگي با اتومبيلهاي داراي گيربكس اتوماتيك است و اين براي انسان رفاه طلب امروزي،‌مطلوب‌تر است. ديگر مزيت گيربكس اتوماتيك در اينست كه چون ارتباط بين موتور و گيربكس از طريق ناز بالشي به نام مبدل گشتاور صورت مي‌گيرد و هيچ ارتباط صلب و مكانيكي بين اين دو وجود ندارد به همين دليل ضربه‌ها و ارتعاشات چه از جانب موتور و چه از جانب چرخها وقتي به مبدل مي‌رسند، خنثي شده و از بين مي‌روند. اين خصيصه باعث مي‌شود تا استهلاك اجزاي گيربكس و مجموعه هاي مرتبط با آن بسيار كاهش پيدا كند. 
گيربكس‌هاي اتوماتيك با اين خصيصه‌هاي ارزشمند روز به روز مسير تكامل و پيشرفت را در صنعت خودروسازي طي كرده‌اند و از مدلهاي اوليه كه داراي اهرم تعيين وضعيت دنده بودند به مدلهاي پيشرفته امروزي رسيده‌اند كه ميني كامپيوترها، همه تصميم گيريهاي لازم براي انتخاب دنده را انجام مي‌دهند و اين كنترل دقيق و هوشيار سبب مي‌شود تا موتور و گيربكس در مناسب‌ترين وضعيت قرار گرفته و از اتلاف سوخت و يا وارد شدن فشار بر موتور جلوگيري شود و باعث بهبود اقتصاد سوخت و كاهش آلايندگي موتور مي‌شود. بر شمردن اين محاسن كه همگي مهم و با ارزشند شايد اهميت كار و تحقيق بر روي گيربكس اتوماتيك و وظيفه صنعت خودروسازي را به عنوان صنعت پايه كشور، در اين زمينه و در اين مقوله، تا حدي روشن و آشكار گرداند. در اين پروژه قسمتهاي مختلف گيربكس اتوماتيك هم از حيث ساختار و هم از حيث عملكرد مورد بررسي و تجزيه تحليل قرار گرفته است. براي كسي كه مي‌خواهد به صورت علمي بداند گيربكس اتوماتيك چيست و چگونه كار مي‌كند مطالعه اين مطالب مفيد خواهد بود. 

دانلود فایل


تحقیق گيربكس اتوماتيك خودرو

گيربكس اتوماتيك خودرو, دانلود تحقیق گيربكس اتوماتيك خودرو, تحقیق در مورد گيربكس اتوماتيك خودرو, تحقیق گيربكس اتوماتيك خودرو, تحقیق درباره گيربكس اتوماتيك خودرو, تحقیق راجع به گيربكس اتوماتيك خودرو, تحقیق آماده گيربكس اتوماتيك خودرو, تحقیق در مورد گير,,,

مهندسی مکانیک

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید