پاورپونیت آماده; مدل هفت عاملی روانی- زیست شناختی شخصیت رابرت کلونینجر

پاورپونیت آماده; مدل هفت عاملی روانی- زیست شناختی شخصیت رابرت کلونینجر

مطالب اسلایدهای ابتدایی این پاورپوینت به شرح زیر است

 


تعداد اسلاید : 76 اسلاید

(قل کلّ يعمل على شاکلته) اسراء / 84هر کس بر اساس آنچه در ساختار روانى ـ بدنى او شکل گرفته عمل مى کند. مقدمه :
  در سه ربع اول قرن حاضر درباره شخصیت نظریه‌های متعدد و گوناگون آورده شده است. بطوری که تعاریف مختلفی برای شخصیت ارائه شده است که ناشی از گوناگونی این نظریه‌هاست که صاحبانشان نظرات متفاوتی از چگونگی تشکیل و تحول شخصیت و مفاهیم انگیزشی رفتار آدمی دارند. نظریه‌های مربوط به شخصیت هر چند که باهم فرق دارند، در مواردی و در اصولی نزدیک به یکدیگرند و تا حدی همانند هستند. از این رو چنین به نظر می‌رسد که می‌توان آنها را با توجه عامل یا عواملی که در هر کدام مهمتر از عوامل دیگر پنداشته شده‌اند، طبقه بندی کرد. ولی لازم است خاطرنشان سازیم که هیچ طبقه بندیی ، به خصوص در مورد نظریه‌های مربوط به شخصیت ، نمی‌تواند خالی از عیب و نقص باشد و قطعی محسوب شود. نظریه‌ای که به یک اعتبار در طبقه‌ای آمده است، ممکن است به اعتباری دیگر در طبقه‌ای دیگر قرار گیرد و این خود دلیل اختلاف طبقه بندیهایی است که تاکنون صورت گرفته است.

شخصیت چیست؟
     سوال اصلی در مطالعه شخصیت (Personality) و نظریه‌های شخصیت این است که شخصیت چیست؟ با وجود مطالعات و تحقیقات زیاد به دلیل پیچیدگی شخصیت که ناشی از پیچیدگی انسان است هنوز پاسخ واحد یکسانی به این سوال داده نشده است و به همین دلیل نظریه‌های مختلفی پیرامون این موضوع شکل گرفته است که می‌توان آنها را در هشت رویکرد اصلی روانکاوی ، تیپ شناسی ، رفتاری ، یادگیری اجتماعی ، تحلیل عاملی ، شناختی ، انسان گرایی و رویکرد حیطه محدود مورد بررسی قرار داد.

نظریه زیست شناختی  
نظریه‌های زیست شناختی شخصیت(personality biological theories)جایگاه ویژه ای در متون روان‌شناسی جهان دارد اما به نظر می‌رسد در متون فارسی،توجه به شخصیت از دیدگاه‌ زیستی، به استثنای تلاش‌های پراکنده، همواره مورد غفلت بوده‌ است.گرایش ذهنی(به ویژه روان کاوی)در تحلیل رفتار آدمی، سال‌های متمادی گرایش غالب در میان روان شناسان جهان و ایران‌ بوده است. اینک نظریه‌های زیست شناختی‌ شخصیت بر پایه‌های علمی محکمی تکیه زده است؛پایه هایی که‌ بدون تلاش و پافشاری افرادی مثل هانس آیزنک، جفری‌گری، نیومن،رابرت کلونینجر و دیگران نمی‌توانست شکل گیرد.
شخصیت اشاره ای است به تمام راه هایی که شخص به وسیله آن از طریقی انحصاری شکل گرفته و با محیط همواره در حال تغییر درونی و بیرونی تطابق می یابد.
درک و بینش نسبت به شخصیت افراد، زمینه ای روان زیست شناختی را فراهم می آورد که در آن زمینه، رفتار و روابط اشخاص می تواند به عنوان فرآیندی انطباقی، پیچیده و کاملا قابل فهم گردد. تعاریف اولیه و واژه شناسی
کلمات شخصیت، مزاج، منش، انگیزش و روان اغلب به عنوان جایگزین یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. این امر، گمراه کننده و غیر ضروری است. در این قسمت این مفاهیم برای تمایز و تصریح از یکدیگر مورد بررسی مجدد قرار می گیرند.
مشخصه عمومی تمام تعاریف موجود از شخصیت این است که همگی کارکردی یا فونکسیونل هستند. به این معنا که روی سئوالات مرتبط با انگیزش و تطابق ذهنی ارگانیسم تمرکز دارند.
آلپورت به نحو اختصاصی تری شخصیت را با این مضامین مورد تعریف قرار داد:<br< div="">

دریافت فایل


پاورپونیت آماده; مدل هفت عاملی روانی- زیست شناختی شخصیت رابرت کلونینجر

مدل هفت عاملی روانی زیست شناختی شخصیت رابرت کلونینجر

کتاب ، جزوه

فایل های جدید