تحقیق در مورد شكوفايي خلاقيت کاربردي

تحقیق در مورد شكوفايي خلاقيت کاربردي

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 12 صفحه


 قسمتی از متن .doc : 

 

شكوفايي خلاقيت کاربردي

چكيده

در دوران آموزشي، چه در مدرسه و چه در دانشگاه هيچگاه اين موضوع که چگونه تفکر خلاق داشته باشيم، مورد توجه واقع نمي‏شود و صرفا از ما خواسته مي‏شود که موضوعات ارائه شده را همانگونه که بيان شده است، دقيق و بدون هيچگونه خلاقيت و نوآوري به استاد تحويل دهيم. اين مقاله در پي‏آن است در وهله اول اهميت اين موضوع را روشن کند و سپس با شناخت تواناييهاي ذهني، روشهايي را براي تقويت تفکر خلاق ارائه دهد . در ادامه نقش اين تفکر در برقراري ارتباطات مناسب و همچنين نحوه دست‌يابي به اين تفکر مورد بررسي قرار مي‏گيرد .

بسياري از مردم به اشتباه بر اين باورند که به وسيله کامپيوتر مي‏توان بدون بهره‏گيري از همان مهارتهاي حل مسئله که تاکنون مورد استفاده بوده‏اند، مبادرت به حل مسائل پيچيده نمود.ولي براي بهره جستن از امکانات کامپيوتر مي‏بايد تواناييهاي حل مسئله را در خود تقويت کنيم.اگر ما مغز خود را در مسير طرح سؤال ، جست و جو وخلاقيت قرار دهيم، ميزان بهره‏وري خود را افزايش داده‏ايم.

با بکارگيري مهارتهاي حل خلاقانه مسئله راه حلهاي نوآورانه و افکار جديد براي حل مسئله يا نيازي مشخص،به ذهن خطور مي‏کند.چنين افکاري از راه‏حلهاي معمول کاملاً متمايزند و کيفيت بالاتري دارند.از آنجا که مهارتهاي حل مسئله، افکار تحليلي و تخيلي را در هم مي‏آميزد، باعث ايجاد تعادل در تفکر مي‏شود.همان گونه که تفکر شهودي براي دست‌يابي به نتايج برتر حائز اهميت است،تفکر انتقادي و ساختاري نيز داراي اهميت است.

تعريف خلاقيت - آلبرت رنت گيورگي : خلاقيت عبارت است از نگاهي متفاوت به پديده‏هايي كه ساير مردم نيز آنها را مي‏نگرند. - ادوارد : خلاقيت ارتباط بين تصوير و انديشيدن ايده‏هاي نو و ارائه محصول ، فرايند و خدمات نوآورانه است.- ويليام جي ريف (استاد و مدير مهندسي سيستم‏هاي کارخانه‏اي جنرال‏موتورز) : خلاقيت واکنشي اکتسابي در برابر موقعيت است که از انرژي اطلاعات و ديگر منابع ضروري براي يک مسئله نشأت مي گيرد.

