تحقیق درمورد احاديث خمس و زكات

تحقیق درمورد احاديث خمس و زكات

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 4 صفحه


 قسمتی از متن .doc : 

 

حضرت امام علي (ع)

270 - [16] وروی انه ذکر عند عمر بن الخطاب فی ايامه حلی الکعبه و کثرته ، فقال قوم : [1] لو اخذته فجهزت به جيوش المسلمين کان اعظم للاجر، و ما تصنع الکعبه بالحلی ? [2] فهم عمر بذلک ، و سال عنه امير المؤمنين (ع) ، فقال (ع) : [3] ان هذا القرآن انزل علی النبی [ص ] ، و الاموال اربعه : [4] اموال المسلمين فقسمها بين الورثه فی الفرائض ، [5] و الفی ء فقسمه علی مستحقيه و الخمس فوضعه الله حيث وضعه ، [6] و الصدقات فجعلها الله حيث جعلها و کان حلی الکعبه فيها يومئذ ، [7] فترکه الله علی حاله ، و لم يتکره نسيانا ، و لم يخف عليه مکانا ، [8] فاقره حيث اقره الله و رسوله فقال له عمر : لولاک لا فتضحنا و ترک الحلی بحاله

[16] مي گويند : در ايام خلافت عمربن خطاب در نزد او از زيورهاي کعبه و کثرت آن سخن به ميان آمد . گروهی گفتند : [1] اگر آن را مي گرفتی و لشکرهای مسلمين را مجهز مي ساختی اجرش بزرگتر بود کعبه زيور و زينت برای چه مي خواهد ؟ [2] عمر نيز تصميم گرفت که چنين کند و در اين باره از اميرمؤمنان سؤال نمود . آن حضرت در پاسخ فرمود : اين قرآن بر پيامبر صلی الله عليه و آله و سلم نازل شد در حالیکه [3] چهار نوع مال وجود داشت اموال مسلمانان که آنها را طبق دستور قرآن بين ورثه تقسيم فرمود [5] فيي ء که آن را بر مستحقان آن بخش نمود خمس که آنرا در مورد خود قرار داد [6] و صدقات که آنها را نيز در مواردش صرف کرد . و در آن هنگام زيورهای کعبه بر آن بود [7] و خداوند آنرا بر همان حال گذاشت نه اينکه از روی فراموشی آن را گذاشته باشد و وجودش بر او مخفی باشد . [8] بنابراين تو هم آن را بر همان حال که خدا و پيامبرش آنرا قرار داده اند باقی گذار . عمر گفت : اگر تو نبودی رسوا مي شديم و زيورهای کعبه را به حال خود واگذاشت .

نهج البلاغه

 حضرت امام سجاد (ع)

سبحانك ! لا تحس و لا تجس و لا تمس و لا تكاد و لا تماط و لا تنازع و لا تجاري و لا تماري و لا تخادع و لا تماكر .

منزه و پاكي ! با هيچيك از حواس ( : سامعه ، باصره ، شامه ، ذائقه و لامسه كه آنها را حواس ظاهره گويند ، و خيال ، وهم ، حس مشترك ، حافظه و متصرفه كه آنها را حواس باطنه نامند ) درك نمي گردي ، و با دست ماليدن و اتصال جسم شناخته نمي شوي ( زيرا درك شدن به وسيله دست و تماس جسم از لوازم جسميت است و خداوند سبحان منزه از آن است ) و كسي نمي تواند با تو مكر نمايد ( زيرا چيزي بر خداي تعالي پنهان نيست تا فريب خورد ) و تو را دور سازد ( تا چيزي را از تو پنهان نموده بر آن آگاه نشوي ، زيرا خداوند متعال با هر كس هست و به هر چيز احاطه دارد ، چنان كه قرآن كريم " سوره 58 ، آيه 7 " فرموده : ما يكون من نجوي ثلثة الا هو رابعهم ولا خمسة الا هو سادسهم والا ادني من ذلك والا اكثر الا هو معهم اينما كانوا يعني سه كس را رازي نباشد جز آن كه خدا چهارم آنهاست و نه پنج كس را جز آن كه خدا ششم آنهاست و نه كمتر از آن و نه بيشتر جز آن كه هر كجا باشند خدا با آنهاست ) و با تو نزاع و دشمني كند ، و بر تو غلبه نموده چيره گردد ، و با تو جدال و زد و خورد نمايد ، و با تو خدعه كرده فريب دهد !

حضرت رسول اکرم (ص)

ان في المال حقا سوي الزكاة .

در مال به جز زكات حقي هست .

سنن ترمذي ، كتاب الزكاة ، ح 596

 حضرت رسول اکرم (ص)

حصنوا اموالكم بالزكاة وداووا مرضاكم بالصدقة وأعدوا للبلاء الدعاء .

اموال خود را به وسيله زكات محفوظ داريد ، و مريضان خود را با صدقه علاج كنيد ، و براي جلوگيري از بلا به دعا متوسل شويد .

كنز العمال ، ج 6 ، ص 293 ، ح 15759

 حضرت رسول اکرم (ص)

لكل شيء زكاة وزكاة الدار بيت الضيافة .

هر چيزي را زكاتي هست ، و زكات خانه اطاق مهمان خانه است .

كنز العمال ، ج 15 ، ص 390 ، ح 41504

 حضرت فاطمه(س)

جعل الله ... الزكاة تزكية للنفس و نماء في الرزق ، و الصيام تثبيتا للاخلاص .

خداي تعالي زكات را مايه پاكي جان و فزوني روزي ، و روزه را براي پابرجايي اخلاص قرار داد .

احتجاج طبرسي ، ايران ، انتشارات اسوه ، ج 1 ، ص 258

 حضرت امام حسن (ع)

ما نقصت زكاة من مال قط .

زكات دادن هرگز موجب كم شدن مال نميشود.

دعائم الاسلام ، ج 1 ، ص 246 - 264

 حضرت امام موسی کاظم (ع)

لكل شي ء زكاه ، و زكاه الجسد صيام النوافل

براي هر چيزي زكاتي است ، و زكات تن روزه هاي مستحبي است .

تحف العقول ، ص 425

 حضرت امام رضا (ع)

اذا كذب الولاة حبس المطر ، و اذا جار السلطان هانت الدولة ، و اذا حبست الزكاة ماتت المواشي

زماني كه حاكمان دروغ بگويند ، باران نبارد و چون زمامدار ستم ورزد ، دولت ، خوار گردد ، و اگر زكات اموال داده نشود چهار پاپان از بين روند

 حضرت امام رضا (ع)

إن الله عزوجل أمر بثلاثة مقرون بها ثلاثة اخري : امر بالصلاة و الزكاة ، فمن صلي و لم يزك لم يقبل منه صلاته ، و امر بالشكر له و للوالدين ، فمن لم يشكر والديه لم يشكر الله ، و امر باتقاء الله و صلة الرحم ، فمن لم يصل رحمه لم يتق الله عزوجل

خداوند سه چيز را به سه چيز ديگر مربوط كرده است و به طور جداگانه نمي پذيرد . نماز را با زكات ذكر كرده است ، هركس نماز بخواند و زكات ندهد نمازش پذيرفته نيست . نيز شكر خود و شكر از والدين را با هم ذكر كرده است . از اين رو هركس از والدين خود قدرداني نكند از خدا قدرداني نكرده است . نيز در قرآن سفارش به تقوا و سفارش به ارحام در كنار هم آمده است . بنابراين اگر كسي به خويشاوندانش رسيدگي و احسان ننمايد ، با تقوا محسوب نمي شود

 حضرت امام رضا (ع)

إن الامام زمام الدين و نظام المسلمين و صلاح الدنيا و عز المؤمنين . الامام أس الاسلام النامي و فرعه السامي . بالإمام تمام الصلاة و الزكاة و الصيام و الحج و الجهاد و توفير الفيء و الصدقات و إمضاء الحدود و الاحكام و منع الثغور و الاطراف

راستي امامت زمام دين و نظام مسلمين و صلاح دنيا و عزت مؤمنان است ، امام بنياد اسلام نامي ( افزون شو ) و فرع برازنده آن است ، بوسيله امام نماز و زكات و روزه و حج و جهاد درست مي شوند و خراج و صدقات فراوان مي گردند و حدود و احكام اجراء مي شوند و مرز و نواحي محفوظ مي ماند


دریافت فایل


تحقیق درمورد احاديث خمس و زكات

تحقیق درمورد احادیث خمس و زکات ,احادیث خمس و زکات,دانلود تحقیق درمورد احادیث خمس و زکات ,احادیث,خمس,و,زکات

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید