دینا فایل / تحقیق در مورد موتورهاي القائي
تحقیق در مورد موتورهاي القائي
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 15 صفحه
قسمتی از متن .doc :
موتورهاي القائي
مقدمه
در اكثر كارخانجات و صنايع در سراسر جهان از موتورهاي القائي (اندوكسيوني) استفاده ميشود، به خصوص در مواقعي كه به موتور نسبتاً بزرگي نياز داشته باشيم از موتورهاي القائي سه فاز استفاده ميگردد. اين موتورها داراي مزاياي زير هستند.
الف: قابليت اطمينان آنها زياد است.
ب: ارزان هستند.
ج: ساخت آنها ساده است.
اين موتورها را اصولاً فراريس در سال 1885 اختراع نمود اما نام تسلا كه در سال 1886 تئوري اين موتورها را بيان نمود بيشتر به چشم ميخورد.
ساختمان موتورهاي القائي CONSTRUCTION
موتورهاي القائي سه فاز از دو قسمت اساسي تشكيل شدهاند:
الف: قسمت ثابت به نام استاتور
ب: قسمت دوار به نام رتور
استاتور موتورهاي القائي سه فاز
استاتور اين گونه ماشينها حاوي شيارهائي ميباشد كه درون آنها سيم پيچي سه فازي جاسازي شده و با توجه به نحوه اين سيم پيچي، موتورهاي القائي سه فاز دوقطبي، 4 قطبي 6 قطبي و ... حاصل ميگردند.
فيالمثل ميتوان گفت كه در موتور 4 قطبي دو قطب مثبت (شمال) و دو قطب منفي (جنوب) وجود دارد.
رتور موتورهاي القائي سه فاز
رتورهاي متداول در اين گونه ماشينها به قرار زير است:
الف: رتور قفس سنجابي ساده
ب: رتور قفس سنجابي مضاعف
ج: رتور سيم پيچي شده
رتور قفس سنجابي ساده
متداولترين رتور براي موتورهاي القائي سه فاز همين رتور قفس سنجابي ساده ميباشد، زيرا شباهت زيادي به قفس سنجاب دارد. اين گونه رتورها از ميلههاي مسي تشكيل شده كه در شيارهاي رتور جاسازي ميشوند و همانطور كه در شكل پيداست بدنه رتور (قسمت فلزي) كه به صورت مورق ساخته ميگردد نشان داده شده است.
رتور قفس سنجابي مضاعف
در برخي از موتورهاي القائي سه فاز رتورهائي از نوع قفس سنجابي مضاعف وجود دارد و اين گونه رتورها از دو سري ميله تشكيل شدهاند.
الف: سري اول ميلهها از نوع برنج بوده و در نزديك سطح رتور تعبيه ميشود و به ميلههاي خارجي موسوماند.
ب: سري دوم ميلهها از جنس مس بوده و در زير سري اول و در داخل شيارهاي رتور نصب ميگردند و به ميلههاي داخلي موسوماند.
بايد خاطرنشان ساخت كه:
الف: مقاومت ميلههاي برنجي يا ميلههاي خارجي (سري اول) از مقاومت ميلههاي مسي (سري دوم) بيشتر است.
ب: چون ميلههاي مسي يا ميلههاي داخلي (سري دوم) به هم نزديكتر هستند لذا راكتانس نشتي آنها نسبت به ميلههاي برنجي (ميلههاي خارجي) بيشتر خواهد بود براي آنكه بهتر درك كنيم چرا رتور قفس سنجابي مضاعف مشخصه موتور را بهبود ميبخشد به مطالب زير توجه ميكنيم:
الف: فركانس جريان رتور در لحظات راهاندازي زياد است (معادل فركانس منبع تغذيه موتور) وقتي سرعت موتور زياد شد فركانس جريان رتور كم ميشود (نزديك صفر)
ب: در راهاندازي ميلههاي خارجي جريان بيشتري ميكشند زيرا كل اَمپدانس آنها كمتر است و چون R در ميلههاي خارجي از X بيشتر است لذا ضريب توان مدار بالا است و تركيبي از جريان زياد و ضريب توان بالا گشتاور يا كوپل راهاندازي نسبتاً خوبي ايجاد ميكند.
ج: در سرعتهاي بالا تمامي جريان از ميلههاي داخلي عبور ميكند و در فركانسهاي كم از راكتانس اين ميلهها ميتوان صرفنظر كرد و مشخصه خوبي در سرعتهاي بالا پديدار ميشود.
رتورهاي سيم پيچي شده
در اين گونه رتورها در شيارهاي رتور سيم پيچ تعبيه شده است و ميتوان در اين گونه رتورها مقاومت خارجي از طريق حلقههاي لغزان به سيم پيچهاي رتور متصل ساخت و به اين گونه مقاومتهاي خارجي گاهي رئوستاي حلقههاي لغزان نيز گفته ميشود.
در اين گونه اتصالات به راحتي ميتوان مقاومت رتور را تغيير داد و مشخصه جالبي در لحظات راهاندازي و بهرهبرداري از ماشين بدست آورد.
در شكل زير شماي ساده اين گونه رتورها را نشان ميدهد و بايد در اين گونه رتورها نكات زير را به خاطر داشت.
تحقیق در مورد موتورهای القای ,موتورهای القای,دانلود تحقیق در مورد موتورهای القای ,موتورهای,القای