ويژگيهاي ‏تفكر ‏در چهار ربع مغزويژگيهاي تفكر تحليلي‏ ربع اول:تفكر ربع اول، واقعي، تحليلي، كمي، فني، منطقي، استدلالي و انتقادي است. اين ربع با تحليل داده‏ها، ارزيابي ريسك، آمار، بودجه هاي مالي و محاسبات، همچنين با سخت افزار فني،‌حل مسئله تحليلي و تصميم گيري بر اساس منطق و استدلال سروكار دارد. فرهنگ ربع اول، ماده‏گرايانه، آكادميك (آموزشگاهي) و مستبدانه است. اين ربع، عملكردگرا است. موضوع ها و حرفه هاي مورد پسند: افرادي كه تفكر ربع اول را ترجيح مي‌دهند، ترجيحاتي نيز براي موضوعهاي خاصي در حرفه هاي مشخص دارند. قلمروهاي درسي مورد پسند آنها، حساب، جبر، و حسابداري به علاوه علوم و فناوري است. و درمجموع، مهندسان، دانشمندان كامپيوتر، تحليل گران و تكنسين ها، بانكداران و فيزيكدانان، تفكر ربع اول را ترجيح مي دهند. افرادي كه تفكر ربع اول دارند، درباره « خط پايان» يا « دريافت واقعيتها» يا « تحليل انتقادي» صحبت مي‌كنند. به اين افراد « خوره اعداد» يا « ماشين هاي انساني» گويند.پاي استدلاليون چوبين بود پاي چوبين، سخت بي تمكين بود (مولانا) اگر شما يك متفكر ربع اول باشيد، ترجيح مي‌دهيد به صورت زير بياموزيد و رفتار كنيد:- جمع آوري داده ها و اطلاعات. - سازماندهي منطقي اطلاعات در يك چارچوب، نه تا آخرين جزء.- گوش كردن به سخنرانيهاي اطلاعاتي.- مطالعه كتب درسي ( بيشترين كتب درسي براي متفكرين ربع اول نوشته شده اند.)- مطالعه مسائل و راه حلهاي نمونه.- تفكر همراه با توليد ايده.- انجام تحقيقات كتابخانه‏اي.- انجام تحقيق با استفاده از روش علمي.- فرضيه سازي و سپس آزمون فرضيه براي اينكه دريابيد آن فرضيه درست است يا نه .- قضاوت در مورد ايده ها بر اساس واقعيات‌، معيارها و استدلال منطقي.- انجام مطالعات موردي فني.- انجام مطالعات موردي مالي.- سر و كار داشتن با سخت افزار و اشيا تا با افراد.- سر و كار داشتن با واقعيت و زمان حاضر تا با امكانات آينده. - سفر به فرهنگ هاي ديگر براي مطالعه مصنوعات فني.فعاليتهايي براي تمرين تفكر ربع اول: - در مورد موضوع يا مسئله اي خاص، اطلاعات جمع آوري كنيد.- اطلاعات جمع آوري شده را به طور منطقي دسته بندي كنيد.- نمودار، فلوچارت و طرح كلي از اطلاعات و داده ها تهيه كنيد.- در مورد موضوعي خاص، يك تحقيق كتابخانه اي يا ساده انجام دهيد.- با مطالعه در مورد ماشيني كه زياد مورد استفاده قرار مي گيرد، كاركرد آن را دريابيد.- اجزاي يك وسيله كوچك از كارافتاده را از هم جدا كنيد. كشف كنيد كه با هر يك از اجزا چه كاري مي توانيد انجام دهيد.- يك موقعيت مسئله اي جاري را در نظر بگيريد و آن را به اجزاي اصلي اش تجزيه كنيد.ويژگيهاي تفكر در ربع دوم:تفكر ربع دوم، سازمان يافته، با توالي، كنترل‏شده، برنامه‏ريزي شده، محافظه‏كار، ساختاريافته، مشروح، منظم و با پشتكار است. سروكار آن با اجرا، طراحي تاكتيكي، شكل سازماني، حمايت، به اجرا در آوردن راه حل، حفظ وضع موجود واگرهاي امتحان پس داده است. فرهنگ آن سنتي، بوروكراتيك و قابل اعتماد است. توليدگرا و وظيفه طلب است. موضوعها و حرفه هاي مورد پسند:افرادي كه تفكر ربع دوم را ترجيح مي‌دهند، دوست دارند كه موضوعات مختلف بسيار ساختاريافته و با توالي سازماندهي شده باشند. طراحان، بوروكرات‏ها، مديران اجرايي و دفترداران، نمايانگر تمايل فكري ربع دوم هستند. افرادي كه ربع دوم را ترجيح مي‌دهند، درباره « ما همواره اين كار را به اين صورت انجام داده ايم» يا « قانون و نظم» يا « خود انضباطي» و يا « آن را بي خطر بازي كن» صحبت مي كنند. آنها را « مشكل پسند (ايرادگير)» و يا « سخت كوش» مي‏نامند.اگر شما يك متفكر ربع دوم باشيد، ترجيح مي‏دهيد به صورت زير ياد بگيريد و عمل كنيد:- پيروي از دستورالعملها به جاي سعي بر انجام كاري به روشي متفاوت.- انجام مسائل تكراري و مشروح تكليف.- آزمون تئوري ها و روشها به منظور يافتن اشكالات آنها.- انجام قدم به قدم كار آزمايشگاهي.- نگارش گزارش با توالي درباره نتايج آزمايشها.- استفاده از يادگيري و آموزش برنامه ريزي شده.- يافتن كاربردهاي عملي دانش فرا گرفته شده؛ تئوري كافي نيست.- طراحي پروژه ها: زمان بندي كردن، سپس اجرا مطابق با برنامه.


دریافت فایل


تحقیق در مورد شكوفايي خلاقيت کاربردي

تحقیق در مورد شکوفایی خلاقیت کاربردی ,شکوفایی خلاقیت کاربردی,دانلود تحقیق در مورد شکوفایی خلاقیت کاربردی ,شکوفایی,خلاقیت,کاربردی

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید