ارتباطات و اطلاعات و هم‌گرا شدن آن‌ها، ظهور اینترنت

ارتباطات و اطلاعات و هم‌گرا شدن آن‌ها، ظهور اینترنت

پیشگفتار

بدون شک گسترش و توسعه روزافزون دو فناوری ارتباطات و اطلاعات و هم‌گرا شدن آن‌ها، ظهور اینترنت و چند رسانه‌ها دلیل توفیقاتی است که بشرامروز، شاهد آن است و موجب نام‌گذاری عصر حاضر به عصر اطلاعات گردیده ولی قطعاً اگر بحث به اشتراک گذاشتن اطلاعات مطرح نبود هرگز این فناوری‌ها عمومیت نمی‌یافت و امروز شاهد اتصال رایانه خانه‌های روستایی یا به دور افتاده آفریقا به اینترنت نبودیم. انبوه اطلاعات موجود در شبکه‌های عمومی خصوصاً اینترنت، موجب گشته تا آحاد مختلف مردم در گوشه و کنار دنیا راغب به عضویت در این شبکه‌ها گردند. این امکان عظيم در توسعه‌های مرتبط با فنّاوری‌های گوناگون، منجر به شکل‌گیری جامعه نوینی شد که امروز از آن به نام جامعه اطلاعاتی یاد   می‌شود .

تفاوت این عصر با سایر اعصار را بایستی در سرعت تغییرات فناوری‌ها ، رشد سریع و چشمگیر علوم و همهاین‌ها را باید مدیون دسترسی سریع و همگانی به اطلاعات دانست . دسترسی گسترده همگانی به اطلاعات، موجب شکوفایی استعدادهای نهفته گردیده و در سایه شکوفایی استعدادها ست که موفقیت‌های بشری شکل می‌گیرد و هر روز اصول جدیدی معرفی می‌شود و هر دم از این باغ بري مي رسد.

هیچ کشوری جز در سایه بلوغ فکری مردم خود به توسعه پایدار و همه‌جانبه دست نخواهد یافت به بلوغ فکری تنها از طریق افزایش اطلاعات حاصل می‌شود . نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه کشورها به عنوان ابزاری برای اشتراک اطلاعات و دسترسی همگانی به انبوه اطلاعات جهانی بر کسی پوشیده نیست و بر عقلای جامعه است تا در توسعه و گسترش آن از هیچ کوششی دریغ نورزند .

کوتاه‌ترین راه برای دستیابی به توسعه به کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات، رفع موانع پیش روی آن است. ورود به این عرضه،بدون رویکردی نظام‌مند و تدوین معماری فناوری ارتباطات و اطلاعات و برنامه‌های مدون و مبتنی بر معماری، می‌تواند کشور را با چالش‌هایی مواجه سازد که خروج از آن‌ها مشکل و گاهی ناممکن خواهد بود . در کنار چالش‌های فرهنگی و اجتماعی -که جای دارد در مجالی دیگر به طور جامع مورد بحث قرار گیرد -بزرگ‌ترین چالش را می‌توان مرتبط با امنیت فضایی دانست که این فناوری‌ها ایجاد می‌کنند و از آن با نام امنیت فضای تبادل اطلاعات زیادی کرده‌ایم.

امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور به عوامل متعددی وابسته است به اقدامات مختلفی در سطح ملی و بخشی نیاز دارد که پرداختن به آن‌ها موضوع سند راهبردی امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور است ولي -به موازات ایجاد زیرساخت‌های امنیتی در سطح ملی از قبیل نظام تأیید هویت الکترونیکی (CA_PKI) ، مثال تشخیص مخاطرات و مقابله با تهدیدات ... و ایجاد سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی امری لازم و ضروری است . این مهم با بخشنامه معاون اول رئیس جمهور به کلیه دستگاه‌ها در حال شکل‌گیری است.

تعداد صفحات:83

فایل به صورت وورد می باشد


دریافت فایل


ارتباطات و اطلاعات و هم‌گرا شدن آن‌ها، ظهور اینترنت

ارتباطات و اطلاعات و هم‌گرا شدن آن‌ها, ظهور اینترنت

علوم پایه

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید