تحقیق در مورد مفسد في الارض

تحقیق در مورد مفسد في الارض

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 5 صفحه


 قسمتی از متن .doc : 

 

مقدمه:

ثنويت يا يگانگي دو موضوع محاربه و افساد في الارض از مباحث بسيار مهم فقه جزايي است . برخي متون فقهي و نيز برخي قوانين به تبع قرآن كريم اين دو عنوان را در كنار هم ذكر كرده اند ، به گونه اي كه موهم اين معناست كه اين دو ، يك جرم به شمار مي روند . در مقابل برخي از فقيهان در ضمن بحث از جرائمي نظير به آتش كشيدن منازل ، تكرار قتل بردگان و غير مسلمانان و ... معترض عنوان افساد شده و مرتكبان اعمال مزبور را به عنوان مفسد في الارض مستحق مجازات قتل يا قطع دانسته اند . در پاره اي مواد قانوني نيز افساد في الارض جرم مستقلي از محاربه تلقي شده است

مفسد في الارض كيست؟

فساد كه نقطه مقابل صلاح است ، به هر گونه تخريب و ويرانگرى گفته مى شود، و به گفته راغب در مفردات : « فساد هر گونه خارج شدن اشياء از حالت اعتدال است ، كم باشد يا زياد، و نقطه مقابل آن صلاح است و اين در جان و بدن و اشيائى كه از حد اعتدال خارج مى شوند، تصور مى شود . »

بنابراين تمام نابسامانى هائى كه در كارها ايجاد مى گردد، و همه افراط و تفريطها در كل مسائل فردى و اجتماعى ، مصداق فساد است .

از مجموع آياتی كه در سوره هاى مختلف قرآن آمده به خوبى استفاده مى شود كه فساد به طور كلى ، يا فساد فى الارض يك معنى بسيار وسيع دارد كه بزرگترين جنايات همچون جنايات فرعون و ساير جباران ، و كارهاى كمتر از آن را و حتى گناهان همچون كمفروشى و تقلب در معامله را شامل مى شود، و البته با توجه به مفهوم وسيع فساد كه هر گونه خروج از حد اعتدال را شامل مى شود، اين وسعت كاملا قابل درك است .

و با توجه به اينكه مجازاتها بايد با ميزان جرم ، مطابقت داشته باشد روشن مى شود كه هر گروهى از اين مفسدان بايد يكنوع مجازات شوند و مجازات همه يكنواخت نيست .

حتى در آيه 33 سوره مائده كه « مفسد فى الارض » با « محارب با خدا و پيامبر » همراه ذكر شده ، چهار نوع ، مجازات مى بينيم كه حتما حاكم شرع بايد در هر مورد مجازاتى را كه با مقدار جنايت متناسب است برگزيند (كشتن – به دار آويختن - قطع ايدى و ارجل - و تبعيد) فقهاى ما در بحث محارب و مفسد فى الارض شرائط و حدود اين مجازاتها را در كتب فقهى مشروحا بيان كرده اند.و نيز براى ريشه كن كردن اين گونه مفاسد، در هر مورد بايد به وسيله اى متشبث (چنگ زدن و دراویختن به چیزی – به نظر من همان متوسل شدن می توان معنی کرد ) شد، گاهى نخستين مرحله امر به معروف و نهى از منكر، يعنى نصيحت و اندرز و تذكرات ، كافى است ، ولى زمانى هم فرا مى رسد كه بايد به آخرين درجه شدت عمل يعنى جنگ متوسل شد.

ضمنا تعبير به فساد فى الارض ما را به يك واقعيت در زندگى اجتماعى انسانها رهنمون مى شود و آن اينكه مفاسد اجتماعى ، معمولا موضعى نخواهند بود و در يك منطقه نمى توان آنها را محصور ساخت ، بلكه در سطح اجتماع و در روى زمين گسترش پيدا مى كنند و از يك گروه به گروه ديگر سرايت خواهد كرد.

اين نكته نيز از آيات قرآن به خوبى استفاده مى شود كه يكى از اهداف بزرگ بعثت پيامبران پايان دادن به هر گونه فساد در ارض (به معنى وسيعش ) بوده است آنچنانكه از قول شعيب پيامبر بزرگ الهى مى خوانيم : ان اريد الا الاصلاح ما استطعت او در برابر فساد آن قوم سركش مى گويد تنها هدف من اين است كه تا آنجا كه در قدرت دارم به مبارزه با فساد بر خيزم و اصلاح كنم « هود – 88 »

مصوبه ی مفسد فی الارض مجلس در راستای چه اهدافیست؟

تصور نمی رود پس از 28 سال هنوز کسی باشد که معنی ومفهوم وشعاع عملکرد ضدانسانی اتهام مفسد فی الارض را ندادد وناآگاه باشد که با این اتهام در رژیم فاشیستی – مذهبی – آخوندی چه تعدادی اعدام وتیرباران شدند یا بر دار کشیده ومی شوند . بنابراین در شرایطی که  حاکمیت فاشیستی مذهبی به دلیل ماهیت ضد مردمی بودنش  هر روز منقبض تر می شود  وخفقان و وحشت اجتماعی گسترده وغلیظ تر می گردد؛ اکنون پس از فشار نیروی انتظامی و قوه ی قضائیه   روزنامه ی جمهوری اسلامی مورخ 23 خرداد  گزارش خبر بازتاب داده است که نمايندگان مجلس  ارتجاعی شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز  خودتوليد آثار مستهجن را از مصاديق مفسد في الارض شناخته و تصويب كردند تا توليد كنندگان اين آثار براساس اين مصداق محكوم شوند. البته بدون آنکه این نمایندگان فرمایشی مجلس ارتجاع همچون سایر رهبران ومسئولان رژیم فاشیستی – مذهبی – آخوندی پاسخگو باشند که زمینه ی پیدایش اینگونه ناهنجاری ها ونا بسامانی های اجتماعی کجاست آنهم در یک رژیم فاشیستی مذهبی که همه چیز زیر تیغ کنترل وسانسور ارگان های گوناگون سرکوبگر وابسته به نظام می باشد. پس  بطور دقیق بندهای تصویب ورد بندی شده در مجلس به وضوح نشانگر آنسوی معا دله ی سانسور وتوقیف مطیوعات وفیلتر گذاری کردن سایت های خبر رسانی اینترنتی و وبلاگ های شخصی وهمچنین جمع آوری آنتن های ماهواره ای می باشد که بدون ارتباط به بحران های گوناگون به خصوص بحران هسته ای و نمایش خیمه شب بازی  انتخابات  مجلس هشتم نمی باشد که نمایندگان باندهای مافیائی وابسته به گروه ودسته وجناح ها وارد بازی قدرت  شده اند . به همین دلیل است که اجازه داده نشد عماد افروغ رئیس کمیسون فرهنگ مجلس دوباره در این پست ابقاء شود زیرا که جزو انشعابیون از باند اکثریت اصولگرایان مجلس و تشکیل دهندگان فراکسیون اصولاگرایان مستقل بود  که اکنون دچار چنین مجازاتی شده است.

آخر نمایندگان مجلس فرمایشی که اینگونه همکاران وهم همفکران خود را در مجلس بر نمی تابند می توانند که قوانینی به نفع مردم وجامعه به تصویب برسانند!  به خصوص در


دریافت فایل


تحقیق در مورد مفسد في الارض

تحقیق در مورد مفسد فی الارض ,مفسد فی الارض,دانلود تحقیق در مورد مفسد فی الارض ,مفسد,فی,الارض

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید